RallyNieuws
Berto Plomp & Sebastiaan Masselink - Hellendoornrally
Berto Plomp & Sebastiaan Masselink - Hellendoornrally

Nieuwe voorzitter Hellendoornrally

Na vier jaar de voorzittershamer van het organisatiecomité van de Hellendoornrally te hebben gehanteerd, draagt Berto Plomp na de komende editie van deze wedstrijd zijn functie over aan Sebastiaan Masselink. Begin dit jaar gaf hij reeds aan te willen stoppen, maar in overleg met het bestuur is afgesproken deze editie van het evenement nog uit te dienen.

Druk

Aan RallyNieuws liet Berto weten dat het tijd is geworden om het stokje aan iemand anders door te gaan geven. “Ik zit te diep in de organisatie en iedereen weet me te bereiken,” verklaart Berto. “Dat betekent dat ik het steeds drukker kreeg en mijn mailbox, Whatsapp en SMS over begonnen te lopen met vragen die eigenlijk niet bij mij hadden moeten komen. Ik heb geprobeerd daar verandering in te brengen in de organisatie, maar dat is me niet voldoende gelukt. Nu is het dus tijd voor een frisse wind en nieuwe inzichten.”

Tevreden

Berto kijkt tevreden terug op zijn tijd als voorzitter. “We hebben geweldige dingen bereikt,” vertelt hij. “De wedstrijd was tanende met steeds verder teruglopende deelnemersaantallen. Dat tij hebben we de afgelopen jaren weten te keren en we zitten weer boven de honderd deelnemers. Om de wedstrijd levensvatbaar te houden hebben we helaas ook moet invoeren dat de proeven niet meer gratis kunnen worden bezocht.” Dit heeft te maken met de alsmaar toenemende kosten voor het organiseren van een wedstrijd.” Het kost ettelijke duizenden Euro’s om een klassementsproef te kunnen opzetten. Vroeger trok je bijvoorbeeld iemand een oranje vestje aan en hij ging het verkeer regelen. Tegenwoordig moet je daar gecertificeerde mensen voor inhuren.”

Tribunes

Op de vraag waar Berto met minder plezier op terugkijkt is het de organisatie van de klassementsproef op het industrieterrein Almelo. “Begrijp me niet verkeerd,” verteld Berto. “Qua organisatie ging het goed, vooral daar waar het de medewerking van bedrijven betrof en het was ook best een leuke proef. Die ligt echter aan de N36 waardoor die proef met grote zwarte schermen moest worden afgeschermd. Al die kosten moest via de entreekaartjes weer terugkomen, maar dat viel vaak zwaar tegen. Sommige bedrijven wilden heel veel gratis kaartjes hebben voor hun personeel, soms meer dan honderd terwijl ze amper dertig man in dienst hadden. Via onboard beelden zagen we later dat die bedrijven complete tribunes hadden gebouwd en feitelijk op onze kosten een feestje zaten te vieren. We zagen ook dat, toen we de proef het ene jaar nog niet op tijd ‘dicht’ hadden, dat er behoorlijk wat publiek stond en toen de proef in het volgende jaar wel op tijd dicht was er bijna geen publiek kwam. Dan mis je veel inkomsten terwijl de kosten ieder jaar oplopen.”

Fris

Sebastiaan Masselink zal na de komende wedstrijd het stokje definitief over gaan nemen. Ik ken nog niet iedereen en sta er helemaal fris in. Voor mij is de eerste uitdaging de organisatie door te lichten en daar waar nodig aan te passen. De communicatielijnen moeten beter hebben we gemerkt.

Prioriteit

Volgens Sebastiaan kan er pas dan verder gekeken worden naar hoe de wedstrijd zich richting de toekomst moet gaan ontwikkelen. Er moet wel een organisatie staan die dat kan dragen, dus daar ligt mijn eerste prioriteit.”

Sebastiaan Masselink is niet onbekend met de sport. Hij reed eerder al Legend wedstrijden in onder andere een Porsche, maar ook een BMW M3 bij de Historics. “Ik rijd echt voor de lol, ”laat Sebastiaan optekenen. “We rijden daarom alleen wedstrijden hier in de buurt.

Ook heeft Sebastiaan de nodige bestuurlijke ervaring. Als houder van een aantal advocatenkantoren en bestuurslid van bijvoorbeeld de Profronde van Almelo kent hij het klappen van de zweep.

tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com