RallyNieuws

Teleurstellend resultaat voor Citroën Finland

Voor Citroën is de eerste dag van de Neste Oil Finland Rally minder goed verlopen. Aan het eind van de dag stonden Hirvonen en Lehtinen op een vierde plaats terwijl de tweede equipe, Sordo en Del Barrio, op een negende plaats de dag afsloten. Kris Meeke en Chris Patterson was de zesde plaats het maximale op dag één.

In de eerste proeven wist Hirvonen nog gelijk te komen met Neuville door klassementsproef vier te winnen. Samen deelden ze de koppositie. Op proef vijf ging het voor Hirvonen niet zoals gepland. De organisatie besloot om de deelnemers om de twee minuten te laten starten in plaats van de gebruikelijke één. Dit om tegemoet te komen aan de wensen van een tv zender. Inmiddels was het gaan regenen en tijde van Hirvonen’s start was de regen in hevigheid toegenomen. Zijn achterstand was daarmee opgelopen tot 16 seconden. Hirvonen was niet te spreken over het feit dat de organisatie de tv belangen voor de sportieve belangen stelde.  Hij claimde niet daardoor de eerste plaats te zijn misgelopen maar wél een achterstand van bijna 14 seconden te hebben opgelopen.

Dani Sordo kon de hele dag geen echte vuist maken. Teleurgesteld sloot hij de dag op een negende plaats af. Hij had geen vertrouwen in de pacenotes, in het bijzonder over de snelle passages.

Kris Meeke zette zichzelf en zijn navigator Chris Patterson op een zesde plek aan het eind van de eerste dag. Wel is Meeke gefrustreerd over een lekke band op proef twee. Ook maakte hij een foutje die enkele seconden kostte. Hij reed voorzichtig op het midden van de weg om verdere lekke banden te vermijden. Hij voelde zich thuis in de wagen en wil de volgende dagen laten zien wat hij kan en verstandig rijden.

Op dag twee vocht Hirvonen zich een weg terug naar het podium. Na klassementsproef negen stond hij op de derde plaats in het algemeen klassement. Desondanks was hij tijdens de middagservice nog niet helemaal tevreden aangezien hij af en toe de pacenotes soms te optimistisch interpreteerde. Op proef 12 ging zijn hoop op de overwinning in rook op. Hij ging iets te wijd en rolde zijn Citroën DS3 WRC bijna. Hij bleef echter overeind maar had wel twee lekke banden en een beschadigde ophanging. Gelukkig hadden ze twee reservebanden in de wagen meegenomen. De eerste plaats is nu onbereikbaar maar een plaats in de top drie is volgens hem nog steeds mogelijk.

Dani Sordo vond zich terug op de achtste plaats. Hij voelde zich zekerder in de wagen en dat moedigde hem aan. Ondanks dat zijn tijden nog niet helemaal goed zijn, ziet hij wel belangrijke verbeteringen te opzichte van dag één.

Kris Meeke zat bijna tien kilometer vast echter Evgeny Novokiv in de Ford Fiësta RS WRC. Novikov raakte van de weg en beschadigde zijn wagen zwaar. Desondanks kon hij zijn weg voortzetten. Zelfs zijn motorkap sloeg tegen de voorruit. Hij was zo druk bezig de wagen op de weg te houden en te kijken dat hij Meeke niet achter hem had gezien. Meeke raakte zelfs van de weg omdat een steen, opgeworpen door Novikov, zijn voorruit beschadigde. Het oponthoud dat Meeke opliep werd echter gecorrigeerd en belande zo op een vijfde plaats aan het eind van dag twee.

Op de derde dag moest Hirvonen concluderen dat de top drie erg hard reden en de proeven goed kenden. Met zijn bandenkeuze hoopte hij het verschil goed te maken maar dat gaf hem toch niet het gehoopte voordeel. Hij eindigde het evenement op een vierde plaats.

Kris Meeke bleef tijdens de ochtendproeven op een vijfde plaats. In de middag echter rolde hij zijn DS3 WRC echter en viel daarmee uit de wedstrijd..

Dani Sordo schoof door het uitvallen van Meeke door naar de vijfde plaats. Desondanks was hij ontevreden over het verloop van deze wedstrijd. Hij kreeg maar geen vertrouwen en ook zijn snelheid bleef achter bij zijn kunnen.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Citroën Total Abu Dhabi WRT

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com