RallyNieuws

Ondanks debuut op gravel Ogier met Polo winnaar in Mexico

De het succes van de eerste twee wedstrijden in het Wereldkampioenschap rally, het WRC, is Ogier met de Volkswagen Polo R WRC opnieuw de sterkte gebleken. Dit ondanks het debuut op gravel in wedstrijd omstandigheden. Eind 2012 werd op gravel wel getest maar nu, drie maanden later, moest dan toch alles samen vallen.

Dat Ogier de overwinning zou gaan pakken was na proef 18 nog lang niet zeker. Een hek op het parcours was gesloten waardoor Ogier moest stoppen om het te openen. Na besturdering van de gps data door de wedstrijdleider kreeg Ogier uiteindelijk 40 seconden terug en was daardoor uiteindelijk de snelste op de proef.

Latvala ondervond tijdens deze wedstrijd weinig geluk. Vrijdagmorgen brak na drie bochten en een paar honder meter zijn ophanging. Een flinke steen lag midden op de weg en hij kon deze niet meer ontwijken. Wél probeerde hij met zijn carterplaat de klap op te vangen. Dit ging echter niet volgens plan en brak hij de wielophanging. Sturen was daardoor niet meer mogelijk en restte hem niets anders dan de wagen aan de kant zetten. Wel startte hij de volgende dag door gebruik maken van Rally 2, het vroegere Superrally. Latvala heeft nog wat moeite met de nieuwe Polo R WRC. Volgens eigen zeggen remt hij de ene keer te vroeg en de andere keer eigenlijk wat te laat. Dit brengt hem steeds in de problemen of kost te veel tijd.

Voor het Qatar M-SPort WRT was het de Belg Neuville die met de Ford Fiësta RS WRC de eer hoog hield. Hij scoorde zijn eerste podium in een WRC evenement. Dit ondanks problemen met zijn stuurinrichting op klassementsproef 14. Nasser Al-Attiyah werd uiteindelijk vijfde. Minder ging het voor Mads Ostberg. Hij kreeg koppelingsproblemen na klassementsproef 14. Op de verbindingsetappen naar KP15 kreeg hij ook nog eens te maken met elektrische problemen. Ook hij startte de volgende dag via het Rally 2 systeem.

Hirvonen wist met zijn Citroën DS3 WRC de tweede plaats in de wacht te slepen. Hij moest daarvoor nog wel strijd leveren met Neuville maar kon met bijna 55 seconden voorsprong het tweede treedje van het erepodium bestijgen. Hij deed voorzichtig op de proef Guanajuanito om de banden voor de PowerStage te bewaren. Hoewel hij tevreden is het met resultaat, zijn beste tot nu toe dit jaar, beseft hij wel dat er nog veel werk te doen is.

Dani Sordo kon geen vuist maken. Desondanks wist hij nog wel een vierde plaats te behalen. Hij kon zich moeilijk aanpassen aan de wagen. Dat kosste hem veel tijd. Er moet nog veel werk verzet worden aldus Sordo en doelt daarmee op een test die vóór de Rally van Portugal zal worden gehouden.

Desondanks behaalde de Citroën rijders voldoende punten in het constructeurskampioenschap om de eerste plaats nog vast te houden. Op slechts enkele punten achterstand staat Volkswagen te trappelen om de leiding over te nemen. Het Qatar M-Sport WRT staat op flinke achterstand op een derde plaats in het kampioenschap.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com