RallyNieuws

Spanning voor Kobus maar Loix blijft ontspannen

Spanning voor Kobus maar Loix blijft ontspannenOp zaterdagmorgen in alle vroegte gaat de Sezoensrally van start. Even voor half negen zal de eerste wagen van start gaan op klassementsproef Goolder, de eerste proef van de dag.

Freddy Loix, de winnaar van 2013, gaat als eerste van start. Volgens hem is dat geen voordeel op het onverhard. Zijn directe concurrent, Hermen Kobus, zal echter vlak achter hem van start gaan. Veel verschil in omstandigheden zullen er dus niet zijn. Ontspannen kijkt hij naar de wedstrijd. Geen testen vooraf met de Skoda Fabia S2000 en het Franse rubber maar gewoon lekker een weekje thuis. In voorbije jaren was de Sezoensrally een test voor de Rally van Ieper. Dit jaar is dat anders. Wel gaat hij maximaal in de aanval, maar ook maximaal genieten.

Voor Hermen Kobus is het nog maar de vraag of hij morgen van het rijden kan gaan genieten. De vraag is of hij eigenlijk wel van start kan gaan. De motor van de Ford Fiësta S2000 is nog niet helemaal goed. Vader Gerrit heeft al een hele nacht doorgewerkt om Hermen te kunnen laten starten. Bij het testen bleek echter de motor nog niet helemaal goed te zijn. Opnieuw moet de motor geopend worden om te kijken wat er nog aan scheelt en of dat in de laatste uren voor de start nog verholpen kan worden. Zeker nu Hermen en Erik de Wild met startnummer twee, het hoogste nummer dat ze ooit op de deuren hebben gehad, toegewezen hebben gekregen.

Deze week is Hermen bij M-Sport wezen testen met de Ford Fiësta R5. Een kwartier lang mocht hij de opvolger van zijn eigen S2000 variant aan de tand voelen. Zelf zegt Hermen niet direct sneller te zullen zijn met de R5. De snelheidsbeleving is anders en zal hij aan de auto moeten wennen.

Patrick Snijers staat ten opzichte van vorig jaar met een verder ontwikkelde BMW 130i aan de start. Zijn doel is een plaats in de top vijf nadat hij in de 2013 editie de zevende plaats wist te bemachtigen. Over het onverhard zal hij in ieder geval niet meer de tractiecontrole gaan gebruiken. Wielspin is wat nodig is volgens Snijers. Op de Citadel van de Rallye de Wallonie had hij deze niet uitgeschakeld waardoor de nodige tijd verloren werd.

Voor Jourdan Serderidis is het zijn tweede deelname aan de Sezoensrally. In 2013 bracht hij de Ford Fiësta R2 aan de start. Dit jaar gaat hij met de Fiësta R5 van start. Aangezien het rijden met de R5 heel anders is dan met de R2 is het voor hem nog afwachten hoe het zal gaan. Onlangs reed hij wel in de Acropolis Rally in Griekenland, een ronde van het Europees Kampioenschap Rally. Daar waren de omstandigheden echter heel anders. Daar reed hij met een echte gravel afstelling en banden. In de Sezoensrally zal het maaskiezel getrotseerd moeten worden met een asfalt afstelling.

Armand Fumal zal zijn debuut in de Sezoensrally beleven. Hij gaat van start met de Citroën DS3 R3.  Een wagen waar volgens hem nog de nodige potentie in zit en begrijpt dan ook niet dat veel rijders deze wagen niet meer uit de garage halen. Voor Fumal blijft het nog bijleren en genieten. Niet alleen van het driften met de wagen maar ook van de rallywereld zelf. De onderlinge sfeer, de massaal toestromende toeschouwers en de media. Het circuit lokt in België nog maar weinig toeschouwers en media. Er moet voor een rally wel wat meer tijd vrijgemaakt worden om te kunnen verkennen maar de sfeer maakt het allemaal goed. In Ieper zal hij zijn DS3 R3 upgraden naar een DS3 R3 Max. Daarnaast heeft hij ook een Citroën DS3 R5 besteld.

Tekst: PB Sezoensrally / Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com