RallyNieuws
Gerard de Rooy - Dakar 2015

Opnieuw prachtige etappezege van Hans Stacey, Gerard derde en Pep negende

Bron: Team Iveco | De Rooy | Petronas

In de staart van de wedstrijd komen de IVECO’s van Hans Stacey en Gerard de Rooy op dreef. Gisteren was het nog een 1e en 2e plaats, vandaag een niet minder bevochten 1e en 3e plaats. Zelfs de snelle service IVECO Trakker van Pep Vila wist zich een plaats binnen de top 10 te veroveren en werd keurig 9e . De 12e special was een redelijke copy van de rit van gisteren. Ook nu was het een snelle proef met weinig navigatie maar wel veel risico’s door de grote hoeveelheid stof.

Special 12
Bijna hadden we een copy van de etappe van gisteren. Hans en Gerard streden wederom vanaf de start om de overwinning en lieten telkens de beste tussentijden noteren. Ook vandaag was het uiteindelijk Hans Stacey die zijn derde etappezege binnen wist te halen. Zijn eindtijd was 3:33:39 uur, overall auto’s en trucks is dit goed voor een 32ste plaats met een gemiddelde snelheid van bijna 84 km/uur. Gerard werd in de staart van de wedstrijd nog nipt voorbij gestoken door Marcel van Vliet die keurig 2e wordt op 18 seconden. Gerard volgt 10 seconden later en moet genoegen nemen met een derde plaats. De rest van het veld zit kort op elkaar en de verschillen zijn klein. Pep Vila stuurt zijn IVECO Trakker keurig de top 10 in en komt als 9e binnen met een achterstand van 12:47 minuut.

Algemeen Klassement
In het algemeen klassement verschuift er niets meer. Mardeev heeft zijn leiderspositie ten opzichte van Nikolaev weten te verruimen naar 12:43 minuut. Als hij het hoofd koel weet te houden kan zijn eerste Dakar overwinning morgen een feit zijn. Als je het iemand van het KAMAZ team gunt is het Airat Mardeev. Het moet een bijzonder emotionele ontlading voor hem zijn. Zijn vader Ilgizar Mardeev wist nooit verder te komen dan een 2e plaats in 2007, toen net achter Hans Stacey. Tot overmaat van ramp kwam Ilgizar Mardeev vorig jaar op 24 augustus om het leven. Als er nog geen teamorders uitgesproken zijn in het KAMAZ team zou dit de gepaste dag zijn, laat de jonge Mardeev morgen zegevieren.

Als Hans nog een plaats op wil schuiven in het algemeen klassement moet hij nog 7:42 minuut goedmaken op Sotnikov. Dit lijkt een bijna onmogelijke opgave of de KAMAZ-rijder zou nog mechanische problemen moeten krijgen.

Voor Gerard is er nog een mogelijkheid om naar een uiteindelijke 9e plaats in het klassement te komen. Hij moet morgen dan nog 2:31 minuut goedmaken op zijn naaste belager, Vasilevski. Ook vandaag gaf deze 16:05 minuut prijs op Gerard.

Hans Stacey
“In het begin van de proef moesten we nog even in het ritme komen. We hadden iets teveel diesel meegenomen wat weer onnodig extra gewicht was. Ook reden we toch weer veel in het stof van de jeeps voor ons en kon je dus niet altijd vol door. Halverwege de proef moest ik tot overmaat van ramp nog twee keer aan de kant voor het Sentinel signaal van een jeep.

Daarna heb ik de proef strak uit kunnen rijden, ik ben blij met de derde etappe zege voor het gehele team. Ook vandaag stond er weer een fantastische auto voor me klaar, tot in de puntjes verzorgd.” Hans sluit nog af met een snelle vraag wat Sotnikov, zijn voorganger in het algemeen klassement, heeft gedaan. Hoor ik nog een lichte teleurstelling als hij hoort dat het verschil nauwelijks is afgenomen. Hans gaat waarschijnlijk morgen strijdbaar naar de finish!

Gerard de Rooy
“Het was vandaag wederom treintje rijden. Je kon eigenlijk niet zoveel winnen, we hebben dan ook een stuk of 4 auto’s goed van de baan af zien raken. Voor de waaghalzen was er dus veel te verliezen. Zelf had ik vandaag de pech dat in de laatste 50 kilometer mijn remmen opgestookt waren en ik iets gas terug moest nemen. Dat heeft me uiteindelijk de 2e plaats gekost. Morgen gaan we in elk geval proberen om nog 9e te worden in het algemeen klassement, de proef is gelijk aan de eerste special maar dan in omgekeerde rijrichting.” Met die wetenschap kijken we naar het verschil in de eerste etappe op Vasilevski en dat was toen 14:41 minuut in het voordeel van Gerard. We wensen Gerard en zijn crew veel succes en wijsheid toe in deze laatste slotetappe.

De dag van morgen
Het zijn nog maar een aantal kilometers die de deelnemers scheiden van de finish in Buenos Aires. Het is daarom niet minder belangrijk om alert te blijven. Elk jaar strand er nog wel een combinatie in de laatste, snelle slotetappe. Men start morgenvroeg met een verbinding van 77 kilometer om vervolgens de laatste special van 174 kilometer te rijden. Ook morgen zal Hans Stacey als eerste truck zo rond 10:13 uur (GMT -3 uur) vertrekken. Aankomst van de trucks verwachten we vanaf 12:10 uur. Daarna volgen nogmaals 142 verbindingskilometers en komt men aan in het Tecnópolis. Dit is een groot tentoonstellingspark dat sinds 2011 op een oude legerbasis is verrezen en dienst doet als ontvangstlocatie voor de finish van Le Dakar 2015.

Men verwacht morgen wederom een zonnige dag met een maximum temperatuur van 32 graden Celsius.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com