Op donderdag 19 januari aanstaande gaat om 18.11 uur op het Casino-plein in Monaco de 85e Rally van Monte Carlo van start. Ook dit jaar is de Limburgse rallycoureur Henk Vossen present in deze klassieker onder de autosportwedstrijden. En dat met een hele nieuwe rallywagen.
Bommetje
Het gaat misschien wat ver om te stellen dat voor de Limburgse rallycoureur Henk Vossen de beroemde, voor het wereldrallykampioenschap tellende, Rally van Monte Carlo geen geheimen meer heeft. Feit is wel dat hij al in 1979 voor het eerst deelnam en er intussen al zeven Monte’s op heeft zitten. Vorig jaar nog scoorde hij er een derde plaats in zijn klasse. Misschien wat overdreven gesteld maar voor de Tegelse rallyrijder is de uitdaging, om weer met de Groep N Mitsubishi Evo X deel, te nemen wel wat minder geworden.
Rallymonster
Toch is de 71-jarige Vossen nog altijd super gemotiveerd voor zijn favoriete sport. Zo sterk zelfs dat hij voor dit seizoen een heel nieuw rallymonster heeft aangeschaft: een Ford Fiesta R5, met een 280 pk sterke turbomotor, vierwielaandrijving en een sequentieel schakelende versnellingsbak. De nieuwe klasse R5 staat direct onder de World Rally Cars, zeg maar de eredivisie van de rallysport. Het is een klasse die ontzettend populair is geworden. Zo komen er in deze Rally van Monte Carlo maar liefst 24 R5’s aan de start, met veel coureurs die hun sporen al in het WRC hebben verdiend. Hetgeen ook meteen de positie van Vossen bepaalt: “Met zo’n sterke oppositie lijkt me een podiumplaats nauwelijks haalbaar,” erkent Vossen. “Maar daar gaat het me ook niet zo om. Ik verheug me er onwijs op om met dit bommetje op wielen de bochtige proeven in de Alpen te kunnen bestrijden. We hebben de auto pas twee weken geleden uit Engeland opgehaald en ik heb er begin deze week mee kunnen testen. Dat leverde vijftig kilometer puur plezier op.”
Strak
Tijdens die test werden alle mogelijke set-ups uitgeprobeerd, waaronder het rijden met sneeuwbanden en spijkerbanden. “In de Monte Carlo kun je van alles tegenkomen. Droog asfalt, nat geregende en zelfs besneeuwde trajecten tot aan verijsde wegen toe. Mijn eerste indrukken zijn dat je met deze Ford Fiesta R5 aanzienlijk meer kunt dan met de Mitsubishi. Hij is dik honderd kilo lichter en heeft een stel super remmen. Daarbij voelt hij erg strak en betrouwbaar aan. Logisch dat zoveel rijders op zo’n R5 zijn overgestapt. Ook in Nederland rijdt de top tegenwoordig met R5’s rond. Er wordt zelfs gedacht over een compact Nederlands R5 kampioenschap,” aldus Vossen, die in Monaco met Sander van Barschot uit Dommelen als navigator aantreedt. Voor de Brabander gaat het zijn eerste WK-rally worden.
Col de Turini
Het wedstrijdgedeelte van de 85e editie van deze klassieker onder de autosportwedstrijden start op donderdag 19 januari om 18.11 uur in Monaco, met twee nachtelijke klassementsproeven richting de stad Gap. Op vrijdag volgen rond Gap 6 KP’s en op zaterdag nogmaals 5 KP’s, waarna koers wordt gezet richting Monaco. Daaronder een 51,55 kilometer lange monsterproef, die tweemaal wordt gereden. Op zondag resteren nog 4 KP’s rond Monaco, waaronder La Bollène Vesubie – Peira Cava met daarin de beroemde Col de Turini. Om 13.39 is het finishpodium in Monaco.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe