RallyNieuws
Piet van Hoof - Mitsubishi Lancer Evo IV - Hellendoorn rally 2015

Pech weerhoudt Paradigit Rallyteam van goede prestatie in Hellendoorn Rally

Afgelopen weekend vond  de 34e editie van een rallyklassieker plaats, de Hellendoornrally.  Vele duizenden toeschouwers waren naar het oosten getogen om daar te genieten van twee dagen rallysport. Deze editie werd er één met zeer wisselende omstandigheden, de regen die toch om de hoek kwam kijken zorgde voor gladde asfaltwegen en moeilijk begaanbaar onverhard.

Arjen de Koning / Cindy Verbaeten
Toen de regen vrijdagavond net voor de start begon te vallen wisten ze al dat het een avond van overleven zou gaan worden. Tijdens het verkennen hadden ze al gezien dat ze tricky proeven voorgeschoteld zouden gaan krijgen en met de extra regen zou het onverhard  er nog gladder bij komen te liggen. Aangezien Arjen een griepje had gehad de week voor de rally  werd er een verstandige bandenkeuze gemaakt en behouden gestart om eerst maar eens te kijken hoe de vlag erbij hing. Na de eerste omloop van 3 proeven waren ze terug te vinden op een 11e plaats. Tijdens de tweede omloop kregen ze net voor de start van Mageleresch opeens meldingen in de auto van de motortemperatuur en een lage accuspanning. Het duo zette de wagen aan de kant om te kijken wat er aan de hand was, waarna de auto niet meer wilde starten. Bij een kijkje onder de motorkap bleek dat de multiriem er af was gelopen.

Arjen de Koning - Mitsubishi Lancer Evo X - Hellendoorn Rally 2015

Door het uitstekende werk van de monteurs van het team kon de wedstrijd onder het superrally systeem zaterdag weer worden hervat. Door de straftijd waren ze terug gezakt naar een 51e plaats en kon de inhaalrace beginnen. De zaterdag kende verder totaal geen problemen en met tijden in de top tien werd er constant tijd terug gewonnen. Uiteindelijk wisten ze de wedstrijd af te sluiten op een keurige 17e plaats!

Piet van Hoof / Max Jacobs
Piet en Max wisten dat ze een pittige opgave te wachten stond. Gezien het sterke startveld wilden ze tijdens deze wedstrijd eens kijken waar ze stonden t.o.v. de R5 auto’s en de Nederlandse top.

Helaas begon de rally nat, een omstandigheid waarvoor hun auto niet het meest geschikt is en waar de auto’s van de concurrentie vele malen efficiënter zijn en meer grip hebben. Gebrek aan vertrouwen, een zeer behouden start en tijdverlies op het slechte onverhard van proeven 2 en 3 zorgde ervoor dat ze de vrijdagavond afsloten op een teleurstellende 8e plaats.

Zaterdagochtend was het wat opgedroogd en lagen de proeven er nog licht vochtig bij, de aanval werd ingezet om zo ook het vertrouwen weer terug te winnen. Beetje bij beetje werd er tijd terug gepakt en zo stonden ze halverwege de dag alweer op een 6e plaats.

Helaas kwam ook bij hun het pechduiveltje om de hoek kijken waardoor de inhaalslag die zaterdagochtend was ingezet, moest worden gestaakt. De rijstijl werd wat aangepast en om zo behouden naar de finish te kunnen rijden. Desondanks werden er nog steeds tijden in de top 5 geklokt.

Na rijp beraad heeft het team besloten om niet naar de GTC rally te gaan. Gezien de huidige stand in het kampioenschap is het haast onmogelijk om de titel voor de derde keer op rij te prolongeren. In hetzelfde weekend (9/10 oktober) wordt er in Italië de Rallylegend van San Marino gereden, mede door de geweldige  ervaring van vorig jaar werd de keuze gemaakt om wederom naar San Marino af te reizen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com