RallyNieuws

Test nieuw volgsysteem tijdens Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

Informatie is tegenwoordig steeds sneller en steeds mobieler beschikbaar.  Was vroeger een draagbare telefoon met een zwart/wit display en alleen telefoon en sms al heel wat, heden ten dage moeten deze apparaten veel meer kunnen. De email moet geraadpleegd kunnen worden, er moet over het internet gesurft kunnen worden en het moet foto’s en video’s kunnen maken. De integratie van de smartphones, zoals deze apparaten worden genoemd, in de maatschappij is enorm.

Het laatste nieuws moet per direct beschikbaar zijn, zo ook het laatste rallynieuws. Standen, tijden, filmpjes, alles moet steeds meer mobiel beschikbaar komen. Ook de Nederlandse rally organisaties zien de steeds toenemende vraag de tijden en de status van een deelnemer direct beschikbaar te krijgen.

Een oplossing lijkt gevonden.  In de auto’s zou dan een module moeten komen die allerlei gegevens uitzendt naar de wedstrijdleiding en daarmee ook naar de tijdwaarneming. Niet alleen de (tussen-) tijden, maar ook waar de auto zich bevindt,  wat de positie op de proef is en ten opzichte van andere deelnemers, aangevuld met de status van het voertuig.

Mocht er zich een ongeval met een wagen voordoen kan de navigator bij kleine ongevallen aangeven dat alles OK is door op de OK knop te drukken. Is het niet OK dan kan hij aangeven dat hulpdiensten nodig zijn. Doet hij dit niet binnen een bepaalde tijd na het incident, worden automatisch de hulpdiensten alsnog ingeschakeld. Aangezien de modules in de wagens onderling met elkaar kunnen communiceren kan ook de volgende deelnemer eventueel de hulpdiensten oproepen. Zo is dus ook te zien of de volgende deelnemer heeft ingehouden of is gestopt om te kijken of alles OK is eventueel assistentie moeten verlenen. Heeft de betrokken navigator op de OK knop gedrukt, krijgt de volgende wagen een OK in het display en kunnen ze doorrijden.

Via GPS coördinaten kan aan het systeem verteld worden waar de ingang van de tijdcontrole is maar ook de startstreep, flying finish en stopfinish. Zelfs chicanes kunnen digitaal aangegeven worden zonder dat op de weg ook daadwerkelijke een chicane is opgebouwd. Van tevoren kan een bepaald gebied, waar normaliter de chicane zou zijn,  aangewezen worden dat als chicane gemarkeerd is. De deelnemer mag daar niet harder dan een bepaalde snelheid rijden. Dit kan organisaties helpen bij het terugdringen van de kosten voor de materialen voor een chicane en de daarbij behorende extra baanposten. Ook het aantal officials bij start en finish kunnen met dit systeem terug gedrongen worden. Tijdkaarten, en daarmee ook de discussies over wel of niet op tijd te zijn in geklokt,  zijn daarmee in theorie verleden tijd.

Het systeem biedt op allerlei vlak dus vele voordelen.  Het publiek kan snel de exacte (tussen-)tijden via een app beschikbaar krijgen en de locatie van de wagens realtime zien. Wil men alleen de eindtijden van een proef, van alle rijders, of juist de splittijden van de favoriete rijders? Wil men ook de locatie van de wagens op de proef zien? Het is allemaal mogelijk. Het is dan zo nauwkeurig dat wanneer een rijder moet keren na doorgeschoten te zijn, te zien is hoe vaak hij moet steken om te keren.

Het belangrijkste voordeel, naast exacte tijden, zit in de veiligheid. Zo was men tijdens de ELE rally nog een deelnemer kwijt op Strijpse Kampen. Met dit systeem zou deze deelnemer direct gesignaleerd worden. Hij bevindt zich niet op de proef en er is geen beweging van de ingebouwde GPS zender. Een reden om direct de hulpdiensten naar de GPS locatie van de module te sturen. De hulpdiensten zouden al onderweg kunnen zijn nog voordat een deelnemer stil ligt na bijv. een rol.

Ook op reglementair gebied biedt dit systeem zijn voordelen. Na afloop, in geval van een geschil, kan achteraf de gehele wedstrijd gesimuleerd worden vanuit de opgeslagen logbestanden. Dit kan de sportcommissarissen helpen bij het nemen van een beslissing in geval van bijvoorbeeld een protest. Ook is na te gaan of een deelnemer de juiste (verbindings-)route heeft gereden, waar het heeft stil gestaan en hoe lang.

Het systeem van het Australische RallySafe is door Dennis Kuipers tijdens de Wartburg Rallye in Duitsland uitgebreid en succesvol getest. Hij kreeg de module in de Ford Fiesta S2000 gemonteerd en via de app waren zijn verrichten en zijn locatie goed te volgen.

Tijdens de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally zal het systeem van Rallysafe opnieuw aan de tand gevoeld worden. De eerste tien deelnemers zullen de module in de auto gemonteerd krijgen. Via de bijbehorende  app zullen deze wagens te volgen zijn. Tijdens deze test gelden de gegevens niet als officieel. Het is slechts om het systeem te testen en te evalueren. Als de proef positief uitvalt is er een kans dat het systeem in de toekomst in Nederland ingevoerd gaat worden.

Dit systeem is niet beperkt voor de rallysport alleen. Diverse takken van snelheidssporten kunnen van dit systeem gebruik maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan offshore evenementen.

Plaats reactie

1 reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com