RallyNieuws
Martin van Brussel & Bart Stax - Ford Fiesta ST150 - Vechtdalrally 2017
Martin van Brussel & Bart Stax - Ford Fiesta ST150 - Vechtdalrally 2017

Podiumplaats en beker in thuiswedstrijd VB Rallysport

Tijdens de Autosoft Vechtdalrally, welke werd verreden op zaterdag 17 juni, heeft VB Rallysport een schitterend vervolg gegeven aan hun goede prestatie in Sulingen door met de nieuwe Ford Fiesta ST150, met startnummer 14, in het algemeen eindklassement óók te eindigen op de 14e plek. Als kers op de taart legde de equipe met rijder Martin van Brussel, genavigeerd door Bart Stax, beslag op de 2e plaats in de klasse RC4, waardoor de eerste beker met de nieuwe rallybolide werd binnengehaald.

Thuiswdstrijd

De 13e editie van dit evenement, wat door het team gezien wordt als de thuiswedstrijd, was voor zowel rijder Martin als navigator Bart alweer de 5e deelname. Na het succesvolle debuut van de nieuwe Ford Fiesta ST150 tijdens de ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bäreklaue stond het team te trappelen van ongeduld om zich voor het eerst te meten met de Nederlandse rallytop. Met niet minder dan 10 deelnemers in de klasse RC4 beloofde het een spannende strijd te worden.
De wedstrijd bestond uit 8 klassementsproeven, verreden in de omgeving van Hardenberg en Dalen, met in totaal 215 kilometer, waarvan er 85 kilometer op snelheid werden gereden.

Topconditie

In de weken na het debuut van de Ford Fiesta in Duitsland werd deze vakkundig nagelopen door het serviceteam, waardoor de rallybolide in topconditie aan de start kon verschijnen van deze 2e wedstrijd van het seizoen. Op zaterdagochtend werd in alle vroegte koers gezet naar de Evenementenhal in Hardenberg voor de documentcontrole en het verkennen van de 3 verschillende klassementsproeven. Ondertussen prepareerde het serviceteam de rallyauto voor de technische keuring en de start van de wedstrijd. Rijder Martin: “De proeven heb ik al eens gereden en dat is zeker een voordeel. We hebben de pacenotes iets minder voorzichtig opgeschreven en ik ben benieuwd hoe die keuze uitpakt. Ook ben ik ben benieuwd waar we met de nieuwe auto staan ten opzichte van de rest van het veld.”

Tempo

Met het hoge startnummer 14 op de ramen startte het team omstreeks 13:15 uur vanaf het serviceterrein in Hardenberg voor de eerste boucle van 3 proeven. Op de 1e proef werd meteen al duidelijk dat het tempo erg hoog lag. Op de vele rechte stukken werd keer op keer de begrenzer bereikt, waardoor kostbare tijd verloren ging. Zonder problemen werden de eerste 3 proeven afgewerkt en na een uitgebreide check door het serviceteam, zette de equipe koers naar de 2e boucle, waar de grenzen van de snelle Ford Fiesta nadrukkelijk werden opgezocht.

Problemen

Dit resulteerde in een knappe 13e tijd algemeen op de 6e klassementsproef, nog vóór de op papier snellere Subaru Impreza, Nissan 350Z en BMW 3.0 CLS. Helaas kreeg de equipe problemen met de stuurbekrachtiging, wat het insturen van de bochten lastig maakte. Op de service werd geprobeerd het issue op te lossen maar helaas weigerde de stuurbekrachtiging ook dienst op de 7e proef, wat ten koste ging van een goede tijd. Hoewel aanvankelijk ook de 8e proef gestart werd zonder stuurbekrachtiging, kwam deze langzaam terug, waardoor de equipe toch nog een tandje erbij kon zetten op met name het onverhard. Dit resulteerde in een serie van sprongen, waarbij de Fiesta met alle wielen van de grond los kwam. Hierdoor klom de equipe, tot grote verbazing van rijder en navigator, een extra plaats in het klassement, waardoor het startnummer werd geëvenaard in het algemeen eindklassement.

Navigator Bart

“Ik kan merken dat Martin de Fiesta al goed begint te kennen, het tempo zit er al goed in! Ik vermoed dat er nog vele mooie resultaten zullen volgen met deze auto.”

Rijder Martin

“Het is een genot om met deze Ford Fiesta te rijden, zoveel grip en zoveel vermogen! Het aanpassen van de pacenotes was een zeer goeie beslissing en we hebben, ondanks de technische problemen, echt hard kunnen rijden. Een 14e plek algemeen is boven verwachting en ik ben heel blij met de beker voor onze prachtige 2e plaats in onze klasse.”

Het team wil haar sponsoren ED Management, NB Consultancy, KAN Reclame, De Garage Meppel en het serviceteam van het De Garage Rallyteam hartelijk bedanken voor de ondersteuning.

Hou de website www.vbrallysport.nl in de gaten voor het laatste nieuws, foto’s en onboards van de Autosoft Vechtdalrally en volg ons op Twitter via @VB_Rallysport.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com