RallyNieuws
Calvin Teiwes & Yannick Vrielink - Peugeot 206 - Visual Art Rally 2019
Calvin Teiwes & Yannick Vrielink - Peugeot 206 - Visual Art Rally 2019

Op bezoek bij… Yannick Vrielink

Na een aantal jaren is het weer tijd en relatief veilig om weer op bezoek te gaan. De corona pandemie zorgde er twee jaar lang voor dat dit niet mogelijk was. Dit keer geen gekende naam, maar een betrekkelijk nieuwe naam op de startlijsten. Toch is de gastheer van deze avond, Yannick Vrielink, het rookie stadium inmiddels voorbij.

TV-maker

“Overdag regelt Yannick de logistiek in het bedrijf van zijn vader, maar ’s avonds schroeft hij aan zijn rallyauto,” zou een Belgische tv-maker zomaar eens gezegd kunnen hebben. Daarmee sloeg hij echter wel de spijker vol op zijn kop. “Ik zorg dat onze medewerkers op het juiste moment op de juiste klus verschijnen en dan ook de juiste materialen bij zich hebben,” vertelt Yannick. “En ja, ’s avonds sta ik inderdaad in ‘mijn’ hoekje van de werkplaats waar de rallyauto staat.”

Yannick Vrielink & Glenn Crooijmans - Peugeot 206 - GTC Rally 2021
Yannick Vrielink & Glenn Crooijmans – Peugeot 206 – GTC Rally 2021

De sportieve carrière van Yannick begon al op jonge leeftijd. Nog voor zijn achtste had hij al een licentie van de wielrenunie en bekwaamde zich in het veldrijden. Na jaren maakte hij de overstap naar het wegwielrennen, om na enkele seizoenen de spreekwoordelijke pijp aan de net zo spreekwoordelijke Maarten te geven. Niet omdat de successen uitbleven, integendeel, die waren er volop. Bij vele plaatselijke koersen stond hij op het podium.

Vorderingen

“Dat succes heeft ook een keerzijde,” vertelt Yannick, terwijl hij een beschermend rooster voor zijn radiator maakt. “Je zit nagenoeg alle vrije tijd op de fiets. Na het werk is er dan nauwelijks tijd over voor andere dingen. Je bent een paar uur aan het fietsen om daarnaast ook nog eens veel tijd kwijt te zijn aan het onderhoud van de fiets en de voorbereidingen voor een wedstrijd. Dat kan allemaal wel oplopen tot zo’n 27u per week. Daarnaast moet je erg letten op je eet- en slaappatroon en allerlei statistieken bijhouden om je vorderingen te kunnen volgen, iedere dag opnieuw. Het fietsen heeft zo’n groot beslag op mijn leven gelegd, dat ik het niet meer zag zitten en ben resoluut gestopt.”

Yannick Vrielink & Glenn Crooijmans - Toyota GR Yaris - Drenthe Rally 2022
Yannick Vrielink & Glenn Crooijmans – Toyota GR Yaris – Drenthe Rally 2022

Wie denkt dat Yannick nu ’s avonds op de bank achterover leunt met een biertje in de hand, heeft het helemaal mis. “Ik besteed eigenlijk aan de rallysport nog meer tijd dan dat ik aan het fietsen deed,” bekend Yannick. “Het grote verschil is dat het niet altijd meer moet. Daarnaast gaat alles in een veel gemoedelijker sfeer. Het is gewoon veel gezelliger en minder dwingend. We maken onderling veel lol. Niet alleen bij een wedstrijd, maar vooral ook in de werkplaats.”

Passie

Tijdens het passen van de wielmoeren aan de Toyota GR Yaris, ze zouden namelijk zomaar nog van de Peugeot 206 kunnen zijn, vertelt Yannick meer over hoe de rallysport zijn passie is geworden. Zijn vader speelt een grote rol in dat verhaal. “Pa was altijd al gek op de rallysport en hij nam me mee en zo is het bij mij begonnen. Nadat ik met het fietsen was gestopt, had ik mijn zinnen op het deelnemen in de rallysport gezet. Ik heb mijn navigator-licentie gehaald en op zoek gegaan naar een zitje. Zo kwam ik in contact met Calvin Teiwes en heb hem in 2019 in de Peugeot 206 Rally Cup genavigeerd. Na het mislukte seizoen 2020, als gevolg van de coronapandemie, is Yannick in 2021 in het linker stoeltje gaan zitten en moest zodoende zelf op zoek naar een navigator. Die werd gevonden in Glenn Crooijmans en samen wisten ze behoorlijk goed te presteren.

Yannick Vrielink & Glenn Crooijmans #2 - Peugeot 206 - GTC Rally 2021
Yannick Vrielink & Glenn Crooijmans #2 – Peugeot 206 – GTC Rally 2021

Terwijl Yannick, samen met monteur Erwin, de onderkant van de Yaris inspecteert vertelt hij over zijn leven. Hij werkt bij zijn vader in de zaak “Ik ben vaak ’s avonds nog op kantoor of in de werkplaats. Niet alleen voor mijn werk, maar ook voor de auto. Ik ben geen stapper of drinker, maar spaar mijn geld op. De rallysport is zeker niet goedkoop. Gelukkig hebben we een paar fijne sponsors weten te vinden en ook de zaak sponsort een flink deel. De rest doe ik allemaal zelf, een kwestie van keuzes,” aldus de 23 jarige Yannick.

Overstap

Dit jaar maakte het duo de overstap naar de gloednieuwe Toyota GR Yaris. “We hebben voordat we besloten voor de Yaris te gaan, diverse auto’s bekeken, waaronder de Opel Adam, de voormalige cup-auto uit Duitsland. Bij Hans Weijs kwamen we in aanraking met de Toyota GR Yaris en de nieuw opgezette GR Yaris Challenge. We hebben een goede deal met Hans Weijs weten te maken. Tot nu toe zijn we erg tevreden over onze resultaten, zeker met de elfde plaats in de ELE Rally. Een paar wedstrijden geleden reden nog in de Peugeot 206 en nu al doen we het niet gek in de GR Yaris.

Terwijl de auto weer op zijn wielen wordt gezet, de banden weer opgestapeld worden en het licht uitgaat wordt er afscheid genomen. In de auto speelt de radio het toepasselijke ‘Drivers Seat’…

Tekst: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com