RallyNieuws
Sebastian Ogier & Julien Ingrassia - Volkswagen Polo R WRC - ADAC Rallye Deutschland 2016
Sebastian Ogier & Julien Ingrassia - Volkswagen Polo R WRC - ADAC Rallye Deutschland 2016

Ogier winnaar ADAC Rallye Deutschland

Afgelopen weekend stond Trier en omgeving weer op zijn kop. Het wereldkampioenschap rally had zijn tenten opgeslagen op het Messepark, vlakbij het centrum van de oude hoofdstad van het West-Romeinse Rijk.

Op de donderdag vond de Shakedown plaats en die verliep niet direct vlekkeloos. Tijdens de eerste sessie van deze ‘test-proef’ was een toeschouwer in elkaar gezakt en ondanks dat hulpverlening snel ter plaatse was, is deze toeschouwer overleden. De Shakedown werd op een later moment hervat.

Op de vrijdag ging de rally daadwerkelijk van start op de proeven door de wijngaarden. Volgens Jari-Matti Latvala is de vrijdag ook gelijk de lastigste dag. De vele korte bochten en krappe kruisingen. Er moet dan echt hard gewerkt en geremd worden. Volgens Dani Sordo maakt het weer de rally lastig. Als het droog is kan Hyundai nog wel eens voor een sensatie zorgen. Als het regent zal het volgens de Spanjaard toch moeilijk worden.

Bij M-Sport was de vrijdag al snel klaar voor de Fransman Éric Camilli. Hij had de omstandigheden zwaar onderschat en ook stond zijn Ford Fiesta RS WRC veel te hard afgesteld. Dat wetende reed hij relatief voorzichtig maar toch liet de Fransman zich al op de eerste klassementsproef verassen. Hij raakte van de weg en kwam vast te zitten. Het klassement was voor hem direct voorbij. Via het Rally2 systeem keerde hij op de zaterdag terug. Ook voor Mads Ostberg ging de vrijdag niet zoals gewild en ook de aanpassingen aan zijn auto brachten niet het gewenste resultaat.

Jari-Matti Latvala moest vanwege technische problemen al vroeg de handdoek in de ring gooien. Hij kreeg problemen met de versnellingsbak van zijn Volkswagen Polo R WRC. Voor hem restte niets anders dan via het Rally2 terugkomen op de zaterdag om punten te vergaren voor het constructeurskampioenschap.

Ook Hayden Paddon kende een slechte start. Een spin in de ochtend kostte hem 20 seconden. In de volgende proef raakten ze iets en verloren nog meer tijd. Ook ’s middags ging het de rijder van de Hyundai i20 WRC niet voor de wind. Bergaf in de zesde versnelling raakte hij van de weg. Gelukkig kon hij zijn weg vervolgen.

Met het ontbreken van Citroën, of liever gezegd, het privé gerunde team, met rijders als Kris Meeke en Craig Breen, bleek deze wedstrijd al snel te gaan tussen Hyundai en Volkswagen. Thiery Neuville wist, nadat Ogier de eerste klassementsproef won, de tweede te winnen. Dat het hard ging in Duitsland bleek ook wel uit het feit dat Ogier de vierde proef maar liefst 15 seconden sneller reed dan Neuville eerder deed op diezelfde proef.

M-Sport leek wederom het tempo niet te kunnen volgen. Alleen Ott Tänak van het DMACK  team kon het tempo in zijn Fiesta RS WRC enigszins bijhouden, om later toch terug te vallen in het klassement. Dit vanwege problemen met zijn dynamo op de tweede dag. Ook hij moest op zondag via het Rally2 systeem terugkeren.

Op de zaterdag stonden traditioneel de proeven op het militair oefenterrein Baumholder op de agenda. Tijdens de eerste doorgang van de proef Panzerplatte Lang, een klassementsproef van 40 kilometer lang, was het Levebvre die al snel voor een neutralisatie zorgde. Hij raakte de beruchte Hinkelsteine. Dat zorgde ervoor dat de volledige voorkant van zijn DS3 WRC werd gerukt. Zowel Stéphane Lefebvre als zijn navigator Gabin Moreau werden met inwendige kwetsuren en botbreuken afgevoerd naar het ziekenhuis. Moreau werd daar direct aan zijn gebroken enkel geopereerd. Het vooruitzicht is dat beide de eerste helft van deze week naar Frankrijk terug mogen. Volgens eigen zeggen is voor Lefebvre de grootste tegenvaller dat hij niet kan deelnemen aan de Tour de Corse.

Op de afsluitende zondag werd er opnieuw een klassementsproef geannuleerd. Ditmaal vanwege problemen met het publiek. Klaarblijkelijk had deze groep moeite met het begrijpen van de verbodsbordjes en de aanwijzingen van de officials. De organisatie zag zich genoodzaakt te kiezen voor de veiligheid van ook deze groep mensen en legde de wedstrijd stil.

Uiteindelijk was het Ogier die in zijn Volkswagen Polo R WRC de winst pakte. Neuville won nog de Power Stage en schreef drie extra punten voor het kampioenschap achter zijn naam. In de tweede Hyundai i20 WRC was het Dani Sordo die de tweede plaats in de eindrangschikking pakte. Andreas Mikkelsen, die lange tijd het klassement aanvoerde, zakte op het laatst nog terug naar een vierde plaats. Latvala pakte nog twee punten in de Power Stage.

De Nederlanders
Ook stond er een behoorlijke rij Nederlandse deelnemers aan de start. Wat opviel was dat de wagen van Jim van den Heuvel niet aan de start verscheen. Hij reed op de donderdag nog wel de Shakedown maar moest zijn Mitsubishi Lancer Evo X het verdere weekend laten staan. Oorzaak hiervan was dat zijn navigatrice, Josefine Beinke ziek werd en via de huisarts in het ziekenhuis belandde. Er werd naar mogelijke oplossingen gezocht om Jim tóch te kunnen laten rijden. Zo werd de Shakedown gereden met Jasper als navigator maar dat bleek niet te werken. Ook werd getracht Martine naar Trier over te laten komen, maar zij bleek verplichtingen te hebben waar ze niet onderuit kon.

Ook Kevin van Deijne stond, samen met Hein Verschuuren, aan de start in de Renault Clio R3T. Problemen met de turbo zorgden ervoor dat de equipe vrijdagmiddag niet meer konden starten. Ook de zaterdag, na gestart te zijn via het Rally2 systeem, verliep niet probleemloos. Oorzaak hiervan waren verkeerde bandenkeuzes. Op de zondag liet Kevin toch weer zien dat hij gas kan geven. Hij gaf in de laatste proef Michaël Burri, de rijder van het Renault Sport Rally Team, het nakijken. Kevin was in de Power Stage maar liefst acht seconden sneller.

Met de snelle Opel Adam R2 waren het Timo van der Marel en Jac Gillis die de 27e plaats in het eindklassement wisten te behalen. Dat het niet vanzelf ging werd al snel duidelijk op de vrijdag. Het parcours kende gladde plekken door de uitgereden modder. Een lekke band en een verkeerde bandenkeuze op de zaterdag hielpen het team ook niet echt voorruit. De slotdag leverde gelukkig geen problemen op en zo kon Timo zijn beste WK resultaat ooit behalen.

Antoine van Ballegooijen en Johan Findhammer wisten de vrijdag op een keurige 35e plaats af te sluiten. De zaterdag daarentegen leverde een enorm tijdverlies op aangezien al op de eerste proef van de zaterdag de aandrijfas brak en niet meer verder gereden kon worden. Via het Rally2 reglement konden beide heren de zondag opnieuw van start gaan. De tijden die toen weer op de klokken werden gezet lagen opnieuw weer rond de 30e plaats.

Han Hoendervangers en Marco Schillemans reden niet voor een klassement. Voor het was deelname belangrijker dan winnen en het duo wilde graag de finish bereiken. Via het Rally2 systeem lukte hen dat ook. Op de zaterdag verloor de auto olie en om motorschade te voorkomen moest Han Hoendervangers de Mitsubishi aan de kant zetten.

Henk Vossen en René Smeets werden in hun klasse de beste Nederlanders, achter drie Duitse duo’s.  Ze startten op de vrijdag enigszins voorzichtig en achteraf zou Henk aangeven dat er wel meer in had gezeten. Oorzaak hiervan was de bandenkeuze. De leverancier adviseerde een hardere band maar Henk voelde zich toch beter bij juist een zachtere. Ook een technisch probleem weerhield de mannen van een hogere klassering. Op de zondag werden de laatste vier proeven probleemloos afgewerkt.

Bernhard ten Brinke wist met zijn Skoda Fabia R5 een keurige zesde plaats in het WRC2 klassement te behalen. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Op de vrijdag kregen Bernhard en navigator Davy Thierie problemen met de remmen. Op zaterdag hielp zijn ervaring uit de Dakar hem door de lange proef van de Panzerplatte. Op de zondag ging het probleemloos en na afloop kijkt Ten Brinke uit naar de rest van het seizoen, want het kan volgens hem nóg harder.

In de twee andere ‘Nederlandse’ Skoda’s waren het Edwin Schilt en Mark van Eldik. Deze laatste zette zijn wagen op een 25e plaats algemeen terwijl Edwin Schilt zijn Fabia uiteindelijk aan de kant moest zetten. Een gebroken velg zorgde voor een lekke band. Een reparatie op de proef bleek niet mogelijk en daarom eindigde de ADAC Rallye Deutschland voor het duo in het zicht van de finish.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com