RallyNieuws
Hyundai i20 WRC - ADAC Rallye Deutschland 2016
Hyundai i20 WRC - ADAC Rallye Deutschland 2016

Nog een paar nachtjes slapen…

Nog een paar nachtjes slapen en dan gaat de ADAC Rallye Deutschland van start. De tiende ronde van het wereldkampioenschap rally, het WRC, heeft zijn tenten opgeslagen bij de Bostalsee. Vanuit deze nieuwe locatie zullen de deelnemers zo’n 309 wedstrijdkilometers, verdeeld over 21 klassementsproeven afwerken.

Karakter

Deze wedstrijd wordt eigenlijk gezien als drie rally’s in één wedstrijd. Dit vanwege de verschillende karakters die het evenement kent. De ceremoniële start is op de donderdagavond in Saarbrücken, gevolgd door een publieksproef in de stad. Op de vrijdag wordt er nog steeds op de smalle asfalt weggetjes tussen de wijnranken in het Moezelgebied gereden. Op de zaterdag ligt het zwaartepunt bij Baumholder. Hier rijden de deelnemers op het ruwe beton met de onvergeeflijke Hinkelsteine. Op de zondag zijn er twee nieuwe klassementsproeven die elke twee keer gereden worden. De laatste klassementsproef, de Power Stage, eindigt dan bij het Servicepark.

Kampioenschap

Sébastien Ogier ging dit gehele seizoen aan de leiding van het kampioenschap, maar moet sinds Finland de Belg Thierry Neuville naast zich dulden. Beide mannen hebben elk 160 punten. De verwachting is dat deze wedstrijd dan ook extra spannend gaat worden. Sébastien Ogier wist hier reeds vier keer te winnen, maar ook Thierry Neuville heeft deze wedstrijd reeds op zijn naam staan. Beide teams, Hyundai en M-Sport, hebben dan ook in de voorgaande dagen uitgebreid getest om vooral maar niets aan het toeval over te laten. Na deze wedstrijd staan er nog ‘slechts’ drie wedstrijden op het programma en dus is ieder punt belangrijk.

Citroën

Citroën heeft in Duitsland een enorme staat van dienst. Dit was wel vóór de hegemonie van het inmiddels opgedoekte team van Volkswagen Motorsport. Aan het stuur zat destijds Sébastien Loeb. Voorafgaand aan deze editie van de ADAC Rallye Deutschland zat hij opnieuw aan het stuur van een world rally car van Citroën, de C3 WRC. Dit omdat Citroën naarstig op zoek is naar antwoorden. Het team mist de aansluiting met de rest van het veld. Daarom al heeft Citroën, net als dat het in Duitsland zal doen, gebruik gemaakt van de kennis en kunde van Andreas Mikkelsen. Sinds het stoppen van het team van Volkswagen Motorsport stond de Noor aan de kant en reed in de Skoda Fabia R5 een aantal wedstrijden in de WRC2 klasse.

De C3 WRC presteerde op het asfalt van Corisca prima en Kris Meeke verwacht dan ook in Duitsland een goed resultaat neer te kunnen zetten. “Ik had tijdens het testen hetzelfde goede gevoel als dat ik voor de rally van Corsica had. Hoewel het beide asfalt wedstrijden zijn, zijn ze niet echt te vergelijken. Deze wedstrijd bevalt me echter wel en ik hoop dan ook een goed resultaat neer te kunnen zetten,” aldus Kris Meeke.

M-Sport

Het team van Malcolm Wilson wist in Duitsland nog nooit te winnen. Volgens de teameigenaar heeft het team dit jaar de beste kans om dit recht te zetten. “Onze drie rijders hebben in het verleden successen gehad in Duitsland. Sébastien Ogier heeft hier zelfs reeds drie overwinningen behaald. We hebben dit jaar een sterke auto, vooral op asfalt. Dit gevoel hadden we reeds tijdens het testen en daar hebben we op voortgeborduurd,” aldus Malcolm Wilson.

“Het is geen gemakkelijke rally. Je moet je hoofd er goed bij houden. Ook de setup is erg belangrijk, vooral vanwege de vele verschillende karakteristieken van de ondergrond. Als het gaat regenen wordt het nóg moeilijker. Fouten worden nagenoeg gelijk afgestraft en de samenwerking binnen het team wordt dan nóg belangrijker,” aldus Sébastien Ogier.

Toyota

Voor het team van Tommi Mäkkinen is het de tweede asfalt rally van het jaar. “De ontwikkelingen voor asfalt wedstrijden gaan gestaag door. Het zal interessant zijn om te zien wat de ontwikkelingen zijn geweest sinds C orsica. Tijdens de voorafgaande tests zijn er verschillende dingen geprobeerd. Vooral daar waar het gaat om de schokbrekers. Uit mijn eigen tijd als rijder weet ik nog hoe listig de proeven waren. Na het succes in Finland gaat het team met een goed gevoel naar Duitsland. De rijders hebben een erg positief gevoel over de auto,” vertelt Tommi Mäkkinen.

Jari-Matti Latvala was erg blij met de regen tijdens het testen. “Tijdens de Rallye Deutschland kun je altijd wel regen verwachten. We hebben, naast het werk aan de schokbrekers, ook gewerkt aan de remmen. In tegenstelling tot Corsica is het parcours niet zo bochtig en moet je vanaf een hoge snelheid aanremmen. Daar kun je veel tijd winnen of zelfs verliezen. De Yaris WRC staat in vergelijking met Corsica wat zachter afgeveerd,” aldus Jari-Matti Latvala.

Hyundai

Voor het team van Hyundai Motorsport is de ADAC Rallye Deutschland een thuiswedstrijd. Het hoofdkwartier van het team ligt in Alzenau, op amper 2 uur rijden van de Bostalsee. Volgens teambaas Michel Nandan is dit dé mogelijkheid voor het team om alle medewerkers in Alzenau om het WRC dicht bij alle medewerkers te brengen. “Het is na een reeks succesvolle gravelwedstrijden weer eens een asfaltwedstrijd. In Finland was het een moeilijke wedstrijd en daarom zijn we er extra op gebrand om hier een mooie prestatie neer te zetten. In 2014 hadden we hier onze eerste overwinning en vorig jaar bezetten we twee podiumplaatsen. We gaan er niet automatisch vanuit dat we dat kunnen herhalen, zeker niet gezien de competitie dit jaar. Echter, met Thierry aan kop in het kampioenschap zijn we zeer zeker gebrand op een goed resultaat,” aldus Michel Nandan.

“Normaal gesproken is de ADAC Rallye Deutschland voor ons een goede wedstrijd. Voor ons als equipe, maar ook voor het gehele team. We hebben hier goede ervaringen, zeker met onze winst in 2014. Het kampioenschap aanvoeren is iets nieuws voor me, maar ik kijk er naar uit om als eerste van start te mogen gaan. Hopelijk kunnen we de goede prestaties voortzetten en onze leiding in het kampioenschap versterken. Het zal niet gemakkelijk worden maar we weten dat we vooraan kunnen meevechten, zegt Thierry Neuville.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com