RallyNieuws

Rallywagen samenstellen en de aflevering

Al geruime tijd zit ik te wachten op de aflevering van mijn eigen rallywagen. Tenminste, hij zal te zien zijn op verschillende rally’s als het even meezit. Helaas moet ik nog wat geduld hebben, want na een eerder fiasco is de aflevering helaas nog vertraagd. Geduld is een schone zaak en een nieuwe bolide moet uiteraard in perfecte staat worden afgeleverd. Zeker als de fabrikant al weet dat de auto ook (potentieel) ingezet gaat worden tijdens verschillende rally’s. Ford neemt dan ook letterlijk zijn tijd om mijn wagen af te leveren.

Ik zit vanavond toevallig weer eens mijn eigen auto samen te stellen. Waarom ik dit doe? Geen flauw idee, maar het idee dat deze auto ooit het onverhard van Nederland gaat zien vind ik wel leuk, al is het maar dat ik het zelf ga zoeken. Het samenstellen gaat erg eenvoudig op de website van Ford, maar plotseling vallen mijn ogen op wel hele gekke kenmerken en zaken. Ergens in de wereld wordt er binnenkort een Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi S6 ST-Line geproduceerd en hopelijk ook afgeleverd. Een leuke stationwagen waar ik zeker het onverhard mee durf te nemen. Ik twijfel nu echter wel hoe origineel deze auto eigenlijk is en of ik er wel goed aan heb gedaan. Ik neem jullie graag even mee in de wereld van Ford. Ik hoop van harte dat Ogier niet zulke opties en keuzes onder zijn ogen kreeg. Misschien was het bij hem ook liefde op het eerste zicht. Wie zal het zeggen voor de rest van dit seizoen.

Na de samenstelling van de eerste stationwagon, specifiek voor onverhard samengesteld uiteraard, staat er in de benaming S6. Dit wekt direct de suggestie dat je niet meer met de ST-Line van Ford te maken hebt, maar met de heuse S-Line van Audi. Helaas moet ik mededelen dat deze term enkel staat voor Speed 6. Nee, niet de film, maar gewoon een versnellingsbak met 6 schitterende keuzes, als de achteruit niet wordt meegerekend. Ik ben benieuwd of ze bij M-Sport ook €200,- extra voor de witte lak hebben moeten betalen, want ik mag het aftikken. De kleur Frozen White is blijkbaar een dure kleur, terwijl de lokale bouwmarkten juist deze kleur altijd in de aanbieding gooien. Misschien een mooie tip voor Ford! Aangezien ik aan het samenstellen ben wil ik graag keuze hebben. Onder het kopje bekleding wordt je dan ook plotseling een wurgcontract voorgeschoteld. Nee lieve koper, je hebt in dit geval enkel de keuze uit ‘Prada Ebony met rood stiksel’. Voor mensen die niet graag keuzes maken is dit uiteraard ideaal!

Onder het kopje opties kom ik dan toch weer mogelijkheden tegen qua bekleding! Heel opmerkelijk, maar ik kan nu weer kiezen uit de ‘Comfort Seat Pack 1’. Pack 2 ontbreekt overigens in de verste verte, dus waarom Ford kiest voor het cijfertje een blijft mij even een raadsel. Gelukkig heb ik ook keuze uit opblaasbare gordels achter. Zo hebben kinderen altijd een luchtkasteel of ballon bij de hand. Een mooie optie is ook ‘Parkeerverwarming’. Een keuze die ik niet kan weerstaan. Warme banden hebben immers meer grip en hoe fijn is het als Ford ter plekke jouw banden warm houdt terwijl je even de lokale supermarkt induikt.

Een mooie opmerking is ‘Onvermijdbare kosten’ a €850,-. Ik weet het niet hoor, maar volgens mij is het ook onvermijdelijk om voor de rest van de auto te betalen. Onder het kopje ‘Opvallende kenmerken’ kom ik inderdaad opvallende kenmerken tegen! In dure straattaal worden er verschillende zaken benoemd die ik mag gaan aantreffen op mijn Stationwagon. We beginnen met de FordPower startbutton. Het wordt aangekondigd alsof er een kerncentrale mee opgestart kan worden. Vooralsnog hebben wij het hier over een tweeliter diesel. Waarschijnlijk is de startknop direct uit de rallywagens van M-Sport getrokken. Daar activeer je wel dan wel weer een kanon mee. Gelukkig beschikt de auto over Individual full bodystylingkit. Het zou toch wat zijn als ik de kit, om de zoveel tijd, moest wisselen met andere Mondeo-rijders. Philips is geen sponsor in de rallysport, maar je zou het nu haast wel zeggen als Ford met de Multi colour Ambient lighting komt. De benaming doet vermoeden dat je in een heuze discotheek terecht komt, maar het wordt direct weer de grond ingetrapt. Achter dit kenmerk staat dan ook ‘subtiele LED interieurverlichting’.

De Ford wordt daarnaast voorzien van sportpedalen. Ik ga er van uit dat Ogier ook deze optie heeft gekozen bij zijn Ford, maar bij nader inzien is het compleet ridicuul. Je trapt gewoon het gas in en enkel jouw klompvoet en de motor doen het werk. Dat hele pedaal mag niet eens de naam sportpedaal meekrijgen. Wij praten over meervoud, dus ook de rem en de koppeling zijn sportief. Ik hoop toch van harte dat zij hun eigen abonnement op de Basic Fit betalen als ze sportief willen blijven. Dit geldt dan overigens ook voor de sportvering. Een ander opvallend kenmerk is, volgens Ford, de ST-Line pookknop met zwarte letters. Als dit opvallend is, dan is elke auto in Nederland uitgevoerd in de ST-Line. Toch moet ik opmerken dat er slechts een enkele letter op staat en voor de rest enkel maar cijfers.

Ik moet helaas de conclusie trekken dat Ford mij heeft meegetrokken in hun ziel. Waar is de tijd van de Cosworth? Waar is de tijd dat de auto nog als serieus gevaarlijk werd geadverteerd? Wanneer komt de tijd weer dat Ford van hun rallyauto een straatversie gaat maken, maar dan wel met dezelfde specificaties en wel met achterbank. Deze tijden zijn blijkbaar gevlogen en mag ik mij gelukkig prijzen met ridicule standaarden. Mijn voet laat ik wel het werk doen om mij nog enigszins Ogier te voelen!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com