RallyNieuws
Paul

Rallyauto onderhouden en opbouwen

Ik ben misschien een van de weinige officials die ook werkelijk aan een rallyauto heeft mogen sleutelen, zover je het sleutelen mag noemen. Door allerlei omstandigheden heb ik helaas deze kans in de ring moeten gooien, maar deze mogelijkheid en de vriendschap staan mij nog als de dag van gisteren bij! Er is dan ook maar één rijder die precies weet waar ik het nu over ga hebben, maar ik neem jullie graag mee in deze wereld.

Winterstop
Ik heb ooit een pagina beheerd die enorm veel aandacht trok op internet. Veel rijders mocht ik ontmoeten en zo kwam ook ik, ja ik ga de rijder nu maar meteen zeggen, in contact met Roel van der Zanden. De winterstop was destijds de ideale periode om in contact te komen met rijders en het team en Roel bood aan om eens te komen kijken. Zo gezegd, zo gedaan en op een avond heb ik het complete team eens mogen ontmoeten, inclusief de auto. Al onder de indruk van de krachtige 350Z kreeg ik de schitterende kans om mee te draaien in het team en mee te helpen aan de auto voor het volgende seizoen. Die kans greep ik met beide handen aan en de complete 350Z werd gestript, tot op de body. Te bang om zaken te verzieken deed ik simpele klussen en kwam het voornamelijk aan op reinigen, maar de mannen van het team lieten mij toch ook echt sleutelen. Zo was ik een avond bezig met de stoelen verwijderen, terwijl vóór mij het motorblok compleet uit de body werd verwijderd. Verschil moet er zijn, maar dit geeft direct aan waar eenieder goed in is. De winterstop was officieel begonnen, want nu kon de Nissan echt nergens meer heen.

Systematisch
Iedereen kent Roel en iedereen weet dat hij soms een enorme Don Chaot kan zijn. Zeker op de rallypaden. Toch is hij nauw betrokken bij zijn fantastische hobby en schroomt hij er niet voor om, naast zijn druk zakelijk leven, een hand uit de mouwen te steken. Alles gaat met een bepaalde volgorde die enkel zijn monteurs bepalen en waar hij het volste vertrouwen in heeft. Hij kreeg die avond, net als ik, een spons en een staalborstel in de handen gedrukt! Ga maar poetsen! En als het schoon was moest het op een bepaalde pallet of in een bak worden gelegd. Dit systeem doet mij haast denken aan een machine die wij enkel in het WRC kennen, maar ook op dit niveau is systematisch werken belangrijk. Vooral de echte monteurs hadden het voor het zeggen en ik had alleen maar bewondering voor hun werkwijze en snelheid waarmee ze dit deden.

Opbouwen
Alles was gestript en gereviseerd en toen begon de opbouw weer. De volledige winterstop heb ik meegeholpen waar dat kon, inclusief de zaterdagen. Ik genoot van elk moment dat ik het beest in mijn handen had en ook kreeg ik een glimp van de wedstrijden die gereden zouden worden en de werden de kleuren bepaald. Het werd enorm gaaf en de opbouw was een feit! Waar ik eerst enorme moeite mee had was dat mij weer werd verteld om alles maar weer terug te schroeven. Het opbouwen heb ik dan ook als een missie gezien en ik genoot er elke seconde van. Ook Roel was weer van de partij en ook zag je bij hem weer de glimlach verschijnen. Zijn 350Z kreeg weer vorm.

Circuit Zandvoort Short Rally
De auto was nog niet voorzien van stickers, maar Roel ging de auto in de nieuwe setting testen tijdens de Short Rally op Zandvoort. En als volwaardig lid mocht ik mee en heb er elke seconde van genoten! Zo leer je trouwens ook het team beter kennen, want toen ik besloot om te gaan slapen, besloot ook dit jonge team om nog eens een stofzuiger op volle toeren in mijn slaapkamer te gooien! Volgens mij een ontgroening en ik waardeer dat! Die dag was het echter vroeg dag en het was erg koud, maar dat ben ik wel gewend. Misschien wel meer dan de rest van het team, maar dat even terzijde. Ik stond er en kon genieten van de momenten. Het was voornamelijk banden wisselen en de auto weer oppoetsen, maar dat mocht de pret niet drukken! Ik kreeg echt het idee dat ik ergens even deel van mocht uitmaken en zo werd het ook gezien.

Bedankt Roel!
Ondanks dat Roel en ik nog steeds oppervlakkig contact hebben weet hij nog steeds wie ik ben. Zo was het geen probleem om even een (gigantische) aanhanger te lenen tijdens de ELE Rally en spreek ik hem nog wel eens tijdens de rally’s. Het team van Roel blijft pur sang en vooral de passie voor de sport vloeit binnen dit team. Ik kan nog uren doorlullen over de ervaring en de trots die ik heb gehad, maar juist teams als deze houden de sport overeind. Ik heb mogen ervaren wat het is om een overwinning te moeten behalen en welke voorbereidingen er voor nodig zijn.

Bedankt Roel en de rest van het team! Succes met de opbouw van de auto tijdens deze winterstop en de mogelijkheid om het eens van nader te hebben mogen bekijken! Kan ik jou weer bellen als ik een aanhanger nodig heb voor de thuisrally?

Volg VDZ Racing op hun Facebook pagina!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com