Ook bij zijn veertigste deelname aan de ADAC Rallye Deutschland heeft Henk Vossen, samen met navigator René Smeets, een puik resultaat neergezet. In de standaard showroomklasse noteerde het Limburgse rallyduo een uitstekende vierde plaats. Dit ondanks dat de Mitsubishi Lancer Evo X op de langste etappe met probleem aan de wielophanging kampte.
Veertig jaar achtereen aan de start in hetzelfde evenement. Dat is maar weinigen gegeven. Veel toeschouwers bij het startpodium waren zich van dit jubileum bewust en kwamen de 71-jarige Vossen feliciteren en een handtekening vragen. “Dat doet je toch wel iets”, bekende de Tegelse rallycoureur, die als altijd gefocust was op een aansprekend resultaat. Zijn klasse was met tien internationale equipes sterk bezet, waaronder een vijftal Nederlandse.
De eerste dag met vijf klassementsproeven werd probleemloos op een keurige 50e plaats algemeen en vijfde in de klasse afgesloten, maar er had meer ingezeten, vertelde Vossen: “We hadden op advies van de bandenleverancier voor het harde type rubber gekozen maar dat beviel me niet zo. De rest van de rally hebben we op de zachtere gereden en dat beviel me beter.” Op de langste, zaterdagse etappe had Henk Vossen echter moeite de auto op het rechte pad te houden. De Mitsubishi voelde ‘zweverig’ aan en dat geeft een onbestemd gevoel als je op hoge snelheid over smalle paden tussen manshoge massieve betonblokken moet sturen. “We hadden duidelijk een probleem maar de tijd bij de tussentijdse services was te krap voor een diepgaande inspectie. Pas na de laatste proef hadden we tijd genoeg om de auto nauwkeurig na te lopen en toen kwamen we dan ook een eigenlijk nooit voorkomend euvel op het spoor.
Met een weer strak sturende Mitsubishi Lancer Evo X konden Henk Vossen en René Smeets de laatste vier KP’s afwerken, waarna ze als vierde in de klasse op het finishpodium in Trier werden afgevlagd. “Net geen podiumplaats maar wel weer een degelijk resultaat. En we zijn achter drie Duitse equipes als beste Nederlanders gehuldigd,” resumeerde Vossen tevreden. Navigator René Smeets was de Rally van Duitsland goed bevallen. “Mijn debuut in deze WK-rally en wat was het hard werken zeg! De situaties volgen elkaar zo snel op dat het best lastig was alle aanwijzingen op tijd voor Henk op te lezen. Het is allemaal goed gegaan en ik moet zeggen dat ik me erg veilig voel naast Henk in de auto. Hij heeft niet eens een krasje op de auto gereden.”
Henk Vossen denkt intussen nog niet aan stoppen: “Ik heb met een R5-rallyauto getest. Ik vind het een heel interessant type rallyauto. Na zoveel jaren met een Mitsubishi te hebben gereden lijkt me zo’n R5 een mooie, nieuwe uitdaging.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe