RallyNieuws
Troela
Troela

Over smaak valt te twisten

Over smaak valt niet te twisten betekent zoiets als dat niet iedereen dezelfde dingen mooi vindt. Uiteraard is dat onzin want natuurlijk valt er over smaak wel te twisten. Er zijn gewoon mensen die geen smaak hebben. Ik noem een ding, of eigenlijk twee: verchroomde velgen van extreme afmetingen en spinners. Zeg maar typisch Amerikaans. Daar laat ik het voor nu even bij.

Maar wat is mooi? Mooi is iets dat bij de eerste aanblik direct een onuitwisbare indruk maakt en die indruk raak je ook nooit meer kwijt. Er zijn veel dingen die mooi kunnen zijn: dieren, een schilderij een vrouw of een man, een fiets van carbon of een stuk muziek. Sommige zaken zijn zo mooi dat ze geweldig zijn. De liefde gaat dan nooit meer over.

Voordat u denkt dat dit een of andere liefdesverklaring wordt, dat wordt het ook. Ik ga proberen mijn top drie (in willekeurige volgorde) van de mooiste rallyauto’s te beschrijven. Auto’s die bij de eerste aanblik die onuitwisbare indruk op mij maakten en de liefde die dat opleverde is er nog steeds en zal ook niet meer overgaan.

De Lancia Delta Integrale

Een compacte auto die ‘vierkant’ op zijn wielen staat. De uitgeklopte spatborden en de fier rechtopstaande achterspoiler. Deze auto straalt een en al kracht uit, zelfs in de folder. Uiteraard bij voorkeur in de Martini kleuren. Elk jaar in de Eifel krijg ik het weer warm bij de aanblik, voel ik de nooit verdwenen liefde weer opbloeien tot het kookpunt op het Marktplein in hartje Daun.

De Ford Escort Cosworth

Een compacte auto die iets minder ‘vierkant’ op de wielen staat dan de Lancia. Maar de hele auto is verbreed en straalt diezelfde kracht uit. En dan de achterspoiler. Zo groot, een soort taartschep of picknicktafel eigenlijk. Iemand heeft mij wel eens verweten dat ik geen smaak heb toen ik zei dat ik die spoiler geweldig vond. Maar ja, over smaak valt te twisten. En dat geluid. Ik zeg Ad Smits en meer niet. Je kunt me wakker maken voor een cd met dit geluid zonder dat ik je dat kwalijk neem.
Ooit ondernam ik een langdurige en uiteindelijk tevergeefse poging om een straatversie te bemachtigen. Dat zegt denk ik wel genoeg over de liefde voor dit model.

De Toyota Corolla WRC

Een compacte auto die ook vrij ‘vierkant’ op de wielen staat maar wat ronder is aan de buitenkant. De auto is uitgebouwd op precies de juiste manier. Toen ik voor het eerst de straat-Corolla waarop de WRC gebaseerd is zag, vond er werkelijk niets aan. Maar de ontwerpers van de WRC hebben het basismodel op alle juiste manieren aangepast. Het is werkelijk een plaatje. En dan het extreem snelle schakelen met dat pientere pookje. Fantastische auto.

Nu ik het bovenstaande teruglees, zie ik dat het alle drie compacte en redelijk ‘vierkante’ auto’s zijn. Inderdaad ik ben geen fan van al te grote auto’s. Een Maybach bijvoorbeeld kan ik met de beste wil van de wereld niet mooi vinden, laat staan zo’n rijdend flatgebouw dat in de volksmond een SUV heet en waar er tegenwoordig wel erg veel van rondrijden. En wat als zo’n flatgebouw of ultralange luxe bak een hairpin door moet?

Wilt u nog een voorbeeld? De Peugeot 206 WRC was toch vele malen mooier en handiger dan zijn opvolger ‘das boot’ de 307 WRC? Vraag maar eens aan ene M. Grönholm.

Maar zoals zo vaak zijn er ook in rallyland veel meer mooie auto’s natuurlijk. Een top drie is eigenlijk ook veel te beperkend. Ik was erg gecharmeerd van de Seat Cordoba WRC die helaas niet zo lang heeft rond gereden. Verder houd ik van wat ingetogener auto’s dus niet te veel tierelantijnen. Wat dat betreft zou de Escort ook niet in de top drie mogen staan maar ja, soms werkt zo’n taartschep of picknicktafel gewoon wel.

Er rijdt op deze aarde ook nog een rallyauto rond waarbij de ontwerpers hebben gedacht we doen echt alles aan deze auto zo extreem mogelijk, alles gewoon extreem over de top. En wat mij betreft werkt het op die auto. Elk jaar in het eerder genoemde Daun voel ik de liefde weer opbloeien. Deze auto zou zelfs wegkomen met 23 inch verchroomde wielen met spinners. En dat zou ik zelfs mooi vinden. Welke auto het is? De Audi Quattro S1 uiteraard. In Pikes Peak uitvoering. Met sneeuwschuiver.

Zoals de titel van deze column al zegt: over smaak valt te twisten. Wat is uw top drie?

tekst: Troela

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com