RallyNieuws
Ruud Middel & Martijn Ebben - Fiat Grand Punto - ELE Rally 2017
Ruud Middel & Martijn Ebben - Fiat Grand Punto - ELE Rally 2017

Ruud Middel Rally Team kijkt met gemengde gevoelens terug op warme ELE Rally

Op vrijdag 26 mei stond het Ruud Middel Rally Team voor de eerste maal met de Fiat Grande Punto Abarth R3D aan de start. Met 17 zware klassementsproeven bij tropische temperaturen was de ELE Rally meteen een goede vuurdoop.

Gewend

Iets na 20.00 uur mochten rijder Ruud Middel en navigator Martijn Ebben met startnummer 38 op de auto van start voor de eerste klassementsproef in Stiphout. “Al direct bleek dat testen op een afgesloten terrein of rallyrijden op afgezette openbare wegen twee totaal verschillende dingen zijn. Op het krappe industrieterrein kon ik niet in mijn ritme komen en moest ik erg zoeken naar rempunten en de juiste versnelling. Ik was met de Seicento niet gewend om terug te schakelen naar de eerste versnelling,” aldus Ruud. Het tempo zat er desondanks goed in en ondanks gebrek aan ervaring op onverhard ging de Grande Punto hier vol overheen. Martijn: “Uiteraard is finishen altijd het belangrijkste, maar we wilden wel even laten zien wat de auto én wat wij als team kunnen”. Hetgeen resulteerde in een 23e tijd.

Liften

De twee daaropvolgende proeven in Asten en Somerlo bevatten meer lange halen en dus beter geschikt voor de wit/rode Fiat. Ruud: “Waar we met de Seicento vol door konden, moest ik nu echt liften. De auto loopt zoveel harder en dat kost gewenning”. Bij de tweede doorkomst in Stiphout werd het hoge tempo diverse malen afgestraft. Martijn legt uit: “We stonden op dat moment 24e en hadden zicht op de top 20. We wilden echter net te veel waardoor we éénmaal rechtdoor gingen, éénmaal moesten steken bij een krap fietspad en éénmaal een hoge stoeprand niet meer konden ontwijken”. Desondanks verloor de equipe slechts een halve minuut, maar kwam de Fiat wel zwaar gehavend aan op het serviceterrein. Monteurs Boy en Dave werden ondersteund door Van Hoof Sport en konden zodoende binnen de toegestane tijd de kromme velg vervangen, de sporing stellen en het linker zijscherm uitdeuken. De vrijdagavond werd uiteindelijk op een nette 26e plaats afgesloten.

Steen

Zaterdag werd begonnen met een lang servicemoment, wat Boy en Dave de gelegenheid gaf om preventief diverse delen van de voorwielophanging te vervangen. Daarna volgde de klassementsproef op militair terrein Strijpse Kampen. Een kp met krappe stukken en lange halen. Vooral een uitdaging voor Martijn, die de snel opeenvolgende situaties feilloos voorlas. Op de daaropvolgende proef in Spoordonk werd lek gereden waardoor een goede tijd verloren ging. Ruud: “Ik maakte een inschattingsfout waardoor we net een steen aan de binnenkant van de bocht raakte. Even dacht ik dat we er mee weg kwamen, maar een paar bochten later merkte ik de langzaam leeglopende linker voorband. Wisselen op de proef heeft geen zin, dus besloten we zo hard mogelijk door te rijden”. Met een aan flarden gereden band en een kapotte velg wist de equipe toch de finish te bereiken.

Vreugde

Na het servicemoment stond wederom Strijpse Kampen op het programma. Met een 20e tijd en 0,9 seconden sneller dan de eerste doorkomst stond het team nu op een geweldige 19e plaats in het algemeen klassement. Helaas was de vreugde van korte duur want na de finish bleek de auto koelvloeistof te verliezen en liep de temperatuur op. “We hebben het reservoir met water bijgevuld en zijn, continu met één oog op de temperatuurmeter, naar de start van de volgende proef gereden” aldus Martijn. De klassementsproeven in Spoordonk en Wintelre heeft de equipe op een gematigd tempo uitgereden, maar bij aankomst op het serviceterrein was al snel duidelijk dat verder rijden geen optie was. De motor is heet gelopen en een duidelijke oorzaak kon niet direct aangewezen worden. Ruud: “Ontzettend pijnlijk om in je thuiswedstrijd vanaf een 20e plaats in het algemeen klassement en een derde plaats in de klasse de handdoek in de ring te moeten gooien. We hebben er alles aan gedaan om met deze voor ons nieuwe auto goed voorbereid aan de start te komen. Uiteraard kun je niet alles uitsluiten, maar op deze manier uitvallen is wel erg vervelend”. Dank gaat dan ook uit naar alle sponsoren die het mede mogelijk gemaakt hebben om op korte termijn aan de start te verschijnen met deze unieke auto!

Het team gaat nu eerst de schade opnemen. Helaas is wel duidelijk dat de geplande wedstrijden in Hardenberg (midden juni) en Etten-Leur (begin juli) niet haalbaar zijn. Via onze facebook-pagina blijft u op de hoogte!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com