RallyNieuws
Wim Stevens & Wesley Stevens - Peugeot 206 RC - GTC Rally 2021
Wim Stevens & Wesley Stevens - Peugeot 206 RC - GTC Rally 2021

Stevens Rallysport met rotgevoel uit GTC Rally weer naar huis

Afgelopen zaterdag was het eindelijk weer zover, de eerste rally sinds oktober 2019 voor het team van Stevens Rallysport. De beruchte ‘Nacht van Achtmaal’ stond op het programma met vier uitdagende proeven, die ieder drie keer bedwongen moesten worden.

In de verplichte lange pauze is de rode leeuw van de gebroeders Stevens op een aantal dingen aangepakt, om meer aan de wensen van rijder/navi te voldoen. Deze aanpassingen werden getest in de GTCrally. Met een niet al te best startnummer werd er zaterdagmorgen/middag goed verkend. Er werd besloten om in ieder geval in het begin het tempo niet meteen heel hoog te leggen. De Peugeot 206 RC weer aan te voelen en te bekijken hoe deze reageerde op de veranderingen.

Wim en Wesley reden om 17:15u het startpodium over voor de eerste lus van vier klassementsproeven. Vanwege het verwachtte weer werd er gestart op safe en dus op de inter/regenbanden die ze bij zich hadden.

“Op de eersteproef was het weer even inkomen om op snelheid te zijn en om alles op tijd op te lezen,” aldus Wesley, “maar na een stroef begin was het gevoel in de auto wel goed.”

De tweede proef werd ook met goed gevolgd afgesloten waarna de koers werd gezet naar het rallydorp Achtmaal. Eenmaal daar aangekomen werd duidelijk dat de weergoden niet heel erg lief waren geweest. De proeven drie en vier waren kletsnat van de regen en het werd ook niet droger tijdens het rijden.

Kunstgebit

Op de derde proef van de laatste lus maakte Wim, bij het verlaten van het onverhard, een foutje door even rechtdoor te gaan en tegen de banden tot stilstand te komen. Met een keer steken konden ze wel verder. Helaas leverde dit wel een hoop zand/modder in de wielen op waardoor de auto enorm begon te trillen en Wim niet vol durfde door te rijden. “Als we een kunstgebit zouden hebben, was die eruit getrild zo klapperde alles.”

Op klassementsproef vier was het net zo glad door de wisselende ondergronden van nieuw en oud asfalt en dan weer rode klinkers. In de tweede ronde zaten ze achter een andere Peugeot 206 aan. Deze kon echter niet gepakt worden, mede door een rode vlag situatie. Meteen werd het tempo verlaagd en de proef met alarmlichten uitgereden.

Zand

Eenmaal op de service werd de auto goed nagekeken en ontdaan van het overtollige zand door het serviceteam Wim sr, Bas en Jeroen. De bandenkeuze was niet moeilijk. Omdat het nog steeds erg nat was, bleven ze rijden op dezelfde banden als tijdens de eerste lus.

Meteen vanaf de start van proef vijf zat Wim er niet heel lekker in. Hij begon kleine foutjes te maken op de spekgladde wegen (niet zijn favoriete weer zeg maar), maar ondanks het lagere tempo werd er toch goed doorgereden tot op het laatste stuk onverhard. In een links-rechts combinatie liet Wim zich verrassen en gleed de auto rechtdoor, maar konden ze nog net voor een redelijk diepe sloot stoppen. Dus auto weer in z’n achteruit en weer door.

Maar 75 meter verderop was het alsnog einde verhaal. Bij het aanremmen voor een korte knik (waarschijnlijk net iets te hard aan komen rijden) schoot de auto iets te ver naar links richting het einde van een slootje en schoof erin. De auto kwam met de bodem/carterplaat vast te staan op het schuine gedeelte en in de modder.

Balen

Helaas betekende dit einde rally voor de equipe en baalden ze enorm, want toen de auto eenmaal na bijna vier uur uit de sloot was getrokken konden ze geen schade aan de auto ontdekken.

Het team gaat de auto nu schoonmaken en klaarmaken voor de volgende rally. Waarschijnlijk wordt dat de Hellendoornrally.

We willen alle sponsoren en club van 50 leden, wederom hartelijk bedanken voor de steun voor tijdens en na het evenement en we zien jullie binnenkort weer op de rallypaden.

bron: Stevens Rallysport

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com