Na het grote succes op het circuit, komt Mercedes 230 SLK eindelijk naar de Nederlandse rallypaden. De organisatie van de cup maakte eerder al bekend dat de Mercedes SLK Rally Cup mee zal gaan tellen in vijf wedstrijden uit het Shortrally kampioenschap.
Er moesten diverse hobbels worden overwonnen voordat de Cup daadwerkelijk een feit werd. Tijdens de Twente Shortrally van 2019 reed deze auto al als 0-auto om rijders en publiek kennis met dit unieke rallywapen te maken. Helaas gooide de corona-pandemie in 2020 roet in het eten.
Bommetjes
Dit jaar hoopt de organisatie de cup eindelijk van start te kunnen laten gaan. Er staan inmiddels vier van deze Duitse bommetjes te trappelen van ongeduld. Tijdens de Zuiderzeershortrally hoopt men dan eindelijk de remmen los te kunnen gooien.
De basis wordt gevormd door de Mercedes 230 SLK, dezelfde auto als waarmee op het circuit wordt gereden. De organisatie wil de auto zo standaard mogelijk houden. Een rolkooi is natuurlijk verplicht, evenals de zogenoemde ‘rallykit’. “We willen niet alleen auto zo standaard mogelijk houden, maar ook dat de onderlinge verschillen nihil zijn,” vertelt Richard Berns. “Er komen andere schokdempers onder, evenals een ander differentieel, eventueel met een sper,” vult Peter Wieringa aan. “Met de verplichte rallykit zorgen we ervoor dat alle auto’s gelijk zijn en voldoen aan het cup reglement. Voor de verdere benodigdheden is men volledig vrij in de eigen keuze.”
Circuit
Diegenen die reeds beschikken over de circuit versie van de Mercedes 230 SLK, kunnen de auto eenvoudig geschikt maken voor de rally. Daarvoor moeten dan bijvoorbeeld wel de schokbrekers worden vervangen, evenals de achterspoiler. Natuurlijk moet er ook een tweede stoel gemonteerd worden. “Een dagje sleutelen en je kunt de auto ombouwen voor circuit of rally,” aldus Peter.
De achterwiel aangedreven auto levert zo’n 193 paardenkrachten, een koppel van 300Nm en staat op 16” wielen met semi-slicks. Het vermogen wordt door een 2.3 liter grote vier cilinder motor met kompressor opgewekt en via de standaard 5-bak op de achterwielen afgeleverd.
Kosten
De kosten voor de auto zijn volgen de organisatie relatief laag. “Je moet rekenen dat je tussen de €15.000,- en €20.000,- kwijt bent aan de auto en de verschillende toebehoren, “ vertelt Richard. “De runningkosten voor de auto zijn echter erg laag. “Daardoor is het relatief erg betaalbaar geworden.”
Kalender Mercedes 230 SLK Rally Cup
24 april | Zuiderzeeshortrally |
5 juni | ELE Shortrally |
10 juli | GTC Shortrally |
18 september | Hellendoorn Shortrally |
20 november | Berkelland Shortrally |
tekst: RallyNieuws
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie