Prima vijfde plaats voor Henk Vossen in bloedhete GTC Rally

0
606
Henk Vossen & Johan Findhammer - Ford Fiesta R5 - GTC Rally 2018
Henk Vossen & Johan Findhammer - Ford Fiesta R5 - GTC Rally 2018

Tol

De omstandigheden waren uitdagend voor de honderd deelnemers aan de GTC Rally in West Brabant. Hoge temperaturen en uitgereden stukken onverhard parcours eisten hun tol. Ook Henk Vossen en Johan Findhammer kregen hun portie mee maar ze hielden dapper stand: Een zesde plaats algemeen en vijfde in de Eurol R5 Rally Challenge was het loon voor hard werken.

Moordend

De GTC Rally is een van de klassiekers uit de nationale autosport en speelt zich traditioneel in het West Brabantse land af. Met als hot point het dorp Achtmaal, waar de rallykaravaan dwars doorheen trekt. Dit jaar was echter Breda gekozen als vertrekpunt. Op Breda International Airport was het rallycentrum ingericht en dat bleek goed gekozen, zo oordeelde Henk Vossen: “Je had er alles heel dicht bij elkaar. Het serviceterrein voor de rallyauto’s, het startpodium en het vertrekpunt van de eerste klassementsproef. Alleen op die proef viel wel het nodige aan te merken. Er zat een klein stukje onverhard in en dat was na de eerste doorkomst zo uitgereden dat een paar coureurs er bij het tweede rondje hun auto op stuk reden. Letterlijk, want twee collega’s in de Eurol R5 Rally Challenge vielen er met flinke schade uit. Zo was de strijd in de kop van ons veld meteen beroofd van twee grote kanshebbers op de zege. En waarom eigenlijk? Waarom moet er zo nodig een stuk rul zand in de proef worden opgenomen. Het is moordend voor het materiaal.” Vossen mag dan misschien niet meer de allersnelste in de kopgroep zijn, hij is wel de meest ervaren rallyrijder van het hele veld. En dus koos hij op zulke stukken proef voor een iets behoudender strategie. “Ik wil mijn auto heel naar de finish loodsen en als ik tijdens de verkenningen zulke slechte stukken weg vind dan ga ik er behoedzaam langs, waar de toppers er vol overheen jassen. Maar ik ben wel van oordeel dat de rallyorganisaties ervoor moeten zorgen dat je volgas over die stukken onverhard moet kunnen rijden zonder het materiaal naar de Filistijnen te rijden.”

Grens

De Limburgse rallyequipe zat er ook dit keer weer goed bij, al liepen de tijden op de klassementsproeven wel wat uiteen. Zo reed Henk Vossen een paar keer een vijfde tijd in het algemeen klassement, waaronder op de afsluitende proef ‘De Hel’ bij Achtmaal. “Ik maak me tegenwoordig wat minder druk over de tijden die anderen rijden. Ik wil voor mezelf gewoon zo snel mogelijk gaan, daar ligt mijn grens. Maar toen ik voor de proef De Hel zag dat er twee Mitsubishi-coureurs vlak voor ons zaten ben ik er nog eens goed voor gaan zitten en reden we weer een vijfde tijd. 22 kilometer lang en dat midden in de nacht over pikdonkere weggetjes tussen de akkers door. Voor ons was het een mooie afsluiter van de wedstrijd want een van die twee coureurs kregen we op de valreep nog te pakken. Nu gaan we ons voorbereiden op de WK Rally van Duitsland. Ik kijk er al naar uit!”

Uitslag GTC Rally Eurol R5 Rally Challenge klassement

1. Kobus/De Wild (Skoda Fabia) 153 km in 1 uur 27.32.4
2. Van Deijne/Verschuuren (Ford Fiesta) op 2.49.8
3. Hegelund/Isaksen (Den. Skoda Fabia) op 3.02.3
4. Debackere/Bostoen (Skoda Fabia) op 3.31.9
5. Vossen/Findhammer (Ford Fiesta) op 6.50.7

Stand na 2 rally’s

1. Hermen Kobus 46
2. Kevin van Deijne 32
3. Melissa Debackere 26
4. Henk Vossen

PLAATS BERICHT

Please enter your comment!
Please enter your name here