Site pictogram RallyNieuws

Rallye Sulingen laat publiek toe op IVG Gelände

Skoda Fabia - Rallye Sulingen

Skoda Fabia - Rallye Sulingen

De Rally van Sulingen, officieel de ADAC Rallye “Rund um die Sulinger Bärenklaue” en meetellend voor de ADAC Masters en de Deutsche Rallye-Meisterschaft, is onlosmakelijk verbonden met het IVG terrein. Dit terrein was bij de vorige edities niet voor het publiek toegankelijk, maar dit jaar kan het publiek dit doolhof betreden. Veel van de 160 wedstrijd kilometers worden op dit terrein afgelegd, namelijk zo’n 50 kilometer, verdeeld over twee klassementsproeven.

Defense

In 1939 werd in het bosrijke gebied, met een grootte van ongeveer 12 vierkante kilometer, in de omgeving van Nienburg-Weser, niet ver van Liebenau en Steyerberg, bouwde Defensie een fabriek. Het terrein omvat zo’n 400 gebouwen, waarvan de vlakke daken ter camouflage met een laag aarde werden bedekt en aangeplant. Er werd een netwerk van 42 kilometer aan rails aangelegd en daarnaast kruist nog eens 84 kilometer aan betonwegen het gebied. Na 1945 werd het terrein als een depot voor defensie gebruikt. De huidige naam, IVG-Gelände, werd door huidige recyclingsbedrijf IVG aan het terrein gegeven. Sinds september 2000 gebruikt MSG Sulinger Land het schier oneindige en onoverzichtelijke stratennetwerk voor haar rally’s.

Gids

Er zijn maar weinig mensen die zich zonder kaart of gids op het terrein durven wagen. “Tijdens de wedstrijd houden we bij de ingang altijd een lijst bij van voertuigen die het terrein op gaan en bij het afsluiten kijken we of ze er ook weer allemaal uit zijn,” verklaart Christian Riedemann glimlachend doch ernstig. “In het verleden moesten we zo af en toe toch iemand zoeken en weer op het juiste pad helpen.” Al van jongs af aan was Christiaan, samen met zijn vader, op het terrein te vinden. “We hebben samen de klassementsproeven opgebouwd en weer afgebroken. Ik ken waarschijnlijk iedere stoeprand.”

Kennis

Deze kennis van het stratennetwerk gebruikte Riedemann al vaker om in technisch mindere auto’s de ‘groten’ voor te blijven. “Toen ik 20 jaar was, reed ik mijn Suzuki Ignis bij de wedstrijd Butten und Binnen, die volledig op het IVG terrein wordt afgewerkt, naar een zesde plaats in de eindrangschikking. In 2012 werd hij daar in zijn DS3 R3 eerste, tegenover de verzamelde elite uit Duitsland en Nederland. In 2016 werd Riedemann, tijdens de eerste doorgang, verslagen door zijn landgenoot Fabian Kreim, die een Skoda Fabia R5 bestuurde. Zijn voorsprong op Riedemann in de Peugeot 208 T16 was toen slechts 0.2 seconden, terwijl de rest van de verzamelde rally elite uit Duitsland en Nederland op een halve minuut werd gereden. Tijdens de tweede doorgang was Riedemann het snelste op het IVG terrein.

Werk

Aangezien de straten op het IVG doolhof maar één keer per jaar worden gebruikt, is er voor de organisatie veel werk te verzetten om de wegen bruikbaar te maken. ”We maken de wegen vrij en met een veegmachine, die net zo breed is als een R5 wagen, maken we de wegen schoon. In het ontstane spoor is daarom geen ruimte voor fouten. De straten zijn op hun best na de wedstrijd, dan zijn ze namelijk helemaal schoon gereden,” aldus Riedemann.

Ritme

Dat het IVG terrein Christian Riedemann wel ligt is duidelijk. Maar wat zeggen de andere rijders die de uitdaging op dit terrein aangaan? “Het is een klassementsproef zoals in heel Duitsland geen tweede is. Hij is erg small en bochtig maar er zijn ook snelle brede stukken bij,” zegt Fabian Kreim, de leider in het DRM. “Je moet een goed ritme vinden en er niet te agressief in gaan, er is nauwelijks ruimte voor fouten. Ik heb er een aantal keren gereden, eerst in de ADAC Opel Rallye Cup in 2013 en vorig jaar met de Skoda Fabia R5. Ik heb er één keer een fout gemaakt die me uiteindelijk de zege kostte.”

Walter Gronmöller staat vierde in de ADAC Rallye Meisters met de Opel Ascona 400. “Die proef heeft alles, onverhard, gras en asfalt passages. Daarbij komt dat het behoorlijk onoverzichtelijk is. Het opschrijven van de pace notes komt heel precies want anders ben je niet snel, maar lig je er wel snel naast.” Ook volgens Philipp Knof komt het met de pace notes erg precies. “Het is erg belangrijk om de verstopte hoeken en kanten niet te raken want dan heb je zo een lekke band,” aldus de rijder van de ADAC Stiftung Sport.

Voor vader en zoon Peter en Michael Wald, rijdend in de BMW M3 en lijstaanvoerders in de Divisie 3, is het de mooiste klassementsproef van het jaar. “We hebben de proef in 2015 en 2016 verkend, maar nog nooit in wedstrijdverband gereden. Dit omdat we steeds van te voren zijn uitgevallen. Je moet er echt netjes rijden en in het achterhoofd houden dat daar alles kan gebeuren.”

Publiek

Wedstrijdleider Jürgen Riedemann is blij dit jaar het publiek toegang tot het IVG terrein te kunnen geven. “Ons is al vaker gevraagd waarom er geen publiek bij mocht zijn. Dit jaar kwamen we in de gelegenheid om op via één poort gecontroleerd publiek toe te laten.”

Een verslag van de wedstrijd zal op zondag 7 mei bij de Duitse zender N-TV te zien zijn. Op zondag 13 mei zal dan een herhaling worden uitgezonden. Daarnaast kunnen de uitzendingen ook via internet terug worden gekeken..

Mobiele versie afsluiten