RallyNieuws
Bart Geerdink - Peugeot 106 MAXI
Bart Geerdink - Peugeot 106 MAXI

Op bezoek bij… Bart Geerdink

Ditmaal voert het navigatie systeem me naar Doesburg. Daar werkt een jonge enthousiasteling en voormalig student aan de HAN Automotive hogeschool, aan het bouwen en afstellen van race- en rallyauto’s. Daarnaast werkt hij daar in zijn vrije tijd aan de bouw van een Frans bommetje om er straks de rallypaden mee te gaan betreden.

De in 1992 geboren Bart Geerdink kende rally eigenlijk alleen van computerspelletjes en vond dat geweldig. Toen hij zijn studierichting moest gaan bepalen kwam hij bij de HAN Automotive in Arnhem uit. Toen hij daarop een open dag van deze school volgde, kwam Bart in aanraking met het HART team. Het rallyteam reed destijds met de Ford Puma s1600 in het Nederlands Shortrally kampioenschap. Bart was meteen verkocht. Ineens was hem duidelijk waar hij zijn vervolgopleiding wilde gaan doen.

Hij startte zijn opleiding in 2009 en trad toe tot het HTS Autotechniek Rally Team, kortweg HART. Bart werd tot coureur gekozen voor het seizoen 2013 en daarmee ging een lang gekoesterde jongensdroom in vervulling. Naast hem reed Bart Stax mee in zijn tweede jaar als navigator. De Ford Puma s1600 was inmiddels al van het toneel verdwenen en vervangen door een de Peugeot 206 VK kitcar.

Bart Geerdink & Bart Stax - Peugeot 206 Kitcar - Circuit Shortrally 2013
Bart Geerdink & Bart Stax – Peugeot 206 Kitcar – Circuit Shortrally 2013

Naast het rijden in de rallyauto van de school, werkt Bart ook aan een afstudeerproject. Hij heeft meegewerkt aan een project om een Subaru Impreza N12 op waterstof laten rijden. “Daarvoor moesten veel en ook grote hordes worden genomen,” zegt Bart. “We hebben problemen met de o.a. de ontsteking, timing en backfire’s moeten oplossen, maar dat is gelukt.” De Subaru kreeg zelfs een kenteken van de RDW en mocht daarmee gewoon op de openbare weg.

De schooltijd ligt inmiddels alweer een tijdje achter Bart. Toch heeft hij nog regelmatig contact met het rallyteam. Bart is namelijk gaan werken bij één van de sponsoren van het team, HR Engineering. Daar stelt hij de motor van de Opel Adam, de huidige auto van het HART, op de rollenbank af. Daarnaast werkt de jonge engineer aan de bouw van zowel race- als rallyauto’s en verzorgt ook de service op het circuit.

Toch blijft het rallyrijden aan Bart trekken. Je kan dan een auto kopen of huren en gaan rijden, maar Bart niet. Hij bouwt liever zijn eigen rallyauto. Onder de naam MAXI Rallyteam werkt hij al een tijd aan de bouw van een Peugeot 106 Maxi. Een wagen waarmee hij in de klasse S19 gaat rijden. Bart laat blijken niet te kiezen voor compromissen in de opbouw. Hij had zichzelf heel voorzichtig ten doel gesteld om dit jaar in de ELE Shortrally te gaan rijden.

Bart Geerdink & Bart Stax - Peugeot 206 Kitcar - OVD Groep Ede Rally 2013
Bart Geerdink & Bart Stax – Peugeot 206 Kitcar – OVD Groep Ede Rally 2013

Om de wagen op te kunnen bouwen zoals hij wil, heeft hij een crowdfunding actie gestart. “Ik wilde bijvoorbeeld graag een Sadev versnellingsbak onder de auto hebben. Die zijn echter heel erg duur. Gelukkig heb ik al wel een aantal sponsoren aan me kunnen binden maar het kunnen er nooit genoeg zijn,” aldus Bart. “Het was de bedoeling om dit jaar in de ELE Rally te voor het eerst met de auto te gaan rijden. Inmiddels heb ik moeten constateren dat ik dat plan zal moeten bijstellen.”

“Daarnaast heb ik het zo druk op mijn werk dat ook de factor tijd niet mee zit. Ik zal dus moeten kijken welke wedstrijd later dit jaar het debuut zal worden,” zegt Bart. “In 2014 reeds ben ik vanaf scratch begonnen. Ik heb toen mezelf 2,5 jaar gegeven, maar die tijd is inmiddels allang verstreken. Het eerste doel is om het shortrally kampioenschap binnen te halen. Daarmee houden mijn ambities natuurlijk niet op. Ik hoop ook als KNAF Talent First gekozen te worden, graag zelfs.”

Wanneer de Peugeot 106 Maxi klaar is om ingezet te gaan worden, zal deze een mooie en unieke toevoeging aan het startveld van de Nederlandse rally zijn. Voor het echter zover is zal Bart nog flink moeten sparen, hard moeten werken, flink wat sponsoren werven en heel wat race- en rallyauto’s afstellen.

Na Bart een avondje van zijn werk te hebben gehouden, keer ik in mijn witte Italiaanse auto terug naar huis. Mijmerend over hoe de 106 Maxi zal klinken als die in de toeren wordt gejaagd. In ieder geval beter dan mijn 1500 toeren draaiende zuinige diesel, waarin de dame van de navigatie zojuist de stilte onderbreekt met het bericht dat ik rechtsaf moet slaan.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com