RallyNieuws

Nissan 350Z Rally Challenge prooi voor Dirk Garvelink

Nissan 350Z Rally Challenge prooi voor Dirk GarvelinkDe snelste equipes uit de 350Z Challenge lieten zich direct vanaf de start op zaterdagochtend niet onbetuigd. Antoine Biesheuvel was het meest uitgeslapen; hij nestelde zich meteen in de top-10 van het klassement en wist gedurende de dag een voorsprong van bijna een halve minuut op te bouwen op Dirk Garvelink. Er leek voor Biesheuvel gen vuiltje aan de lucht, totdat hij bemerkte dat de motortemperatuur opliep. Bij terugkeer in het servicepark na de 12e klassementsproef werd geconstateerd dat de motor inderdaad kapot was en verder rijden onmogelijk bleek. Een enorme teleurstelling voor de equipe Biesheuvel/Van den Einde. De equipe Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen reed een foutloze wedstrijd en wist de snelle Belgische coureur Matthias Boon op afstand te houden. Boon, vorig seizoen gekroond tot Belgisch Junior Kampioen wist dat hij eerst moest wennen aan de auto en aan de typisch Nederlandse proeven en deed dat professioneel: rustig opbouwen vanaf het begin en steeds snellere tijden op de klokken zettend. Ook de andere deelnemers in de 350Z Challenge bouwden het tempo na de lange winterstop rustig op zonder risico’s te nemen. Alleen Roel van der Zanden moest al meteen op de eerste proef opgeven door een onfortuinlijk uitstapje naast de weg. Roy Clijnk kende aanvankelijk benzinetoevoer problemen, maar toen dat was opgelost op de eerste service kreeg hij de smaak te pakken en kwamen er steeds snellere tijden op de klokken en een grotere glimlach op zijn gezicht. KNAF Talent First rijder Mike Veldhuisen, die net als Matthias Boon voor het team van het Deltion College uitkomt in de kleuren van het Ministerie van Defensie, was goed op dreef, totdat hij zich verremde en een hek met prikkeldraad aan zijn auto zag hangen…. Maar de schade viel mee en ook hij kon de rally uitrijden; en meer dan dat, hij eindigde vooral tot zijn eigen verrassing op het ‘podium’ van de 350Z Challenge (3e plaats). Arjan Heijstek, die zijn Nissan 350Z in een compleet nieuwe ‘chique’ kleur aan de start bracht had het ook naar zijn zin en lijkt samen met zijn Belgische navigatrice Cindy Verbaeten steeds beter in vorm te komen, getuige zijn vierde plaats aan de finish. Diter Toprek zocht de reden van zijn 6e plaats in de 350Z Challenge vooral bij zichzelf; hij vond het moeilijk om de knop om te zetten en meer durf te tonen.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 1 wedstrijd)
1. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, 30 punten
2. Matthias Boon/Davy Thierie (B), 25
3. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, 21
4. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), 18
5. Roy Clijnk/Marlous Kion, 16
6. Diter Toprek/Dennis Lippens, 14

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Dirk Garvelink (Bladel) en navigator Nicky van Gerwen (Helmond) zegevierden in de eerste wedstrijd van het seizoen. Dirk Garvelink toonde zich uiteraard zeer tevreden: “Ik begon iets te voorzichtig, dat lag echt aan mijzelf. De auto was na de uitgebreide rebuild van afgelopen winter top; we pasten alleen de demping gedurende de wedstrijd nog iets aan. Toen Antoine (Biesheuvel) meer dan 20 seconden voorsprong had en hij na onze eerste echte aanval die meteen pareerde hielden wij rekening met een mooie tweede plaats. We hebben Antoine nog water uit onze drinkflessen gegeven voor zijn koelproblemen, maar helaas moest hij toch opgeven en kregen wij de zege in de schoot geworpen. Uiteraard zijn we blij met de zege, maar die had meer glans gehad als we er tot aan de finish om hadden kunnen strijden met Antoine.” De TAC Rally in Tielt moet Garvelink laten schieten, omdat hij als teammanager en monteur met Erik van Loon mee gaat naar de Baja Abu Dhabi, waar Van Loon met de MINI van start gaat.

Matthias Boon / Davy Thierie (2e)
De 25-jarige Belg Matthias Boon had het enorm naar zijn zin bij zijn eerste optreden in Nederland: “Ons viel vooral ook de gezelligheid en de goede onderlinge sfeer op. En natuurlijk de mooie snelle proeven die zeer geschikt zijn voor de Nissan. We hebben ons eigen tempo gereden en geen onnodige risico’s genomen om de auto en de Nederlandse omstandigheden goed te leren kennen. We vonden het spijtig dat Antoine Biesheuvel door pech uit viel, maar zijn uiteraard blij met onze tweede plaats. En in Tielt gaan we er zeker een mooie strijd van maken: ik ken de auto nu en daar heb ik geen achterstand door het gebrek aan kennis van het parcours, zoals hier in de Tank S.”

Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen uit het Noord-Hollandse Grosthuizen is opgetogen over zijn debuut in de 350Z Challenge: “Het ging echt lekker; de auto voelt meteen vertrouwd aan en stuurt goed op deze snelle polderwegen. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik ben uiteraard zeer tevreden met onze 3e plaats.” Ook over de samenwerking met zijn navigator Dennis Goossens is de 21-jarige Mike Veldhuisen te spreken: “We kennen elkaar goed, maar dit was pas onze tweede rally samen en we voelen elkaar goed aan. Dat is goed voor het zelfvertrouwen en we verheugen ons op de rest van het seizoen.”
 
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Voor Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) was het ook een geslaagde dag in en rond Emmeloord: “Op de eerste proeven moesten we nog even ‘warm’ draaien, maar daarna hebben we echt progressie geboekt! Na twee jaar viel alles nu op z’n plek leek het wel. We reden goede, constante tijden en konden er met Roy (Clijnk) en Mike (Veldhuisen) een mooie strijd van maken met gelijkwaardige tijden. Dat werkt ook zeer motiverend.” Het team Heijstek/Verbaeten scoort ook goed als het gaat om de presentatie: zowel de auto als de teamoutfit ogen zeer professioneel!

Roy Clijnk / Marlous Kion (5e)
In de derde Nissan 350Z van Team Rally Sport deed Roy Clijnk het samen met Marlous Kion erg goed: “Jammer van onze brandstofproblemen in het begin van de rally. Maar toen dat verholpen was ging het steeds lekkerder. In de auto hadden wij het ook goed voor elkaar; we reden voor het eerst samen en hoewel Marlous nog niet zo ervaren is deed ze het geweldig.” Roy Clijnk is ook enthousiast over de mogelijkheden met de 350Z: “In vergelijking met een vierwielaangedreven auto is dit wel echt werken, maar het geeft ook heel veel voldoening als het dan goed gaat. Ik heb het gevoel dat we een mooi seizoen tegemoet gaan!”

Diter Toprek / Dennis Lippens (6e)
De 43-jarige Diter Toprek uit Etten-Leur was na afloop positief over zijn deelname aan de Tank S Rally: “We hebben het enorm naar ons zin gehad; dat de tijden enigszins tegenvallen is totaal ondergeschikt aan het plezier dat we beleven aan het rijden. We moeten gewoon nog meer oefenen en meer lef tonen. De rally was ook echt mooi, met technische proeven waarop het echt aankomt op de juiste ‘instelling’ om snelle tijden neer te zetten. Nu richten we ons vizier op de rest van het seizoen; maar vanwege drukke werkzaamheden weten we nog niet zeker of we in Tielt aan de start zullen staan. Hoewel het rijden in België altijd een feest is!”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Antoine Biesheuvel (Werkendam) genavigeerd door Frans van den Einde was van meet af aan snel onderweg. Al snel bouwde Biesheuvel een voorsprong van bijna een halve minuut op ten opzichte van Dirk Garvelink: “Het ging echt lekker, de auto liep als een zonnetje, de wegligging was top en de pace notes van mijn navigator Frans van den Einde gaven mij veel vertrouwen. Er was echt geen vuiltje aan de lucht.” Op KP12 draaide Biesheuvel nog de snelste tijd, maar had toen door een oververhitte motor wel al wat koelvloeistof verloren: “De proef er voor dacht ik wel iets van vermogensverlies te merken, maar daarna draaide het toch weer lekker. Maar op de service constateerden de mannen van Team Rally Sport toch dat de motor zijn beste tijd had gehad en dat verder rijden de schade alleen maar zou verergeren. Dat was dus helaas einde verhaal.”

Theo van den Berg / Etienne Struijs (uitgevallen)
Met zijn in de kleuren van sponsor Informatique getooide Nissan 350Z reed Theo van den Berg samen met Etienne Struijs buiten mededinging voor de cup mee om voor Biesheuvel Autosport één bepaald type (allround) Yokohama banden te testen. “We begonnen de rally uitstekend en ik was onder de indruk van de prestaties van deze allround band, waarmee we tot en met de 5e proef keurig meedraaiden in de top-3; toen vergiste ik mij met het schakelen en daarmee ging de versnellingsbak kapot. Heel spijtig, want we hadden het enorm naar ons zin en ik had graag meer kilometers gemaakt om te zien hoe lang de band goed blijft.” Nico Biesheuvel: “Ik ben blij met deze eerste bandentest en we gaan dat dit seizoen zeker nog een keer herhalen.”
 
Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Voor Roel van der Zanden (St. Oedenrode) en zijn navigator Paul Geerts (Eindhoven) duurde de Tank S Rally heel kort. “We waren lekker gestart, maar al vrij snel op de proef Blankenham ging het mis; in een heel snelle bochtencombinatie waar we met een snelheid van 160 km/uur door heen reden ‘stuiterden’ we over een hobbel en vlogen ruim 20 meter door de lucht – helaas maakte de weg onder ons een flauwe bocht en landden we met twee wielen in de berm en zo schoven we van de dijk. Helaas was er geen houden aan en konden we een greppel ook niet meer ontwijken en dat was echt einde verhaal.” Van der Zanden gaat de auto weer helemaal in orde maken voor de TAC Rally: “Volgende maand staan we in Tielt extra gemotiveerd aan de start!”   

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culinair.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op zaterdag 12 april plaats, de TAC Rally in Tielt, België.

Tekst: PB Nissan 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com