Onlangs besloot de World Motorsport Council dat de ’rally-pyramide’ eenvoudiger moest. Daarom werd de dit jaar geïntroduceerde klasse WRC2 Pro alweer opgeheven. Het bleek te verwarrend om deze klasse te hanteren naast de ‘gewone’ WRC2 klasse. Daarom heet de WRC2 Pro klasse vanaf volgend seizoen gewoon WRC2 en zal de klasse die bekend stond als WRC2 onder de naam WRC3 verder door het leven gaan. Van die naam werd eerder al afscheid genomen. Onder deze naam werd in het verleden namelijk het Production WRC gereden, een kampioenschap waarin met gehomologeerde productie auto’s werd gereden.
Merknaam
De klasse WRC2 is bedoeld voor fabrieksteams, welke ook hun merknaam in de naam van het team zullen moeten opnemen. Het team van Skoda Motorsport, dat bijv. Jan Kopecky en Kalle Rovanperra inzette, reed in het WRC2 Pro, maar Volkswagen acteert dan in het WRC3 kampioenschap. Zij leveren alleen aan private teams en schreven zich niet in als fabrieksteam. Het WRC blijft dan het topje van de pyramide waar alleen de echte fabrieksteams opereren met auto’s uit de WRC-klasse, ofwel de toekomstige Rally1 klasse.
Pyramide
Niet alleen werden de verschillende kampioenschappen onderhanden genomen, ook de benamingen van de verschillende klassen werd aanpakt. Zo staat de klasse Rally1 voor de world rally cars na 2017. De klasse Rally2 is voor alle generaties uit de huidige R5 klasse. De klasse Rally3 wordt een instapklasse voor vierwielaangedreven auto’s. Denk hierbij aan de huidige R2 auto’s maar dan met een vierwielaandrijving. De Rally4 klasse vervangt dan de huidige R2 klasse. De klasse Rally5 vervangt dan de huidige R1 klasse en geldt als de instapklasse en vormt de basis van de rallypyramide.
Peugeot 208 Rally4
Peugeot laat vandaag in een persbericht weten de opvolger voor de 208 R2 klaar te hebben staan en gebouwd te hebben volgens de nieuwe Rally4 specificaties. Dat betekent dat deze auto opnieuw beschikt over tweewielaandrijving. De opvolger van de, volgens Peugeot, uiterst succesvolle 208 R2 is gebouwd op basis van de nieuwste 208 en moet dezelfde betrouwbaarheid, prestaties en gebruiksvriendelijkheid beschikken. De auto heeft een 1.2 liter motor met PureTech technology en beschikt over een grotere turbo. Het gewicht van de auto is lager geworden waardoor de prestaties toenemen.
Debuut
De 208 Rally4 zal voor het eind november ingezet worden tijdens de Rallye du Var in Frankrijk en tegelijkertijd zal de auto ingezet worden in de Madrid Rally in het kader van de Peugeot Rally Academy.
Homologatie
Hoewel deze auto vandaag werd gepresenteerd, zal de auto nog eerst gehomologeerd moeten worden. Dat hoopt Peugeot aan het eind van het eerste kwartaal van 2020 afgerond te hebben. Vanaf januari volgend jaar kan de auto reeds besteld worden voor een bedrag van € 66.000,=.
Tekst: RallyNieuws
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie