RallyNieuws
Sebastien Ogier - Ford Fiesta WRC - Rally Monte Carlo
©M-Sport / Sebastien Ogier - Ford Fiesta WRC - Rally Monte Carlo

Ogier wint Rally Monte Carlo

Heeft M-Sport de beste World Rally Car van 2017 gebouwd? Met de behaalde resultaten in de Rally van Monte Carlo lijkt het daar wel op. Drie Fiesta’s WRC wonnen zeven van de 17 klassementsproeven. Daarnaast wisten uiteindelijk twee Fiesta WRC’s het podium te behalen. Sébastien Ogier en Ott Tänak behaalden uiteindelijk respectievelijk de eerste en de derde plaats. Tänak kreeg te maken met motorpech maar wist dat probleem te verhelpen. Daardoor startte hij echter vijf minuten te laat en liep 50 seconden straftijd op.

Gelijk

Nadat Ogier zonder auto kwam te zitten, omdat Volkswagen aan had gegeven zich uit het kampioenschap terug te trekken, was het M-Sport’s Malcolm Wilson die de Fransman aan zich wist te binden. Het salaris van Ogier werd uit eigen zak van Wilson gefinancierd en vooralsnog lijkt hij gelijk te hebben gekregen. De laatste keer dat een wagen van M-Sport op het podium stond was in de Rally van Wales 2012.

Neuville

Lange tijd zag het er naar uit dat de Belg Thierry Neuville de winst voor zich zou opeisen. Hyundai lijkt met de i20 WRC ook een goede auto te hebben gebouwd. Neuville kreeg echter op de laatste proef van de zaterdag toch met pech te maken. Hij verloor veel tijd, zoveel dat het podium buiten bereik raakte. Aangezien Neuville het servicepark wist te bereiken, kon hij op zondag toch van start gaan. Daardoor kon hij alsnog punten voor het kampioenschap blijven scoren.

Citroën

Pech was er ook voor de rijder van Citroën, Kris Meeke. Nadat hij op de vrijdag zijn ophanging stuk reed, kreeg hij op de zaterdag een aanrijding tijdens de verbinding. Daarmee was zijn wedstrijd definitief voorbij, aangezien een herstart volgens het Rally2 systeem op de laatste dag van de wedstrijd niet is toegestaan. De best geklasseerde Citroën was de DS3 WRC uit 2016, bestuurd door Craig Breen, hij werd vijfde.

Latvala

Bij Toyota was er al vroeg stress, aangezien Latvala met motorproblemen te maken kreeg. Deze problemen wist het team te boven te komen. Uiteindelijk wist Jari-Matti Latvala, die te elfder ure een zitje bij het nieuwe team onder leiding van Tommi Mäkinen wist te bemachtigen, de tweede plaats te behalen.

Toyota

Van te voren werd nog gedacht dat het team van Toyota er nog niet helemaal klaar voor zou zijn. Of dat inderdaad ook zo was, valt moeilijk te zeggen. De omstandigheden in deze Monte Carlo waren erg wisselend. Sneeuw, ijs, afgewisseld met droog asfalt maakten het voor de rijders erg moeilijk om de weg te ‘lezen’. Kleine foutjes werden genadeloos afgestraft. Ophangingen braken op de bevroren bermen en wagens gleden tegen bomen of in greppels.

Hayden Paddon

Hier kan Hayden Paddon over mee praten. Hij gleed op de donderdagavond met zijn i20 WRC uit op een plek met ‘black ice’ en raakte een rotswand, waardoor hij op zijn kant kwam te liggen. Daarbij raakte hij een toeschouwer die later in het ziekenhuis overleed. Uit piëteit met het slachtoffer trok hij zich terug uit deze wedstrijd. In een statement dat hij later uitbracht laat hij weten mee te leven met de nabestaanden en zijn volledige medewerking aan het onderzoek te verlenen. Ook vraagt hij toeschouwers om goed na te denken waar te gaan staan en de aanwijzingen van officials op te volgen.

Het is daarom wrang te noemen dat de 16e klassementsproef om veiligheidsredenen moest worden geannuleerd. Het (te) grote aantal toeschouwers was hier debet aan.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com