RallyNieuws
Opel Corsa-e Rally
Opel Corsa-e Rally

Opel op schema met ontwikkeling Corsa-e Rally

Opel trok zich vanaf dit seizoen terug uit de ADAC Opel Rallye Cup, een cup die de ADAC zelfstandig voortzette. Als reden hiervoor gaf Opel op dat de Adam als productieauto zijn einde had bereikt en verdere promotie daarvan daarom niet meer nodig was.

In augustus kondigde het Duitse merk, inmiddels in handen van de Franse PSA Groep, aan terug te komen in de rallysport. Dit keer met de Opel Corsa. Niet de Opel Corsa R5 die Holzer Motorsport eerder al presenteerde, maar met een elektrisch aangedreven Opel Cors, de Corsa-e. Dit onder de noemer ADAC Opel e-Rallye Cup.

Praktijkdata

Opel laat eerder deze week middels een persbericht weten dat het testprogramma op volle toeren draait en er met twee prototypen wordt getest. Dit testen gebeurt in het testcentrum van Opel in Dudenhofen. Er zijn twee doelen gesteld volgens de directeur van Opel Motorsport Jörg Schrott. Ten eerste wil het team zoveel mogelijk praktijkdata verzamelen, aangezien er geen referentiedata is. Daarnaast wordt gekeken naar de belastbaarheid en de temperatuurhuishouding van het accupakket. “We passen zonodig de software aan, maar tot nu toe verloopt het testprogramma vrijwel probleemloos,” aldus Jörg Schrott.

De elektrisch aangedreven Corsa zal qua prestaties de cup-versie van de Opel Adam evenaren en overtreffen. De auto zal een vermogen van hebben van 100kW, omgerekend 136 pk, hebben. Het koppel zal echter beduidend meer zijn en rond de 260 Nm gaan bedragen. Het zwaartepunt van de Corsa-e Rally wordt laag gehouden door het in de bodem van de auto integreren van het accupakket. Daardoor heeft deze auto ook een uitstekende gewichtsverdeling.

Onderstel

In januari 2020 zal worden begonnen met het optimaliseren van het onderstel door echte proeven te gaan simuleren. Als dan de ontwikkeling feitelijk achter de rug is, bouwt men een zogenoemde referentieauto. Op basis van deze auto zullen de klantenauto’s worden gebouwd. Voor het eerste seizoen, dat verreden zal worden tussen 2020 en 2021, staan twintig auto’s op de planning om gebouwd te worden. In de zomer van 2020 moeten dan de eerste 15 aan de klantenteam geleverd zijn, net voor het testevenement dat men in juli gepland heeft staan.

Accupakket

De Opel Corsa-e Rally krijgt hetzelfde accupakket als de gelijknamige productie auto. De capaciteit bedraagt 50 kWh, waarmee 337 kilometer in normaal verkeer kan worden gereden. Om het bereik te optimaliseren krijgt deze elektrische rallyauto drie modi waar de rijder uit kan kiezen. Dit zijn WP, voor op een klassementsproef en WP Regen, waarbij het koppel wordt gereduceerd voor gladde ondergronden en de ECO-modus, voor de verbindingskilometers.

Vanaf 15 december is het mogelijk om in te schrijven voor deze cup. Meer informatie is te verkrijgen via customer@opel-motorsport.com

Tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com