RallyNieuws
Hoondert Rally Team - Dakar 2016

Monteurs Hoondert hebben handen vol op rustdag

Richting de top 20 komen. Dat was de doelstelling van Adwin Hoondert voorafgaand aan de Dakar van 2016. Op de rustdag in Salta is hij daarin geslaagd. Hoondert bezet de 21ste plaats in het klassement en is daar tevreden mee. Door wat akkefietjes in etappe 7 is hij al blij dat hij de rustdag heeft gehaald. De monteurs van het Hoondert Rallyteam hadden in Salta de handen vol.

Het had niet veel gescheeld of Hoondert had in de zevende etappe, de laatste voor de rustdag, niet alleen zijn klassering maar zijn hele Dakar verspeeld. Door een kapot stuurhuis op 20 kilometer in de 336 kilometer lange proef was het werken geblazen. En dat op 4700 meter hoogte. “Alsof je twaalf uur achtereen in de sportschool zit,” pufte Hoondert.

Met het kapotte stuurhuis was het nog niet gedaan. De berghellingen gingen zo steil naar beneden dat de remmen overhit raakten en bij de finish van het eerste deel van de proef sloegen de vlammen eruit. “Het was dat toeschouwers on erop attent maakten. Daardoor konden we er uit en het blussen. Maar dat was wel schrikken. Het had heel anders kunnen aflopen. Vraag maar aan Martin van den Brink en Bernhard ten Brinke… Voor het vervolg van de proef was het lastig, want het bleef dalen. We kunnen gelukkig de rembalans van binnenuit verstellen, dus we hebben alles op de voorkant gezet en ik heb zo veel op de motorrem gedaan.”

Op de snelle paden speelde navigator Jac Gillis goed in op de situatie door de notes net iets eerder door te geven, zodat Hoondert de tijd had om te handelen. “Maar twee keer heb ik toeren moeten uithalen omdat ik het niet op tijd aangeremd kreeg. Daar kwam mijn rally-ervaring echter uitstekend van pas: ik heb de truck overdwars gegooid en zo kwamen we er keurig doorheen. Die rally-ervaring heeft me deze Dakar al een paar keer gered.”

Het is ook juist die ervaring waaraan Hoondert zijn klassering heeft te danken. In de typische WRC-proeven scoorde hij het best. “Laat dat maar aan me over,” grinnikte hij. “Ik heb minder vermogen met mijn DAF’je en zeker op hoogte kom ik minstens 200pk tekort ten opzichte van anderen, maar op rijtechniek maak ik veel goed. Bij het ontbijt voor de zevende proef zei Gert Huzink nog tegen me dat ik hem binnen een kwartier wel kon verwachten. Nou, ik heb hem de hele dag niet gezien, haha. En Huzink heeft toch 1100pk onder de motorkap van de Tatra liggen.”

Het is met dat soort deelnemers dat Hoondert zich meet. “Naar de topteams kijk ik niet. Daar kan ik toch niet aan tippen. Ik kijk wel naar wat mijn kompanen, zoals Vick Versteijnen, Jan van de Laar, Aart Schoones, doen. En van dat rijtje sta ik er vooralsnog het beste voor. Verder stijgen, de top 20 in, zou leuk zijn, maar als dat gebeurt zal het niet in de eerste plaats aan mezelf liggen. De komende dagen wordt het donders zwaar en lastig, dus als ik deze klassering een beetje kan vasthouden, ben ik al meer dan tevreden.”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com