RallyNieuws
Pieter Tsjoen - Skoda Fabia R5 Evo - Aarova Rally Sprint 2019
Pieter Tsjoen - Skoda Fabia R5 Evo - Aarova Rally Sprint 2019

Pieter Tsjoen wint voor eigen publiek na spannend duel met Vincent Verschueren

Het talrijk opgekomen publiek genoot onder een stralende hemel van de vijfde editie van de Aarova Shortrally van Oudenaarde-Kruisem. Vincent Verschueren was op vijf van de zeven proeven de snelste, maar het was toch Pieter Tsjoen die de wedstrijd van start tot finish controleerde met zijn Skoda Fabia R5 Evo. Meteen de eerste overwinning van zijn team Pieter Tsjoen Racing.

Publiek

Voor de eerste keer was het startpodium en het gesloten wagenpark zaterdagavond te gast op de prachtige Markt in Oudenaarde. De talrijke opkomst van het publiek zorgde, in combinatie met de Meet&Greet en Apero, voor een erg fijne sfeer waar vooral de lokale rijders van genoten.

Zondagochtend ging Pieter Tsjoen erg sterk van start. Daarna klokte Vincent Verschueren, maar dichter dan 3″2 kwam hij niet meer. De achtvoudig Belgisch kampioen scoorde zijn tweede zege in Oudenaarde, al zat in 2017 Kevin Abbring aan het stuur. “Het moest er eens van komen. Deze overwinning in de GP van Oudenaarde doet deugd,” lacht Pieter Tsjoen. “Ik heb het verschil gemaakt op de eerste proeven. Daar nam ik een beetje voorsprong en die heb ik vervolgens gecontroleerd. We hebben hard gereden, maar ik heb mijn snelheid vooral afgestemd om de tijden van Vincent.”

Banden

Vincent Verschueren strandde op de tweede plaats: “Op de openingsproef liet ik wat te veel tijd liggen omdat mijn bandenkeuze niet optimaal was en op de derde proef ging ik in de fout, omdat ik er niet met mijn hoofd bij was. De tijd die ik daar liet liggen kon ik niet helemaal inhalen. De wedstrijd was een proef te kort. Ik ben wel tevreden over de tijden die we reden,” vertelde Vincent Verschueren, die pas in de Condroz Rally weer in actie zal komen in het BRC.

Tim Van Parijs stuurde zijn Porsche naar een knappe derde plaats. Hij was de enige overlever bij de Porsche-rijders, want de Degro-Porsche die bestuurd werd door Chris Van Woensel brandde uit op de tweede klassementsproef, Jochen Claerhout maakte een stuurfout en Patrick Snijers reed lek op de allerlaatste proef, waarna hij de Porsche niet in het gesloten wagenpark zette. “Het was een prachtig weekend,” vertelde Tim Van Parijs. “Voor ons was het een droom om op de Markt te mogen starten en die nieuwe proef in Kruisem was erg mooi en uitdagend. In de wedstrijd ben ik meteen in de aanval gegaan en de tijden waren uitstekend. Fred Miclotte probeerde wel, maar we konden hem van het podium houden. Opdracht volbracht!”

Risico’s

Fred Miclotte stuurde de Skoda Fabia R5 Evo, waarmee Sébastien Bedoret de Omloop won, naar de vierde plaats: “En daar ben ik heel tevreden mee, want we hebben een regelmatige wedstrijd gereden. Ik kon niet meer uit de Skoda halen dan vandaag. Bovendien kon ik niet alle risico’s nemen, want Sébastien Bedoret moet binnen twee weken met deze Fabia de East Belgian Rally nog rijden.”

Paul Lietaer, werd na de opgave van Patrick Snijers, die op de laatste proef lek reed en toen de strijd staakte, nog vijfde met zijn Ford Escort Cosworth. Een knap resultaat van de “snor” tussen het moderne R5-geweld. De Nederlander Jan de Winkel, die een Polo R5 van Hans Weijs Motorsport kwam testen met het oog op de Hellendoornrally, moest zijn wagen naar de laatste tijdscontrole duwen door een benzinepanne. De Winkel werd wel zesde, voor Steven Vergalle, die een prima wedstrijd reed nadat hij vorig weekend in Roeselare al ritme kon opdoen. Geoffrey Vander Schelden werd achtste met de Fiesta R5 van Hans Weijs Motorsport: “We hadden niet getest met de Fiesta en op de eerste proef hadden we een probleem met de pop-off-valve. Daarna bleek dat de Fiesta R5 niet meer kan rivaliseren met de modernere R5’s. We draaiden onze tijden van vorig jaar, maar de verschillen met de rest waren groter.”

Boom

Niels Reynvoet had minder geluk in eigen streek: “We reden met een versnellingsbak met langere verhoudingen, wat het moeilijker maakte omdat ik telkens terug moest naar eerste versnelling. Ik maakte ook een foutje, waarbij ik in Kruisem tegen een boom schoof,” aldus Reynvoet. Bas van Kamperdijk sloot de Top-10 af met de tweede Volkswagen Polo R5 van Weijs Motorsport, voor Kurt Boone en Jean-Baptiste Broekaert, die een plaats in de Top-10 verloor door een afgerukte turbodarm. Stefaan T’joens mag een achtste VAS-titel vieren, na een 7de overwinning dit jaar in Divisie 2.

bron: Club Superstage

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com