Op donderdag 21 september is het team van Stevens Rallysport afgereisd naar Sankt-Vith, België. Daar stond de East Belgian Rally op de planning. Een wedstrijd met een geschiedenis voor het team, maar zo ontzettend mooi om te rijden.
Vrijdags was het tijd voor de keuring van de papieren, de auto en het verkennen van het parcours. Op zaterdag was het tijd om de rode leeuw weer in actie te brengen. Een wedstrijd verspreidt over drie boucles van vier proeven. Niet zomaar proeven, maar mooie, uitdagende en totaal niet vergelijkbaar met de Nederlandse, werden het team voorgeschoteld.
Stekker
Start over het podium om 09.16u. De start van de eerste boucle met vier proeven. Wim Stevens zat achter het stuur, het weer was goed en de broers hadden er erg veel zin in. Op de eerste proef was het even inkomen. Klein stukje rechtdoor geschoven en een hairpin net wat te enthousiast ingezet, zorgden voor een oké tijd, maar niet wat we verwacht hadden. Dit was al een stuk beter op de tweede proef. Helaas voor Wim werd de derde proef geneutraliseerd en is deze niet verreden. Proef vier was een heel eigen verhaal. Onderweg naar de proef zei Wim al dat het leek alsof de motor af en toe uitviel. Niks ernstigs op dat moment. In het begin van de proef begon dit erger te worden. Zo erg dat we in een hairpin stil kwamen te staan en de rode leeuw niet meer wilde starten. Na ongeveer 7.30 minuut te hebben verloren was het euvel gevonden. Een AMP-stekker die los zat zorgde ervoor dat de computer geen stroom meer kreeg. Gelukkig was het alleen dit en geen andere schade. Na het vastzetten van de AMP-stekker was er geen probleem meer en is de proef nog op snelheid afgerond.
Op naar de service. Geen problemen verder met de auto, dus het reguliere onderhoud was voldoende. Wederom top uitgevoerd door het serviceteam. Hierna was het tijd voor de welbekende rijders wissel. Wesley Stevens nam het stuur over. Na het goede resultaat in Kasterlee zat er meer vertrouwen in Wesley. Dit was ook te zien aan de snelheid. Wesley reed sneller in zijn eerste ronde dan dat andere rijders reden, die voor de tweede keer de vier proeven reden. Ondanks een slootje dat erg dichtbij kwam en een groot moment na de fly-finish, was er toch te zeggen dat er goed was gereden.
Spannend
Wederom naar de service. Geen problemen dus ook de normale zaken die nagelopen werden aan de Peugeot. Wim nam het stuur weer over voor de laatste vier proeven. Waaronder minimaal twee proeven in het donker. En als we het hebben over donker, dan bedoelen we ook echt geen zicht zonder verlichting donker. Spannend, maar ontzettend gaaf om te doen. Hier hadden de broers dan ook erg veel zin in. Ondanks het niet hun sterkste punt is, in het donker rijden, werden er goede tijden gereden en geen fouten gemaakt.
Dit alles resulteerde in een mooie 61e plaats algemeen en een derde plaats in de klasse! Een mooi resultaat bij een onwijs mooie rally! Volgend jaar maar weer!
Bron: Stevens Rallysport
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie