RallyNieuws
Hans Poortman - Rallysafe

Rallysafe Nederland een feit

Vanmiddag werd in Rijssen het Rallysafe systeem officieel voorgesteld. Nadat Hans Poortman met het van oorsprong Australische product in aanraking kwam, een Nederlandse vestiging opgericht, Rallysafe Nederland.

Rallysafe Nederland levert een systeem waarmee tijdens wedstrijden auto’s, boten en motoren kunnen worden gevolgd. Het idee erachter is ‘wie is waar en wat is de status’ ofwel ‘status awareness’. Hoe liggen de voertuigen ten opzichte van elkaar, is er een ongeval, zo ja hoe is de situatie? Moeten ambulance en/of brandweer uitrukken of is er alleen materiele schade?

In tegenstelling tot concurrerende systemen, waar altijd een communicatie vliegtuig boven de wedstrijd moet vliegen, werkt Rallysafe op basis van satelliet communicatie. Allerlei sensoren in het kastje, dat de grootte heeft van een sigarenkistje, vertellen aan de wedstrijdleiding waar, zowel op de proef als de verbindingen, de wagen is en hoe hard hij gaat en of er iets aan de hand is.

Bij een ongeval registreert het systeem hoe hard de impact was, of de wagen gerold heeft en of het (nog) op zijn dak ligt. De wedstrijdleiding kan dan direct de ambulance en/of brandweer naar de onheilsplek sturen. De bemanning van de betreffende wagen moet binnen een vooraf ingestelde tijd aangeven of alles OK . Komt die respons niet dan zal het systeem automatisch alarm slaan en zal de wedstrijdleiding de hulpdiensten laten uitrukken.

Alle in de wagens gebouwde kastjes communiceren, behalve met de satelliet, ook met elkaar indien ze binnen een straal van 300 meter van elkaar komen. Zo kunnen waarschuwingen worden doorgegeven, inhaalverzoeken worden verzonden, en in geval van nood kan een deelnemer het signaal, van een verongelukte wagen, waarvan de satellietcommunicatie is verbroken, oppikken en doorzetten naar de wedstrijdleiding.

Aangezien het systeem werkt op basis van satellietcommunicatie is het ook mogelijk een zogenaamde ‘virtuele chicane’ in te programmeren. De locatie waar normaliter een echte chicane wordt gebouwd, kan nu aangeduid worden als een gebied waar een lage, vooraf bepaalde, maximum snelheid moet worden gereden. Na het verlaten van dat gebied kan er weer volop gas gegeven worden. Zo kunnen ook de start en finish locatie worden ingevoerd en kan het Rallysafe systeem ook voor tijdregistratie gebruikt worden.

Rallysafe Nederland heeft het afgelopen jaar tijdens Duitse Rallye Wartburg getest in de wagen van Dennis Kuipers. Daarna is er met een aantal systemen in Nederland, tijdens de Hellendoorn rally, en België met succes getest. In België zal Rallysafe Nederland tijdens de Rally van Spa het systeem inzetten waar het door de Belgische bond geëvalueerd wordt. Tijdens de Duitse Grabfelldrallye in juli zal Rallysafe Nederland zo’n 270 eenheden inzetten. Daar is zelfs de Duitse regering van de Beierse deelstaat overtuigd van de meerwaarde van het systeem vanuit het oogpunt van veiligheid. Dit naar aanleiding van een ongeval met dodelijke afloop in het vorige seizoen.

Lees ook: Test nieuw volgsysteem tijdens Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

Bekijk hier wat filmpjes op Youtube:
Algemene introductie
Virtuele chicane

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com