Proto beleeft primeur in Visual Art Rally

0
1843
Fiesta Proto
Fiesta Proto

Primeur

Lange tijd zag het er naar uit dat een Proto in Nederland een no-go was. In de reglementen die werden uitgebracht, met daarin de nieuwe P en G klassen, was geen ruimte voor een Proto. Toch is vandaag de laatste handtekening gezet en kan deze auto tóch in Nederland van start gaan. De Visual Art Rally van dit weekend beleeft daarmee een bijzondere primeur.

Cup

Van den Heuvel Motorsport heeft men al langere tijd een Fiesta Proto klaar staan. Al tijdens de Centraal Nederland Rally van 2017 stond deze auto bij het bedrijf voor te pronken. Hoewel de reglementen geen directe homologatie toestaan, heeft men bij Van den Heuvel Motorsport toch een mogelijkheid gevonden om met de Proto te gaan rijden. De auto kan alleen in cup-verband gereden worden. Hiervoor is door Van den Heuvel Motorsport de Fiesta Proto Cup in het leven geroepen. Volgens de cup reglementen van het BSR, uitgegeven in een bulletin in februari van dit jaar, moet een cup uit minstens drie auto’s bestaan die de komende zes maanden moeten zijn voorzien van een technisch paspoort. Die drie die zijn er reeds, zowel Jasper als Jim van den Heuvel zullen er één gaan rijden en volgens hen is de derde rijder ook reeds bekend.

Fiesta Proto
Fiesta Proto

Concept

Het concept van een Proto is relatief eenvoudig; een WRC look-a-like body op de techniek van een Mitsubishi Lancer Evo X. “We hebben wel de achtervleugel flink kleiner moeten maken,” zegt Jasper van den Heuvel. “Die genereerde zoveel neerwaartse druk en daarmee weerstand, dat de auto niet echt vooruit kwam. Ook hebben we de versnellingsbak wat aangepast. De eerste drie versnellingen zijn hetzelfde gebleven maar de overige lijken een beetje op zoals die in de Skoda Fabia R5.”

R4

Na 2019, is de verwachting, zal deze auto door de FIA als een officiële R4 door het leven gaan. Dan is ook internationaal meer mogelijk, hoewel er nu al veel landen zijn waar deze auto kan rijden. Dan lijkt het ook mogelijk te worden om met andere Proto varianten te gaan rijden.

Kit

Een compleet door Van den Heuvel Motorsport opgebouwde Fiesta Proto zal rond de €140.000,- gaan kosten, terwijl een zelfbouwversie voor net iets minder dan € 100.000,- opgebouwd kan worden. Naast de kit van Van den Heuvel Motorsport heeft men dan ook nog een Mitsubishi Lancer Evo X als donorauto nodig.

GEEN REACTIES

PLAATS BERICHT