Op bezoek bij… Gérard Wolthaar

0
3490
Gérard Wolthaar - World Rally Museum - 2018
Gérard Wolthaar - World Rally Museum - 2018

Een goed half uurtje, langer is het niet rijden naar de Neder-Betuwe, waar kasteel Soelen en een nog werkende korenmolen, de uit 1775 stammende De Korenbloem, staan. Een dorpje, gelegen aan de rivier De Zoel, dat amper 1500 inwoners kent is niet onbekend met het begrip rally. Met de uit Thailand overgewaaide en gemotoriseerde Riksja’s worden er diverse soorten rally’s verreden. Toch is dit niet de reden waarom in Rallyland dit dorp een grote internationale bekendheid geniet.

Oprichter, eigenaar en conservator van het World Rally Museum, Gérard Wolthaar, is dit keer mijn gastheer. Gérard werd in Geldrop geboren maar verhuisde voor zijn opleiding als kok naar de Betuwe. Na korte tijd als kok te hebben gewerkt in Gorinchem, bleek de koksmuts echter toch niet zijn gedroomde toekomst te zijn. Hij belandde min of meer door toeval in de automaterialen, runde een tijd zijn eigen zaak en werkt nu bij een groothandel in zwembadbenodigdheden en luchtbehandeling.

“De liefde voor de rallysport is in 1973 ontstaan,” verteld Gérard. “Ik zag in 1973 op de televisie de Rally van Monte Carlo en was direct verkocht. Daarna maakte ik de ELE Rally van dichtbij mee. Ik begon toen van alles te sparen. Dat varieerde van tijdschriften en boeken tot modelauto’s die ik zelf bouwde, toen nog in allerlei schalen. Daarnaast schreef ik de rijders aan, de adressen stonden nota bene in die tijdschriften vermeld. Op die manier heb ik in het begin veel dingen vergaard. Eén van mijn eerste aanwinsten was een kaart met de handtekening van Walter Röhrl, maar daarna heb ik nog veel dingen mogen ontvangen en zeker niet van de minsten,” glundert Gérard. “Ik heb inmiddels goede contacten met veel rijders, teams en teambazen opgebouwd en daar waar het kan zorgen ze er doorgaans voor dat ik wat toegestopt of toegestuurd krijg.”

Naast rallyliefhebber was Gérard in de beginjaren ook filatelist. Om voor een postzegelbeurs een breder publiek te trekken, showde hij daar een flink aantal van zijn eigenhandig gemaakte schaalmodellen. Naast de vele complimenten die hij daarvoor kreeg, kreeg hij ook het advies om zich aan één schaal te conformeren, om zo meer eenheid in het geheel te krijgen. Dat advies knoopte hij zich goed in de oren. Vanaf dat moment beperkte hij zich uitsluitend tot de schaal 1:24, een schaal die in 2008 in ongerede raakte. Modellen werden alleen nog op schaal 1:18 uitgebracht en dus besloot Gérard na lang wikken en wegen om zijn gehele verzameling om te zetten naar die 1:18 schaal. “Ik heb daar best een paar nachten wakker van gelegen,” zegt Gérard. “Het was natuurlijk een kostbare operatie. Ik heb uiteindelijk de 1:24 modellen verkocht en met die opbrengst heb ik, samen met de donaties die het World Rally Museum krijgt, de 1:18 modellen kunnen bekostigen.”

Lang voordat het World Rally Museum een feit was, runde mijn gastheer al het Mini Rally Museum. Dit startte hij in 1986 en behelsde meerdere kampioenschappen en ook de Dakar. Twee jaar later transformeerde hij dit museum naar het inmiddels, over de hele wereld, bekende World Rally Museum. Alles wat niet met het WRC te maken had, werd van de hand gedaan. Weggegooid werd er niets, alles kreeg een herbestemming. Alleen datgene dat direct met het WRC te maken heeft krijgt een plaats in het museum. Zo zijn er hele bijzondere rallyschilden, helmen, overalls, auto-onderdelen, boeken en ga zo maar door te vinden. Er is inmiddels 45 jaar wereldkampioenschap materiaal te vinden. Zolang bestaat het wereldkampioenschap inmiddels. Dit alles is in 32 jaar World Rally Museum bijeengebracht in zijn garage in Zoelen.

In Zoelen is het overigens niet begonnen. In Culemborg werd de basis gelegd voor wat later het World Rally Museum zou worden. Een museum dat zelfs door fabrikanten van modelauto’s geraadpleegd wordt om de kleinste details, zoals de livery of de plaats van de antennes van nieuwe uit te brengen modellen in orde te krijgen. “Sommige van die modellen gaan zowat € 200,- en soms nog wel meer kosten,” zegt Gérard. “Dan moeten ze wel gewoon kloppen! Dan moeten er wel de goede velgen en banden aan zitten, moet de grootte van de stickers kloppen, de vorm en kleur van de grendels op de motorkap en ga zo maar door. Door mijn uitgebreide verzameling tijdschriften en boeken kan ik aantonen hoe het origineel geweest is. Ook als er een rijder en navigator in de auto zitten, moeten hun helmen en overalls kloppen,” gaat Gérard verder. “Eén fabrikant vroeg mij om mijn bevindingen maar deed er helemaal niets mee. Dat is toen best nog wel een ‘dingetje’ geweest. Later wilden ze toch op hun schreden terugkeren. Voor mij hoeft dat dan niet meer, zeker niet zoals het in dit geval is gegaan. Dan ben ik er ook echt klaar mee,” vertelt Gérard nog steeds strijdbaar.

Intussen kijkt de conservator van dit unieke rallymuseum ook naar de toekomst. “Ik heb geen kinderen die dit over kunnen of willen nemen. Ook ken ik niemand die net zo gek is als ik om dit voort te kunnen zetten. Daarom ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden om de toekomst van dit World Rally Museum te kunnen voortzetten en de verzameling bij elkaar te kunnen houden. Dat laatste maakt namelijk dit museum zo uniek. Er zijn wat gesprekken gaande om de toekomst van het museum te garanderen. Er zal echter nog heel wat water door De Zoel stromen voordat er een concrete oplossing is.

Dit unieke World Rally Museum is op afspraak te bezoeken. Neem hiervoor contact met Gérard Wolthaar op via:
Telefoon: +31650444625
Email: worldrallymuseum@gmail.com
De toegang, de koffie, de verhalen en anekdotes zijn gratis. Het museum is afhankelijk van hetgeen er door andere verzamelaars, rijders en soms ook teams wordt geschonken. Daarnaast is er een mogelijkheid om een donatie te doen voor het museum om de collectie te kunnen onderhouden en uit te breiden.

PLAATS BERICHT

Please enter your comment!
Please enter your name here