Rallycoureur Timo van der Marel rijdt in 2017 wederom voor Opel. Met de beestachtige Opel ADAM R2 mengt hij zich nu ook in het internationale strijdperk. Samen met Opel Nederland en de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) is een divers rallyprogramma samengesteld met vier internationale rally’s en twee populaire rally’s in Nederland.
Seizoen
Timo van der Marel heeft met zijn Opel ADAM R2 in 2016 een fantastisch seizoen achter de rug. Hij werd Nederlands kampioen in de RC4-klasse (voorwielaandrijving) en werd tweede in het algemeen klassement van het Nederlands Kampioenschap Rally. “Zowel Opel als ik waren op zoek naar meer uitdaging”, zegt Timo van der Marel. “We hebben daarom een rallykalender samengesteld waarin we de nodige internationale uitdagingen kunnen verwachten”.
ADAM R2
Ook in 2017 strijdt Timo van der Marel samen met zijn co-pilote Rebecca van der Marel in een speciaal geprepareerde ADAM R2 voor de overwinning in de RC4-klasse. De 2017-auto is compleet nieuw, maar technisch identiek aan de ADAM R2 uit 2016. De hightech Opel ADAM R2 is voorzien van een hoogtoerige 1,6-liter ECOTEC 16V-viercilindermotor met 136 kW (185 pk) vermogen en 190 Nm koppel, in combinatie met een sequentiële vijfversnellingsbak. Het maximumtoerental bedraagt 8.800 toeren per minuut. Verder is de ADAM R2 voorzien van een sperdifferentieel en een speciaal afgesteld onderstel voor optimale tractie op allerlei soorten ondergrond.
Unleash the Beast
We hebben een kampioen in huis, die zich vanaf nu ook internationaal laat zien. Met een ADAM die alles behalve schattig is en zich in een andere gedaante laat zien. De ADAM R2 van Timo kende afgelopen seizoen al een diversiteit aan alles behalve schattige liveries, welke veel aandacht van het publiek trokken. Dit jaar maken we opnieuw een statement: pas op voor de ADAM R2 van Timo van der Marel, letterlijk een wolf in schaapskleren! Onder het motto Unleash the Beast gaat Timo van der Marel weer meedingen naar topposities in zes rally’s op de kalender.
Moeilijkste rally tot nu toe
Timo van der Marel: “Tijdens de Rally Islas Canarias moeten we direct aan de bak, want het is misschien wel de moeilijkste rally die we ooit hebben gereden. Er zijn ontelbaar veel bochten en de competitie is ontzettend fel. Alleen al in de RC4-klasse rijden zo’n 24 auto’s mee. In die auto’s zitten de beste coureurs van de wereld, waaronder heel veel jong talent. Het wordt een absolute uitdaging, maar we hebben er zin in. We hopen op Gran Canaria een top vijf positie te behalen.”
Kalender
Datum | Rally | Kampioenschap | Locatie |
4-6 mei | Rally Islas Canarias | ERC | Gran Canaria, Spanje |
26-27 mei | ELE Rally | NK | Veldhoven, Nederland |
17 juni | Vechtdal Rally | NK | Hardenberg, Nederland |
22-24 juni | Ieper Rally | TER Series | Ieper, België |
17-20 augustus | WRC Duitsland | WRC | Duitsland |
15-17 september | Rally di Roma Capitale | ERC | Italië |
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe