De Skoda Fabia R5 gold de afgelopen jaren als ‘the car to have’ als je een rally wilde winnen. Een ander familielid is hard bezig dit stokje over te nemen, maar Skoda is terug met de geheel vernieuwde Fabia R5. De auto is inmiddels door de FIA gehomologeerd en komt binnenkort beschikbaar.
Strakker
Vorig jaar december werd de nieuwe Fabia voor het eerst getoond en na duizenden testkilometers, onder verschillende omstandigheden, is de nieuwe auto klaar om zijn succesvolle voorganger op te gaan volgen. Uiterlijk valt vooral het gewijzigde front, met daarin de strakkere koplampen, het meest op. Daarnaast is onderhuids volgens de baas van Skoda Motorsport Michal Hrabánek veel verandert. De carrosserie is sterker geworden en voorzien van een nieuwe rolkooi, geheel volgens de 2019 specificatie van de FIA.
Aanpassingen
Onderhuids zijn ook de nodige aanpassingen gemaakt. Zo is er een nieuwe oliepomp, een elektrische waterpomp en een effectiever koelsysteem. De ‘wastegate’ van de turbo wordt nu elektrisch bediend Ook aan de overbrenging van krukas naar dynamo is gewerkt waardoor tijdens het accelereren het motorvermogen verbeterd is. De elektronica van de motor wordt nu bestuurd door Magneti Marelli en er is ook een nieuw display. De versnellingsbak is aangepast aan de nieuwe motorkarakteristieken en belooft ook nog eens een vergrootte levensduur. Daarnaast is de stuurinrichting verandert wat een betere tractie oplevert.
Wereldwijd werken er 269 Fabia’s R5 verkocht, waarvan alleen in 2018 al 80 aan klanten werden geleverd. Dit seizoen zal Skoda Motorsport twee auto’s inzetten in het WRC. Regerend WRC2 kampioen Jan Kopecky, genavigeerd door Pavel Dresler, zullen aan een aantal geselecteerde wedstrijden gaan deelnemen. In het FIA WRC2 Pro kampioenschap zullen Kalle Rovanperä en zijn navigator Jonne Halttunen gaan deelnemen.
Tekst: Edwin Hengelman
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie