RallyNieuws
Will Bruins - Volvo 850 T5R

Op bezoek bij… Will Bruins

Op bezoek bij… Will Bruins,

In de tuin werken is niet echt mijn ding. Althans, dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Op een stoel in de tuin met een notebook op schoot werken, is een andere uitleg dan die mijn gastheer normaliter placht te hanteren. In het donker, met temperaturen die alweer richting het vriespunt gaan, is het sowieso geen goed toeven in welke tuin dan ook.

Ik rij de oprit op en nog voordat ik de auto uit ben, verschijnt Will Bruins in het licht van de koplampen, in zijn hand een plastic bewaarbakje. Ik vraag terloops, terwijl we naar zijn kantoor lopen, of hij al wel tijd heeft gehad voor avondeten. Dat blijkt gelukkig het geval. De lampen gaan aan, de verwarming gelukkig ook. Terwijl de koffie wordt gehaald, kijk ik rond in het splinternieuwe kantoor. Tuinboeken, vooral over Japanse tuinen, staan in overvloed in de boekenkasten. “Onze specialiteit,” zegt Will terwijl hij de koffie op tafel zet, naast de heerlijke zelfgemaakte appeltaart, afkomstig uit dat plastic bewaarbakje.

Will Bruins - Opel Astra
Will Bruins – Opel Astra

De hovenier uit Enter begon ooit in loondienst. Later begon hij voor zichzelf. “Ik heb mijn carrière nooit gepland. Ik kijk wat er op mijn pad komt en besluit dan om in die trein in te stappen of hem aan mij voorbij te laten gaan. Daarbij heb ik niet alleen louter successen gekend, maar daar heb ik dan wel weer van geleerd. Ik kwam destijds in de situatie dat het bedrijf waar ik voor werkte moest stoppen. Ik had dat toen misschien wel kunnen overnemen, maar koos ervoor om zelf een eigen bedrijf op te gaan zetten. Later heb ik eens een overname gedaan, maar dat pakte niet uit zoals ik had gehoopt. Dat gebeurt me niet nog eens. Ik ben tevreden over hoe het nu gaat.”

Voor Will was het niet vanzelfsprekend dat hij in de rallysport zou belanden. “We hadden vroeger geen proeven door onze achtertuin, of ouders of familie die al meededen. Ik heb het dus niet met die bekende paplepel ingegoten gekregen,” vertelt Will. “Wel was ik gek op auto’s, eerst vooral op Volvo’s. Zo kwam ik ook in aanraking met Thom de Jong. Hij reed wel rally’s. Met mijn bedrijf ben ik hem gaan sponsoren en zo verscheen in 2005 mijn bedrijfsnaam op zijn Volvo 850 T5-R.

Will Bruins - Opel Astra Kitcar
Will Bruins – Opel Astra Kitcar

De rally carrière van Will begon als navigator. In 2008 maakte hij zijn debuut als rijder in de eerste Veenendaal Rallysprint, de latere OVD Groep Ede Short Rally. Navigator was toen Jarno Bak. “Bij Johan Faes hebben we destijds een Opel Astra Groep N kunnen kopen en bij Eep Borgers een Groep-A body. Die hebben we vervolgens samen met zijn en ons team overgebouwd. Zo konden we, relatief voordelig, blijven doorbouwen op een bestaande auto en hoefde we niet steeds een nieuwe auto te kopen.

Mijn eerste rallyauto bouwen ging ook niet helemaal niet vanzelf. “We zouden eerst een Opel Corsa A gaan bouwen. Daar moest wat aan gelast worden en dat is nogal misgegaan. De auto vloog in de brand en mijn bedrijfshal, waar die instond, toen ook bijna. Zelf kon ik er op dat moment wegens omstandigheden niet bij zijn en heb ook de vele oproepjes en sms’jes genegeerd. Toen ik later in de werkplaats kwam stond het hele opgetrommelde monteursteam met aanhang op hun werkdag alles weer schoon te maken en op te ruimen. Daarna kwam dus die Astra in beeld.”

Het was de afgelopen jaren hectisch in de Nederlandse rallysport. Er gebeurde van alles, zowel bij KNAF/BSR als bij Rally Club Holland. Nieuwe regels, nieuwe categorieën, het verdwijnen van klassen, bestuurswisselingen en ga zo maar door. Iedereen had er wel een mening over, de één deed dat wat subtieler dan de ander maar het feit bleef dat het één grote kakofonie van meningen was. Er kwam zelfs een regel die bepaalde dat licentiehouders zich niet meer in het openbaar negatief over KNAF/BSR mocht uitlaten, de beruchte mediacode. Dat was natuurlijk tegen het zere been van Will. Vileine oneliners, waarmee hij reageerde op social media op andere berichten of waarmee hij zichzelf iets publiekelijk afvroeg, waren tot op het hoogste niveau doorgedrongen. Dat werd hem dan ook op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt.

Will Bruins - Volvo 850 T5R
Will Bruins – Volvo 850 T5R

Inmiddels is Will wat ouder en berust hij er wat meer in. Dat hij echter nog steeds een eigen mening heeft over hoe het gaat in de Nederlandse rallysport is wel duidelijk. Eén ding staat voor hem vast, welke auto het ook is, er moet vermogen in zitten en het ‘ding’ moet ‘janken’. Beleving, daar gaat het hem om. Dat wanneer je ’s avonds in bed ligt, de adrenaline nog steeds door je bloed jaagt en de het jankende geluid van de motor nog steeds tussen de oren zit.

Dat is dan gelijk ook de reden waarom hij een aantal nieuw opgekomen cups, vanuit het oogpunt van beleving, niet ziet zitten. Wel juicht hij toe dat er inmiddels doorstroom is vanuit dergelijke cups. Ook is Will ervan overtuigd dat tussen de auto’s aan de top, zoals de huidige R5 klasse en de Lancers en Subaru ’s daar net onder én de onderkant van het startveld, niet veel meer zit. “Het publiek loopt na de eerste 10 á 20 auto’s al weg,” constateert hij. “Het is juist daar een gemis aan spektakel door de afgenomen Divisie 5 auto’s. Geen publiek, niet goed voor de sponsoren en te weinig onderlinge competitie in deze klasses. Ook het shortkampioenschap mag wat mij betreft compleet op de schop. Daar valt nog veel winst te behalen in de toekomst.”

De komende jaren gaat het in zijn eigen rallyteam ook anders worden. Will zal wat minder achter het stuur van de rallyauto te vinden zijn en wat meer als coach gaan optreden. Zijn zoon Robbin zal namelijk in de voetsporen van zijn vader gaan treden. De Opel Corsa, die dienst deed bij Rallyteam Twello, zal Robbin in 2019 over het parcours sleuren.

Will Bruins - Opel Astra Kitcar
Will Bruins – Opel Astra Kitcar

Die keren dat Will toch weer het stuur zal gaan hanteren, zal niet meer het stuur van een Opel Astra zijn. De Kitcar is verkocht en zijn nieuwe wapen, eigenlijk oude wapen, staat weer in de werkplaats: de unieke Volvo 850 T5 (ex Brouwer). “Ik heb lang nagedacht over welke auto er moest komen en steeds weer kwam die Volvo naar boven drijven. Ik heb diegene die hem destijds heeft gekocht gebeld en de wagen stond er nog steeds. Al die tijd is die eigenlijk niet gebruikt en heeft hij een Belgische Volvo showroom opgeleukt. Ik kon hem terugkopen en nu staat hij hier en zal hij voor komend seizoen worden klaargemaakt.”

Aangezien de wekker van mijn gastheer ’s morgens in alle vroegte van zich doet spreken, werd het tijd om afscheid te nemen. Niet voordat er nog een foto van de auto mocht worden gemaakt. De verwarming ging weer uit, de deur weer op slot en de mevrouw van Google vertelde dat ik in westelijke richting moest gaan en na 200 meter haaks links…

 

Bron: RallyNieuws

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com