RallyNieuws

Neuville pakt eerste WRC overwinning

Neuville pakt eerste WRC overwinningDaar waar iedereen op voorhand dacht dat Volkswagen dit jaar wél zijn suprematie voor eigen publiek zou tonen, is het Thierry Neuville in zijn Hyundai i20 WRC die het hoogste treetje van het erepodium na de ADAC Rallye Deutschland mag bestijgen.

Op het tweede treetje is het Dani Sordo die het feest voor Hyundai compleet maakt. De eer van Volkswagen is een beetje gered door Mikkelsen die met de derde Polo R WRC op een derde plaats wist te eindigen.

Het zit Volkswagen in haar thuiswedstrijd opnieuw niet mee. Op de vrijdag was het Ogier die van de weg af gleed. Op zaterdag kon hij via Rally2 herstarten. Ook dat was van korte duur. Op de tweede proef van de dag, Peterberg1, brak de achterkant van de Polo R WRC bij de landing van een jump. Op dat moment reed hij op hoge snelheid in de zesde versnelling en schoot door de vangrail heen en kwam tussen de bomen tot stilstand. Zowel Ogier als zijn navigator Julien Ingrassia zijn ter controle overgebracht naar een hospitaal maar konden deze al snel verlaten. De Volkswagen Polo R WRC kon niet meer gerepareerd worden aangezien de rolkooi beschadigd is geraakt.

Op de zondagmorgen was het Jari-Matti Latvala die zijn wagen, in leidende positie, tussen de wijnranken parkeerde. Wanhopig trokken hij en zijn navigator nog tevergeefs aan de ranken om de Polo R WRC te bevrijden. Een balende en wanhopige Latvala bleef niets anders over dan zijn fout toe te geven. Hem zal waarschijnlijk nog wel in herinnering staan het moment dat hij in de Ford Focus RS WRC, op de laatste proef van de Rally van Polen 2009, in de vangrail zette en een zekere overwinning verspeelde.

De leiding kwam in handen van Kris Meeke in de Citroën DS3 WRC. Zijn voorsprong bedroeg ruim acht seconden op Neuville. Lang kon hij echter niet van zijn leiding genieten. Hij zette zijn DS3 WRC tegen een muur en brak daarbij het linker achterwiel af. Volgens Meeke begon het probleem bij een te optimistische pace note op de proef Grafschaft1. Hij raakte met zijn voorwielen iets en kreeg last van sterke vibraties in de wagen en voor hij het wist belandde hij tegen een muur.

Mads Østberg kon de hele wedstrijd geen vuist maken. Het vooraf gestelde doel, eindigen binnen de top vijf, kon hij niet waarmaken. Een zesde plaats was zijn deel. Teambaas Yves Maton is teleurgesteld dat Citroën de zegereeks in Duitsland niet kon voortzetten. Vanaf 2001 was het steeds het Franse team dat de zege behaalde. Alleen in 2009 niet aangezien deze wedstrijd destijds niet in het WRC programma was opgenomen vanwege een ruil systeem. Mads Østberg bereidde zich volgens Maton voor op de andere asfalt wedstrijd in Frankrijk en vergoelijkte het feit dat Østberg op slechts 20 seconden van het podium eindigde.

Bij het team van M-Sport is men erg blij met de prestaties van Elfyn Evans. De jongeling ging de strijd aan met zijn teamgenoot Mikko Hirvonen  en wist hem zelfs te verslaan. Daarnaast wist hij de afsluitende Powerstage, Grafschaft2, te winnen en zo drie extra punten in het kampioenschap te pakken. Hij eindigde op een vierde plaats en Hirvonen werd uiteindelijk vijfde. Hirvonen klaagde over de setup van de Ford Fiesta RS WRC. Deze zou voor de verregende proeven te zacht zijn geweest. Daarbij schoot hij op een kruising door maar wist de derde plaats in de Powerstage te halen. Na Hirvonen’s slechte prestaties in Finland is teambaas Malcolm Wilson blij dat de Fin de snelheid klaarblijkelijk weer te pakken heeft. Met twee wagens in de top vijf staat hij op slechts 10 punten achterstand van de tweede plaats bij de constructeurs.

De gevleugelde uitspraak “To finish first, you first have to finish” gaat hier zeker op voor Neuville. Na de rol van vrijdag op de shakedown wist hij toch het hoofd koel te houden en te blijven rijden. Een aantal grote namen voor hem wilden óf teveel óf hadden de notes niet helemaal  op orde óf hadden gewoon pech. Het wegvallen van de naaste concurrenten zette Neuville op scherp en geconcentreerd reed hij de Hyundai i20 WRC naar de finish. Aangezien het erg glad werd door de regen en de modder moest hij het relatief rustig aan doen. Op de Powerstage wist Neuville ook nog eens twee extra punten te pakken en daarmee een vijfde plaats in het kampioenschap, net voor Hirvonen.

De winnaar van de 2013 edite van de ADAC Rallye Deutschland, Dani Sordo, wist zijn i20 WRC op de tweede plaats neer te zetten.  Zijn teamgenoot Bryan Bouffier reed op zaterdag tegen een Hinkelstein en wist zondag via het Rally2 systeem te starten maar moest op zondag toch de strijd opgeven.

Voor Hyundai’s teambaas Michel Nandan voelde het in het begin nog onwerkelijk. Hij had nooit durven dromen dat in het eerste jaar, de negende wedstrijd pas, het team een één-twee zou behalen.  Hij is iedereen, zowel op de service als op het hoofdkwartier in Alzenau, erg dankbaar. Hij realiseert zich dat de overwinning vooral te danken is aan het wegvallen van de concurrentie maar ziet de voortdurende progressie in het team en de ontwikkeling van de Hyundai i20 WRC. Iets dat Sordo onderstreept.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Hyundai Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com