RallyNieuws

“This was a shitty stage”

477 kilometer door het stof… De proef van vandaag voerde van Copiapó naar Antofagasta. Na de rustdag werd deze proef beschouwd om de rijders weer in het ritme te krijgen. De etappe van vandaag werd niet als zwaar bevonden, maar was wel als ontzettend lastig, omdat men over het algemeen veel last had van opstuivend stof door de vrachtwagens. Het eerste dat Eugénie Decré, de navigatrice van Gert Huzink over deze etappe zei, was het volgende: “This was a shitty stage….”

Velg in tweeën, bandenpech achtervolgt Bernhard ten Brinke
Bernhard ten Brinke en Matthieu Baumel hadden door een tiende startpositie geen last van het stof, zijn proef ging uitstekend, maar wel heeft het duo kostbare tijd verloren door weer twee lekke banden, én een velg welke doormidden brak. We spreken Bernhard op het bivak in Antafagasta: “Het is nog een beetje gissen waar het aan ligt. Dat wij zoveel lek rijden valt wel op. Daarom gaat het technische team van Wevers Sport vandaag de rembalans verzetten. Daarmee hopen we dat het opgelost is. We hebben hier zeker 5 minuten aan tijd verloren en daar baal je dan wel weer van, zeker als het niet had gehoeven.” Desondanks kwam Ten Brinke als 12e algemeen en als beste Nederlander over de finish. Een paar minuten eerder dan concurrent Erik van Loon. Dit resulteert nu in een 12e positie algemeen.

Gert Huzink: “Een verkeerde beslissing en het kan afgelopen zijn”
Gert Huzink had door zijn startpositie wel last van het zand. De trucks vertrekken vanaf de rustdag op dezelfde tijden als de wagens. Gert startte vanmorgen als 20e en kwam zo tussen de vrachtwagens terecht. Het begin van de special stage was snel, maar het stof dat de trucks met zich meebrengen, dat is opletten geblazen. “Soms zie je geen hand voor ogen en rij je op gevoel, je moet dan ook goed opletten waar je gaat inhalen, want voor je het weet beland je op een grote kei. We hebben dan ook redelijk rustig gedaan, maar op het laatste deel van de proef, een paar kilometers van de finish, reden ook wij lek. Net dat laatste stuk zat vol met bochten en grote keien, dus brengt dat het nodige risico met zich mee.” Gert finishte vandaag met zijn Mitsubishi Racing Lancer als 17e en staat als 16e geplaatst in het algemeen klassement.

Erik Wevers krijgt weer bezoek van de servicetruck
Doordat Erik Wevers net voor de rustdag te maken kreeg met tegenslag, begon hij vandaag op een 21e positie. En dan zit je niet te wachten op weer een dag met technische problemen. Maar ook vandaag kreeg Wevers helaas bezoek van de snelle servicetruck, voor het afleveren van een nieuwe dynamo. Door de grote achterstand welke hij in de duinen van Copiapó opliep kon hij desondanks toch wat plaatsen winst boeken door de teleurstellende 48e plaats in het dagklassement. We zien hem terug op een 44e plaats in de algemene rangschikking.

Richard Huzink: “Vandaag even wat rustiger aan doen”
Vanmorgen vroeg voor de start gaf Richard Huzink aan dat hij het vandaag wat rustiger aan wilde doen. Doordat hij de dag voor de rustdag een cameratruck weer rechtop heeft geholpen heeft hij wat bonus tijd gekregen van de organisatie en dat betekende dat hij opschoof in het klassement naar de 24e positie. Vandaag heeft de GINAF truck van het Riwald Dakar Team Erik Wevers voorzien van een dynamo en daardoor heeft Richard Huzink wat tijd verloren. Toch finishte hij als 30e vandaag en staat daardoor op een 25e plaats algemeen.

Morgen bestaat de etappe uit twee delen, onderbroken door een kort verbindingsstuk. De gehele proef bedraagt 377 kilometer en gaat van de kust van Antofagasta naar Iquique.

Bron: Riwald Dakar Team

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com