Onlangs namen rijder Roald Leemans en navigator Christiaan Paul van Waardenburg nog deel aan de Circuit Short Rally op het circuit van Zandvoort. Deze wedstrijd gebruikte het Rally Team Leemans als opwarmertje voor het feitelijke begin van hun seizoen. Volgende week, op 17 maart, staat de eerste wedstrijd van het Nederlands Rally Kampioenschap op de kalender. Net als in het vorig seizoen hoopt Roald dit jaar opnieuw de titel in het Nederlands Junior Rally Kampioenschap naar zich toe te trekken.
Setup
“Vóór de Circuit Short Rally hebben we gewerkt aan een werkbare setup van de Citroën DS3 R3T,” vertelt Roald. “Tijdens de Circuit Short Rally op het circuit van Zandvoort hadden we daar niet veel aan. Op het circuit moet de auto zoveel harder afgesteld worden dan tijdens een echte rally. Tijdens de Zuiderzeerally kunnen we er echter zeker wel ons voordeel mee doen. We hebben op het circuit diverse banden kunnen testen. We hebben daarbij vooral gelet op het opwarmen van de banden en de invloed ervan op de setup en daarmee de wegligging van de auto.”
Concentratie
De wedstrijd in de Noordoostpolder kent dit jaar een zestal klassementsproeven welke twee keer moeten worden verreden. Daarbij leggen de deelnemers 158 kilometer op snelheid af. “Dat vergt wel het enige van je fysieke gesteldheid en je concentratie,” legt Roald uit. “Niet alleen aan de auto wordt hard gewerkt, ook aan de mens in de auto wordt hard gewerkt. Het is erg belangrijk om topfit aan de start te verschijnen. De wedstrijd is lang en gaat tot laat in de avond door. Dat betekent dat we ook in het donker op snelheid zullen moeten rijden. Een goede concentratie is daarbij van groot belang want de laatste klassementsproef is in het verleden al eens een scherprechter gebleken. Samen met de energiedrankjes van onze hoofdsponsor moet dat helemaal goed gaan komen,” zegt Roald.
Vorig jaar reed Roald in deze wedstrijd voor het eerst met de Citroën DS3 R3T. Hij behaalde toen een tiende plaats in het algemeen klassement, terwijl in de klasse RC3 de tweede plaats werd behaald. In het Juniorkampioenschap wist hij eveneens de tweede plaats naar zich toe te trekken.
Topnotering
“Dit jaar willen we weer voor topnoteringen gaan,” zegt Roald. “We kennen de auto nu veel beter en ik heb zelf veel meer ervaring opgedaan. Daarnaast hoop ik dit jaar veel profijt te kunnen halen uit de lessen en workshops die ik mocht volgen als lid van de KNAF Academy. We hebben de auto na Zandvoort weer helemaal nagekeken en er is hard gewerkt aan de puntjes die daar naar voren kwamen.
Serviceterrein
Het serviceterrein is, zoals al jaren het geval is, op het parkeerterrein Paardenmarkt in Emmeloord. Daar kunt u kennis maken met het team en de verrichten van de monteurs aan de rallyauto gadeslaan. Daar kunt u ook kennismaken met het energiedrankje van onze hoofdsponsor.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.