RallyNieuws
Martin Menzing & Wout de Klerk - Opel Adam - Twente Rally 2018
Martin Menzing & Wout de Klerk - Opel Adam - Twente Rally 2018

Rallysport Utrecht kijkt tevreden terug op Twente Rally en seizoen

Hekkensluiter

Afgelopen weekend werd in rondom het Twentse Hengelo de Conrad Twente Rally verreden. Dit tweedaagse evenement is de hekkensluiter van het Nederlandse rallyseizoen en ook Rallysport Utrecht sluit traditioneel haar seizoen in Hengelo af.

Forfait

Dit jaar was het echter alleen de equipe Martin Menzing/Wout de Klerk die met hun Opel Adam aan de start stonden. Ernst Kranenburg moest wegens andere verplichtingen forfait laten gaan, waardoor Peter van Teunenbroek met zijn eigen Peugeot 206 aan de 206 Rally Cup kon deelnemen.

Momentum

“Ik ben blij met het eindresultaat hier in Hengelo,” zegt Martin. “Ondanks dat de proeven niet echt geschikt zijn voor een auto als de Opel Adam, hebben we in de klasse RC4 toch het podium behaald met een mooie tweede plaats. De Opel Adam is gebouwd voor korte en bochtige proeven, zoals je deze in de Duitse Opel Rallye Cup veel tegenkomt. Lange rechte wegen met haakse bochten zijn typerend voor veel Nederlandse rally’s en dan duurt het even voordat de Adam op snelheid is, om vervolgens weer een haakse linkse of rechtse te krijgen. Dan moeten we daarna weer helemaal opnieuw de snelheid opbouwen. Het is dus heel belangrijk om het momentum weten te behouden, maar dat laten de proeven niet altijd toe. Desondanks heeft de auto zich prima gehouden. We hebben één keer een betonnen obstakel in een bocht geraakt en daarmee de velg flink beschadigd. Als gevolg daarvan hebben we een lekke band opgelopen. Die hebben we tijdens de verbinding kunnen wisselen. Verder heeft de auto geen klap verkeerd gegeven.”

Beleving

Daarmee onderstreept het team ook de eerste doelstelling die het had nadat er twee auto’s uit de Duitse Opel Rallye Cup waren over genomen. Met de Mitsubishi Lancers die we hadden, was er op het laatst iedere keer wel wat dat stuk ging op een proef. “We zijn daardoor veel uitgevallen. Het was in het begin wel even wennen aan de nieuwe auto. Daar waar de zware vierwiel aangedreven 2 liter turbomotor van de Lancer je snel vooruit trok, geeft 1,6 liter atmosferische motor van de voorwiel aangedreven Opel Adam toch een heel andere beleving. Toch merk je aan alles in de auto dat erover nagedacht is.”

Bucketlist

Naast de aanschaf van de Opel Adam, schreef het team zich ook in voor de Duitse ADAC Opel Rallye Cup. “We hebben daarin een aantal erg leuke wedstrijden gereden, waaronder ook tijdens de ADAC Rallye Deutschland, die meetelt voor het wereldkampioenschap. Dat was een wedstrijd die bij ons nog op de bucketlist stond. Het grote nadeel van sommige wedstrijden was de reisafstand, maar de glooiende proeven met de vele bochten maakten dan weer dat het toch een hele belevenis werd.”

Plannen

De plannen voor volgend jaar moeten we nog definitief bespreken. We zijn voornemens om ons opnieuw voor de ADAC Opel Rallye Cup in te gaan schrijven. Dat hangt echter een beetje van de kalender af die de Duitse organisatie gaat samenstellen. Als er weer een aantal wedstrijden opstaan die erg ver reizen betekenen, moeten we alles nog maar eens bezien. Staan daar echter wedstrijden op die wat dichter bij huis liggen, zoals de ADAC Rallye Sulingen en de ADAC Rallye Stemweder Berg, dan doen we zeker wel weer mee.

Bedanken

Voor nu rest ons alleen nog alle teamleden, die ons geheel belangeloos iedere keer weer ondersteunen, te bedanken voor hun inzet. Niet in de minste plaats onze partners, zonder wie deelname sowieso niet mogelijk was geweest en waar we erg trots op zijn.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com