RallyNieuws
Sebastien Ogier - Volkswagen Polo R WRC - Rally van Polen 2015

Ogier zet zegereeks voort in Polen

Ogier was in Polen opnieuw de snelste. Hij behaalde in zijn Volkswagen Polo R WRC de vijfde overwinning van het seizoen en staat met 161 punten ruim aan de leiding in het kampioenschap. Zijn teamgenoot Andreas Mikkelsen, van het tweede team van Volkswagen, staat met 83 punten op een tweede plaats. Mads Ostberg, rijdend voor het team van Citroën met de DS3 WRC, staat na de Rally van Polen op een derde plaats in het kampioenschap met 69 bij elkaar gereden punten.

De Fransman Sebastian Ogier, die aan eenieder die het maar horen wil, laat blijken niet blij te zijn met de huidige startvolgorde weet nochtans de concurrentie flink achter zich te laten. Ogier moet, als kampioenschapsleider de eerste dagen van de rally als eerste over de klassementsproeven en veegt daarmee de weg schoon voor zijn tegenstrevers. Dat geeft hem, zo vindt hij, een flink nadeel ten opzichte van zijn mededingers. Toch weet Ogier dat vermeende nadeel al vijf van de zeven gereden wedstrijden teniet te doen en het hoogste treetje van het erepodium te beklimmen. Eén keer werd hij tweede (Portugal) en alleen in Argentinië was Ogier ver van het podium verwijdert. Wel wist hij toen drie punten te scoren door de Powerstage te winnen.

In Polen, de thuiswedstrijd van Robert Kubica, zette Ogier de snelste tijd neer tijdens de Shakedown op de donderdag. Daarbij bereikte hij een gemiddelde snelheid van 119,88 km/u. Minder fortuinlijk was Kris Meeke. Na slechts enkele meters rolde hij zijn DS3 WRC. Diepe sporen in het onverhard leken zijn wagen te hebben gelanceerd.

Het leek de wedstrijd van Ott Tänak te worden. Hij nam op de derde klassementsproef de eerste plaats, ondanks problemen aan zijn remmen, over van Andreas Mikkelsen en stond deze de rest van de dag niet meer af. De rijder van de Ford Fiesta RS WRC had veel problemen met zijn banden. De temperaturen in Polen waren hoger dan vooraf gedacht en Tänak reed het profiel, net veel van zijn collega’s, volledig van de band af. Dat was ook de reden dat teamgenoot Elfyn Evans op de zevende proef doorschoot en zo’n 30 seconden verloor.

Kevin Abbring reed in het tweede team van Hyundai in de i20 WRC. Volgens hem is de Rally van Polen niet de makkelijkste wedstrijd om zijn campagne van vier wedstrijden mee te beginnen. De pacenotes verbeterden zich gedurende de dag en ook kreeg hij te maken met remproblemen.

Op zaterdag zette Ogier orde op zaken en nam de leiding in het klassement over met achter zich de hele Volkswagen armada. Tänak werd naar een vierde plek terug verwezen. Gedurende de dag kon hij Latvala verschalken en de derde plaats terugpakken.

Voor de zaterdag stonden acht proeven op het programma. Eén daarvan kon echter niet worden gereden. De veertiende proef moest om veiligheidsredenen worden geschrapt. Er was veel publiek die geen gehoor wilden geven aan de oproepen van de officials en de organisatie besloot daarop de proef te annuleren en de deelnemers over een alternatieve route naar de volgende proef te laten rijden.

Voor Kevin Abbring was de zaterdag opnieuw een goede dag. Hij had meer balans en een betere tractie. Wel had hij te kampen met kleine probleempjes en op de voorlaatste proef van de zaterdag raakte hij in het struikgewas en beschadigde zijn radiator. Daardoor moest hij de snelheid beperkt houden. In de laatste proef raakte hij vast in een linkerbocht en dat kostte hem uiteindelijk drie minuten. Desondanks was hij tevreden omdat een aantal wijzigingen aan de auto voor hem werkten.

Op de zondag volgden nog twee proeven. Thierry Neuville rolde op de eerste proef van de zondag zijn i20 WRC maar kon gelukkig doorrijden. Wel stak er uit zijn wagen een flinke balk. De jonge Belg had hier flink veel geluk want die balk had ook op een minder fortuinlijk punt de auto kunnen binnendringen.

Kevin Abbring wist zijn i20 WRC over de finish te brengen. Een stijle leercurve en het continue proces van het steeds maar weer verbeteren van de pace notes. Hij zei dat hij graag wat meer op de notes had durven vertrouwen om net dat extra beetje te geven. Het belangrijkste echter was het behalen van de finish. Zijn volgende wedstrijd zal de ADAC Rallye Deutschland in augustus zijn.

Ogier zette zijn opmars door en zette met één tiende van een seconde de snelste tijd neer op de Powerstage en pakte daarmee drie extra punten voor het kampioenschap. Ott Tänak, die de Powerstage leek te winnen, werd daardoor tweede en kreeg twee extra punten. In de eindklassering zette hij zichzelf op een derde plaats neer. Latvala crashte zijn Polo R WRC en strompelde naar de eindstreep.

De laatste evolutie van de M-Sport’s Ford Fiesta RS WRC werd gepresenteerd als dé uitdager voor het dominante team uit Wolfsburg. Tot op heden is dat echter niet echt uit de verf gekomen. Zowel Ott Tänak als zijn teamgenoot Elfyn Evans hebben een aantal wedstrijden geen punten gescoord en staan respectievelijk negende en zevende in het kampioenschap. Misschien dat met het behaalde resultaat in Polen de goede weg is ingeslagen.

Bij Citroën was men ook niet gelukkig met het behaalde resultaat. Het lijkt erop dat het team de impact van het testen vooraf heeft onderschat. Voorafgaand aan de Rally van Polen heeft het team niet getest. Gedurende de rally kwam Kris Meeke beter in zijn ritme en kon de snelheid beter en beter volgen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com