RallyNieuws
Troela
Troela

Olympische gedachte

Het zit er weer op. Na een jaartje uitstel vanwege de pandemie was het de afgelopen ruim twee weken tijd voor Tokyo 2020 in 2021. Prachtige sport, mooie verhalen en herinneringen. Hoe deed Nederland het? Nou gewoon uitstekend. Zelfs zonder enkele gedoodverfde medailles (bestaan die?) werd er een nieuw medaillerecord gevestigd.

Mooiste momenten? Tom Dumoulin natuurlijk en Annemiek van Vleuten! En zilver op de marathon voor mannen, de BMX-er die een official raakte en met een blessure goud haalde en hardloopster Hassan met haar drie plakken. En alle andere medaillewinnaars en deelnemers uiteraard. De teleurstelling? Als liefhebber van wielerrennen en veldrijden moet ik Mathieu van der Poel zeggen. De plank die er toch niet was, staat in mijn geheugen gegrift. Maar zou hij met plank Tom Pidcock hebben kunnen verslaan? Ik weet het niet.

Maar, zult u als rallyliefhebber zeggen, wat een vreemde inleiding voor een rallycolumn heer Troela. En u hebt gelijk. Laten we het eens over de mooiste sport ter wereld hebben. Waarom is die nog niet Olympisch eigenlijk? In februari 2014 schreef ik hier al eerder over. Blijkbaar staat in het handvest van het IOC een verbod op gemotoriseerde sporten omdat de prestatie van de atleten voorop moet staan. Als ik dan paardensport zie dan denk ik dat dat eigenlijk rally rijden is maar dan met 1 pk in plaats van 300. Maar ik ben natuurlijk niet helemaal onbevooroordeeld.

Ik stelde 7 jaar geleden voor om rallyauto’s met Fred Flinstone-aandrijving (de inzittenden bewegen de auto voort met hun eigen getrainde benen) toe te staan maar op mijn mail met dit voorstel heeft de voorzitter van het IOC de heer Bach vreemd genoeg nooit gereageerd.

We zijn nu ruim 7,5 jaar verder en ook u hebt kunnen constateren dat elektrische auto’s aan een opmars bezig zijn in het dagelijkse verkeer en voorzichtig ook hun intrede doen in de rallysport. Dat brengt weer mogelijkheden met zich mee, Olympische mogelijkheden.

Uiteraard blijft een rallyauto op elektriciteit nog steeds een gemotoriseerde sport maar de ‘brandstof’ biedt mogelijkheden. Stel nu dat de elektriciteit niet opgewekt wordt door kolen, wind of zon maar door de inzittenden van de rallyauto zelf? Rally rijden wordt onderdeel van de Olympische triatlon. Voor alle waterratten onder u, helaas moet het zwemmen dan komen te vervallen.

Eerst rennen, dan fietsen en vervolgens een rallyproef. De elektriciteit die voor het laatste onderdeel nodig is, wordt door bestuurder en navigator opgewekt op de eerste twee onderdelen. De door hen geproduceerde wattages worden opgeslagen in een accu op de rug. Wie na het rennen en fietsen de meeste elektriciteit bij zich heeft, kan het snelste de rallyproef afleggen. Op deze manier wordt de atleet het belangrijkste. Probleem opgelost toch?

Dus dames en heren rallyrijders/navigatoren, het wordt tijd om de hardloopschoenen en racefiets uit de mottenballen te halen. Laat de wereld maar eens zien hoe fit rallydeelnemers eigenlijk zijn.

U kent allemaal de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen maar dat is natuurlijk onzin. Wij zijn Nederlanders en die eisen minimaal goud. Zo zitten wij als volk in elkaar. Daar ligt dus een mooie uitdaging voor de rallyequipes.

De mail naar de heer Bach met het nieuwe voorstel zal ik zo versturen. Maakt u uw Olympische debuut in Parijs 2024? Ik kom zeker kijken en aanmoedigen. Ik zal bij het derde onderdeel in een oranje leeuwenpak langs de kant staan. Zwaait u nog even?

Tekst: Troela

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com