RallyNieuws
Henk Vossen - Mitsubishi Lancer Evo X - Rallye Oberehe 2015

Rally Deutschland wordt kwestie van lange adem

Volgend weekend, van 21 tot en met 23 augustus wordt rond de stad Trier de Deutschland Rallye, de negende wedstrijd van het WRC, verreden en voor de 39e keer zal de Limburgse coureur Henk Vossen daaraan deelnemen. Maar wat waarschijnlijk nog meer indruk zal maken is het feit dat de routinier onlangs zeventig jaar is geworden.

Misschien dat Henk Vossen met zijn huidige leeftijd een plaatsje verdient in het Guinness Book of Records als oudste WK-deelnemer ooit, zeker is dat de Limburger nu voor de 39e maal de rallyproeven in het Moezel landschap en het indrukwekkende militaire oefenterrein Panzerplatte gaat bestrijden en dat is in ieder geval een record. Sterker nog: “Ik ben heilig van plan de veertig vol te maken. Dit is en blijft voor mij een geweldige wedstrijd. De vaste speaker op het startpodium rekent me inmiddels gekscherend tot het vaste inventaris van de rally”.

Henk Vossen, één van de 78 aangemelde deelnemers, weet maar al te goed hoe het is om in het hartje van Trier het erepodium te mogen beklimmen, want meerdere keren scoorde hij er top-3 plaatsen in zijn klasse. Meer dan ooit beseft hij dit keer dat het een kwestie van een lange adem wordt om de 374 kilometers op topsnelheid te volbrengen. De verwachtingen zijn namelijk een blakende zon met temperaturen tegen de dertig graden. “In de auto kan het dan wel vijftig graden worden. En aangezien we allemaal wollen brandvrij ondergoed dragen, met daarover een nog dikkere raceoverall wordt het op de huid misschien wel zestig”, vertelt Vossen. Van toegestane gekoelde racepakken wil hij vooralsnog niet weten. “Dit moeten we ook aan kunnen”, verzekert hij.

Vossens navigator Eddy Smeets weet wat ook hen te wachten staat. Vorig jaar navigeerde hij er met groot succes de Nederlander Mats van den Brand. De daarbij opgedane parcourskennis kan Smeets echter gerust weggooien. “Niet alleen zijn veel klassementsproeven nu weer heel anders, Mats heeft ook een ander systeem van pace-notes dan Henk. Ik heb wel de aantekeningen van Jac Gillis, Henk’s bijrijder van vorig jaar, gekregen dus het begin is er al. Ik heb er alle vertrouwen in,” aldus Eddy Smeets.

De Helichem-equipe gaat goed voorbereid richting Duitsland want een paar weken geleden reed ze nog de Rallye Oberehe als testrally. Daar werd met succes de nieuwste type banden geprobeerd. De klasse RN4, waarin Vossen en Smeets met hun Mitsubishi Evo X zijn ingedeeld, bestaat uit negen equipes. De R4 evolutieversie van die auto is niet meer in het WK toegestaan, dus treden ze vanaf nu allemaal met gelijkwaardig materiaal aan. “Het zal niet meevallen om weer een podium te scoren. Onze klasse is sterk bezet, ook omdat deze wedstrijd meetelt voor de WK RN4 Productiewagen Cup. Maar op basis van onze ervaring, en daarmee een lange adem, moeten we toch een eind kunnen komen”.

De Deutschland Rallye start op vrijdag 21 augustus om 8.00 uur in Trier. Die dag staan acht proeven op het menu met een lengte van 136 km. Na de finish van 20.15 uur gaat het op zaterdag om 6.10 uur weer los voor negen KP’s over 171 km. De laatste etappe, start ook om 6.10 uur, is met vier KP’s en 67 km veel korter. Om 15.00 uur komt de winnaar als eerste over het podium bij de historische Porta Negra in hartje Trier.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com