RallyNieuws
Andreas Mikkelsen en Anders Jeager - WRC Australië 2016
© Volkswagen Motorsport / Andreas Mikkelsen en Anders Jeager - WRC Australië 2016

Mikkelsen sluit met overwinning voor Volkswagen een tijdperk af

Het seizoen 2016 van het WRC, het wereldkampioenschap rally, is ten einde. Volkswagen sluit dit seizoen af met opnieuw het kampioenschap bij zowel de constructeurs als de rijders. Een tijdperk wordt afgesloten waarin op meerdere fronten afscheid wordt genomen. De huidige generatie World Rally Cars wordt in 2017 vervangen door bredere, snellere en krachtiger auto’s. Het minder goede nieuws is dat Volkswagen Motorsport zich, gedwongen door de eigen raad van bestuur, terug moet trekken uit het kampioenschap.

Andreas Mikkelsen

Met de winst van Andreas Mikkelsen, die hem een derde plaats in het kampioenschap opleverde en de tweede plaats voor kampioen Sébastien Ogier, neemt Volkswagen in stijl afscheid van het kampioenschap. Van het allereerste begin tot dit gedwongen einde, domineerde met de Polo R WRC vier seizoen lang het kampioenschap. Derde werd de jonge Belg Thierry Neuville in de Hyundai Next Generation i20 WRC. Daarmee werd hij tweede in het kampioenschap.

Pech

Pech was er al direct voor Volkswagen rijder Jari-Matti Latvala. Hij raakte een brug en beschadigde de ophanging van zijn linker achterwiel. Hij kon, met behulp van wat spanbanden, zijn weg vervolgen maar zakte wel snel naar de 29e plaats in het klassement waarbij het podium buiten bereik raakte. Na reparatie tijdens de service liet Latvala zich, met toptijden op de klassementsproeven, weer van voren zien.

Zaterdagochtend zat Latvala weer te glunderen achter het stuur van zijn Polo R WRC. Hij had ‘het gevoel’ weer gevonden, iets dat hij al een half jaar liep te zoeken. “ik ben er weer, ik ben Jari-Matti Latvala en ik rijdt rally,” zegt een uitzinnige Latvala, aan het eind van de ruim 50 kilometer lange monsteretappe Nambucca. Goed nieuws voor nieuwkomer Toyota, aan wie Latvala al enige tijd wordt gelinkt. Mocht de deel officieel doorgaan, beschikken ze dus over een rijder die zijn ‘mojo’ weer heeft gevonden en zich vol kan richten op het nieuwe seizoen.

M-Sport

Sinds het vertrek van Ford als constructeur en naamgevend hoofdsponsor van M-Sport, sukkelt het team, noodgedwongen gebruik makend van pay drivers, in de middenmoot. Vele rijders zijn gekomen, gegaan en sommige zelfs terug gekomen. Echter, zonder dat ze een serieuze titelkandidaat bleken te zijn. Ook in Australië konden de rijders Mats Ostberg en Eric Camilli geen echte gooi naar het podium doen. Het was zelfs Ott Tanak die de eer voor M-Sport nog een beetje hoog hield. Tanak die niet in het team van M-Sport rijdt, maar als privaat team, staat ingeschreven. De wagen wordt echter wél door M-Sport onderhouden, ook op de service.

Op de 21e klassementsproef legde Camilli zijn Fiesta RS WRC op de zijkant. Pogingen de wagen terug op zijn wielen te krijgen werkten averechts en deden de wagen op zijn dak belanden. Uiteindelijk kon de wagen toch weer met de juiste kant boven worden gekregen maar de schade was dermate groot dat verder rijden geen optie meer was. Er brak zelfs een klein brandje uit maar dat kon snel geblust worden.

Geruchten

Met het vertrek van Volkswagen wordt Sébastien Ogier gelinkt aan M-Sport. Ogier gaf in Australië aan niet zomaar bij een team te willen rijden, alleen maar om te rijden. Er gaan geruchten dat Ford weer terug zal keren als constructeur en dat daarmee de financiële middelen beschikbaar komen om mannen als Ogier aan zich te verbinden. De winst van Mikkelsen in Australië zal ook zijn marktwaarde doen stijgen. Er gaan zelfs geruchten dat Volkswagen zijn nieuwe ontwikkelde Polo R WRC niet onder een dekzeil hoeft te plaatsen, maar onder de vleugels Red Bull verder zal gaan.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com