RallyNieuws

Rally van Frankrijk ook prooi voor Ogier

Nadat Sébastien Ogier na de eerste proef op de donderdagavond, de Powerstage, zich voor de eerste keer wereldkampioen mocht noemen, schreef de kersverse kampioen ook de wedstrijd op zijn naam.

Op de vrijdag was het Sébastien Loeb die aan het eind van de dag aan de leiding in het algemeen klassement ging. ’s Ochtends was het Dani Sordo die in zijn Citroën DS3 WRC, aan de kop van het klassement wist te vinden. Dit was echter niet van lange duur want aan het eind van de dag was het de jonge Belg Thierry Neuville die in zijn Ford Fiësta RS WRC de leiding overnam. Loeb maakte een verkeerde bandenkeuze en verloor daarmee veel tijd en zakte af naar een vierde plaats. Aangezien de verschillen klein waren zag hij nog mogelijkheden zich terug naar de kop van het klassement terug te vechten. Ogier moest blijkbaar nog even het feest van de donderdagavond uit zijn hoofd zetten en maakte op de koop toe ook nog een verkeerde bandenkeuze.

Op zaterdag, tijdens klassementsproef 11, kreeg Neuville te maken met een lekke band nadat hij een stoeprand raakte. Dani Sordo, na met Latvala steeds stuivertje te wisselen om de tweede plaats, pakte door de pech van Neuville opnieuw de leiding in het klassement. Op klassementsproef 14 pakte Latvala de kop over. Ogier had zich inmiddels terug gevochten naar de derde plaats.

Zondagochtend vond Loeb zijn Waterloo. In een lange rechterbocht verloor hij de Citroën DS3 WRC en kwam op het dak in een greppel terecht. Daarmee eindigde het tijdperk Loeb. Hij had nog éénmaal willen schitteren in zijn thuiswedstrijd maar moest voortijdig opgeven. Iets dat hem sinds Italië 2012 niet meer was overkomen.

De top drie reed de wedstrijd gecontroleerd uit. Latvala behield de derde plaats. Dani Sordo werd tweede en de overwinning ging naar Ogier. Voor Volkswagen een belangrijk resultaat in de jacht op het constructeurs kampioenschap.

In het Qatar M-Sport WRT had men weinig reden om te juichen. Het leek zich aanzien dat Neuville wel eens de overwinning zou kunnen gaan pakken totdat een lekke band hem dit belette. Zelfs een podiumplaats werd hem door de neus geboord. Ook Ostberg en Novikov konden geen echte vuist maken. Volgens het team was het goede nieuws dat Ostberg gaande de strijd zijn zelfvertrouwen meer en meer terugvond en een ervaring was.

Hirvonen voelde zich niet zeker in de Citroën DS3 WRC. Hij was steeds met Ostberg in gevecht en werd uiteindelijk zesde. Het enige positieve dat hij kon brengen was dat hij blij was de wagen heelhuids aan de finish te brengen. Daarbij realiseerde hij zich terdege dat hij nog wat huiswerk had te doen. Hij kon in het gevecht om de kop niet meekomen en moet uitzoeken waarom hij zo’n gebrek aan snelheid had.

In het kampioenschap voor de constructeurs is het Volkswagen die aan de leiding gaat. Voor Citroën is er nog een hele kleine kans dat zij het kampioenschap gaan winnen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com