RallyNieuws
Roald Leemans - Citroën DS3 R3T

Op bezoek bij… Roald Leemans

“Doordeweeks is hij een rustige jongen, maar als hij zijn helm op zet, verandert hij in een meedogenloos coureur…” Deze openingszin had zomaar uitgesproken kunnen worden door onze zuiderbuur en TV-persoonlijkheid Paul Jambers. Onderwerp van gesprek hierbij is dan de 19 jarige jongeling en zoon van, die in 2016 zijn debuut in de rallysport maakte.

De zoon van een Brabantse garagehouder begon zijn carrière op jonge leeftijd op twee wielen, in de motorcross om precies te zijn. Als twaalfjarige reed hij op de diverse Brabantse circuits niet onverdienstelijk zijn rondjes. Naarmate hij echter ouder werd wilde hij echter met nog eens twee wielen erbij gaan rijden. Pa reed al jaren mee in de Nederlandse rallysport. Dat wilde Roald ook; zo vader, zo zoon!

Nadat hij zijn rijbewijs haalde, maakte Roald dan ook de overstap naar de rallysport. Roald Leemans maalt niet om feestjes, is toegewijd aan het autobedrijf van zijn vader en een carrière in de rallysport ziet hij helemaal zitten!

In een Opel Astra GSi werden voorzichtig de eerste stappen op de Nederlandse rallypaden gezet. Met behulp van navigator en coach Chris van Waardenburg werden gelijk aansprekende resultaten geboekt. De winst in de nieuw opgezette Opel Fwd Challenge was een feit, net als de tweede plaats in de klasse H15. Het gehele seizoen 2016 ging voorspoedig, getuige de eindoverwinning in de Opel Fwd Challenge.

Roald Leemans
Roald Leemans aan het stuur van de nieuwe DS3 R3T

In de afsluitende Twente Rally nam voor de gelegenheid Remco van Overdijk, de vaste navigator van vader Ronald, plaats op de navigatorstoel. Al vroeg in de wedstrijd kwam het duo echter met één wiel vast te zitten in een sloot. Het duurde te lang voordat ze hun weg konden vervolgen, met uitsluiting als gevolg. Ook dat is rally en hoort bij het leerproces. Met winst in de Opel Fwd Challenge en aansprekende resultaten op zak, was Roald desalniettemin tevreden over zijn debuut in de Nederlandse rallysport.

Het geslaagde eerste seizoen dwong pa Leemans ertoe zich aan een publiekelijk gedane belofte te houden. Hij moest opdraaien voor een nieuwe rallyauto! De Opel Astra GSi moest plaats gaan maken voor een meer serieus bommetje. Er werd eerst gekeken naar een Renault Clio, waar ook een test mee werd gereden. Die test leverde de conclusie op dat het geen Clio zou gaan worden. “Ons oog viel toen op een Citroën DS3 R3T. In Nederland vonden we deze auto en hebben ermee getest. Dat beviel toen gelijk prima. Uiteindelijk zijn we er in de onderhandelingen niet uitgekomen,” zegt Roald.

Na enig speuren werd in Tsjechië een DS3 R3T gevonden. “Nadat men ons verzekerd had dat alle papieren compleet en in orde waren, zijn we met een aanhanger er heen gereden,” vervolgt Roald. “Natuurlijk waren de papieren nog niet klaar, waardoor we wat langer moesten blijven dan de bedoeling was. Uiteindelijk werden die papieren alsnog in orde gemaakt zodat we mét de auto weer terug naar Nederland konden,” vult vader Leemans aan.

Op de testbaan in het Duitse Niederrhein kon Roald de eerste meters met deze nieuwe voortrekker maken. Ondanks de gladde omstandigheden konden de nodige kilometers worden gemaakt om te wennen en de DS3 af te stellen naar de eigen wensen. “Een pittige wagen,” zegt Roald. “Veel koppel, veel meer dan de Astra! Ook rijdt hij veel strakker. We moeten nog wel wat werk verzetten aan de ophanging. Het wachten is op nieuwe onderdelen, waarna we weer gaan testen.”

“Als Roald deze wagen helemaal onder de knie krijgt en dit seizoen goede resultaten boekt, overwegen we dit Franse bommetje door te bouwen naar een DS3 R3 MAX. Dan krijgt hij nóg meer koppel en vermogen,” zegt een enthousiaste pa Leemans. “Daarna zou zomaar een R5 in het verschiet kunnen liggen,” vult hij verder aan.

“Zelf heb ik altijd leuk rally gereden met de Mitsubishi Lancer Evo VI. Dat zal ik ook nog wel blijven doen, maar waarschijnlijk wat minder dan nu het geval is. De nadruk ligt nu helemaal bij Roald,” zegt vader Ronald. “Hij moet nu een stap gaan maken en ik help hem daarbij waar ik kan. Dat betekent soms dat ik mijn eigen auto moet laten staan, hoewel we in onze thuiswedstrijd, de GTC-Rally zeker wel aan de start zullen staan.”

Vooralsnog moeten vader en zoon nog één groot obstakel nemen. Wordt de Mitsubishi Lancer Evo VI van pa rood/wit, net als de DS3 R3T, of wordt de DS3 net zo geel als de auto van pa? “Dat geel is zo langzamerhand wel ons handelsmerk geworden, daar moeten we de Evo maar in houden denk ik,” zegt Roald. Hoewel pa het daar mee eens is, is het laatste woord er nog niet over gezegd.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com