RallyNieuws
Bas Slob & Marieke Slob - BMW 325i - Hellendoornrally 2017
Bas Slob & Marieke Slob - BMW 325i - Hellendoornrally 2017

Probleemloze winst voor Slob Motorsport in Hellendoornrally

Afgelopen weekend stond de Hellendoornrally op de kalender van Slob Motorsport. Met alle regen van de afgelopen dagen was het een groot vraagteken hoe de proeven rondom Nijverdal erbij zouden liggen. Zou het vele onverhard er wel in kunnen blijven, hoe glad zou het zijn en hoe slecht zouden de proeven erbij liggen na de eerste doorkomst van het grote deelnemersveld? De organisatie had al rekening gehouden met eventuele alternatieve routes op snelheid, dit om te voorkomen dat proeven in zijn geheel geneutraliseerd zouden moeten worden.

Alternatief

Op de donderdagavond en vrijdag ook deze alternatieve routes verkend zodat we deze ook op notes hadden voor het geval het nodig was. Het routeboek had hier en daar een foutje waardoor het verkennen nog best wat tijd in beslag nam, zeker in combinatie met de alternatieve routes, maar uiteindelijk hadden we de notes goed voor elkaar!

Aftasten

De eerste twee proeven liepen nog niet echt lekker. Het was echt aftasten hoe glad het zou zijn. We hadden geen idee wat we moesten verwachten met deze regenval. Op de eerste proef hadden we een schrikmomentje toen de auto op het onverhard begon te springen en we recht op de boom af gingen. De auto ging op tijd weer het rechte pad op en het gevaar was geweken. Ondanks dat was het tijdverlies op Marius en Ivar klein en zaten we ook dicht op de twee 125i Challenge auto’s.

Safe

Op proef twee werd meer tijd verloren. Dit was de eerste proef in het donker. Marieke had het licht net niet lekker op de notes en het wegdek was nog steeds onwennig. De opdracht voor deze rally was op safe rijden; uitrijden om zo de kampioenschapstitel in het vizier te houden, op welke plek er zouden finishen maakte hierbij niet uit. De vorige rally waren we met een riante voorsprong uitgevallen doordat we ons lieten verleiden toch op snelheid te blijven rijden toen het even een momentje niet lekker liep. Nu was het koppie erbij houden en rustig aan doen het devies.

Lekker

De proeven 3 en 4 gingen super! Marieke had nu goed licht op de notes en we zaten er beide weer lekker in. Ondanks dat we nu in het donker reden en het onverhard er slechter bij lag, waren we toch op beide proeven 10 seconden sneller. Grappig om weer te merken dat, ondanks dat we nu veel later remden, het toch veel minder ‘eng’ was dan de eerste twee doorkomsten. Als het lekker en goed loopt, voelt het allemaal vanzelfsprekend! Knap staaltje werk van Bas, zo geconcentreerd blijven in het pikkedonker. Geen strepen op de weg, weinig lichtpunten en dan heel goed de weg blijven lezen; elk stuk wegdek was nu anders qua grip onder deze weersomstandigheden.

Voorsprong

We zijn goed de nacht in gegaan. Geen problemen met de auto meegemaakt en niets geraakt. De volgende dag begonnen we met een riante voorsprong. Marius en Ivar waren helaas uitgevallen met een kapotte versnellingsbak op de vrijdagavond, maar konden gelukkig wel herstarten. Op de nummer 2 in het 325i Challenge klassement, Dirk en Egbert, hadden we inmiddels een voorsprong van 38 seconden. Nu was het zaak op safe te blijven rijden om zo de punten voor het klassement veilig te stellen.

Dwars

Marius en Ivar reden de zaterdag tijden waar wij niet in de buurt kwamen nu, maar de voorsprong met Dirk bleef uitlopen gedurende de zaterdag. Zo konden we lekker dwars blijven gaan de hele dag. We hebben daarbij heel veel plezier gehad. Het waren super proeven nu het zo glad was; elk moment moest je ontzettend blijven opletten met de wisselende omstandigheden. Het was hard werken voor Bas, maar het liep allemaal lekker en de auto gaf geen krimp.

Power Stage

Proef 11, Ypelo 2, was de Power Stage in de 325i Challenge. Op de Power Stage worden extra klassementspunten uitgedeeld voor de nummers 1, 2 en 3. Daar zijn we van de dwarse rijstijl weer overgaan tot ‘lijntjes’ rijden, daarbij hebben we een snelle eerste tijd neer kunnen zetten, een mooie opsteker. De proeven op het industrieterrein van Almelo gingen ook super, heel veel dwars voor het vele publiek. Eén keer gespind en dat was ook ons enige echte foutje deze rally. Mooi werk! Aan de eindstreep stonden we voor de tweede keer dit jaar op een eerste plek en daarmee gaan we nu stevig aan de leiding in het 325i Challenge klassement, met 11 punten voorsprong!

Carlo, Hubert, Jesper, Martin en Yoeri, heel erg bedankt voor de ondersteuning op de service. Een relaxte rally deze keer. Op naar de volgende, East Belgium over 2 weken!
Bedankt Erve Smit in Zuna voor de prettige overnachtingsplek.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com