RallyNieuws
Timo van der Marel & Erwin Berkhof - Opel Corsa-e - Sachsen Rally 2021
Timo van der Marel & Erwin Berkhof - Opel Corsa-e - Sachsen Rally 2021

Timo van der Marel dankzij goede Sachsen Rally derde in kampioenschap

Rallycoureur Timo van der Marel heeft het eerste seizoen van de ADAC Opel e-Rally Cup op uitstekende wijze afgesloten. In de laatste race grepen de Nederlandse rallycoureur en zijn navigator Erwin Berkhof, uitkomend voor Opel Nederland, hun allerlaatste kans op een podiumplaats in het eindklassement. “Het was een inhaalrace uit het boekje, zo mooi!”

Door pech in het eerste rallyweekend beleeft Timo van der Marel dit seizoen als een grote inhaalrace. Qua snelheid zit het Nederlandse team structureel in de kopgroep en gedurende het seizoen werd de achterstand in het klassement steeds verder verkleind. Afgelopen weekend stond de Sachsen Rally in het Duitse Zwickau op het programma, de laatste rally van het seizoen, waar Van der Marel als vierde in het klassement aan de start verscheen. Met zeven punten achterstand op de nummer drie had Van der Marel nog één kans om een podiumplaats in het eindklassement te bemachtigen.

Drukbezocht

De Sachsen Rally vond plaats in het centrum van Zwickau en trok veel publiek. Het was zelfs de drukstbezochte rally van dit seizoen, mede dankzij het goede weer. Dat maakte ook de bandenkeuze makkelijk, want bij alle proeven kon zonder twijfel op de droogweerbanden worden gereden. Op de donderdag werden zoals gebruikelijk de verkenningsritten verreden. Op de vrijdagavond, in het donker, startten de eerste vier echte proeven van het weekend. Op de zaterdag werden de laatste proeven eveneens in de duisternis verreden, waarmee ongeveer de helft van alle proeven plaatsvond het donker.

Het plan: overal voluit

“Na de eerste proeven op de vrijdag stonden we tweede in het weekendklassement”, zegt Timo van der Marel. “Voor de zaterdag hielden we dan ook vast aan ons plan: overal voluit! Onze directe concurrent in het kampioenschap, Luca Waldherr, stond na de vrijdag op de vierde plaats. We hebben het hem behoorlijk moeilijk gemaakt.”

Power Stage

De laatste proef was een zogenaamde Power Stage, waarbij de rijders strijden voor een afzonderlijk klassement. De Power Stage werd gewonnen door Van der Marel, terwijl Luca Waldherr als vierde eindigde. Daarmee eindigde de Nederlander uiteindelijk als derde in het eindklassement, precies 1 punt boven Waldherr. Van der Marel: “Het was een inhaalrace uit het boekje, zo mooi! De Sachsen Rally bestaat uit mooie proeven in een prachtige omgeving. Bij dit soort technische proeven, met veel bochten en hoogteverschillen, ligt onze kracht. We zijn heel trots op de geleverde prestaties!”

Reusachtige stap vooruit

“Ook Opel verdient complimenten”, gaat Van der Marel verder: “Het merk heeft deze elektrische rallyklasse in een jaar tijd behoorlijk op de kaart gezet. De ADAC Opel e-Rally Cup is een reusachtige stap vooruit op gebied van innovatie, een mooi eerste hoofdstuk van een jongensboek.”

Top 5 overall-klassering Sachsen Rally

1Laurent Pellier/Marine Pelamourges54:21.2
2Timo van der Marel/Erwin Berkhof+04.6
3Max Reiter/Lina Meter+27.7
4Luca Waldherr/Claudia Dorfbauer+45.1
5Christian Lemke/Jan-Eric Bemmann+1:10.1

Eindklassement ADAC Opel e-Rally Cup

1Laurent Pellier239 Punten
2Max Reiter174
3Timo van der Marel156
4Luca Waldherr155
5Alexander Kattenbach125

ADAC Opel e-Rally Cup

De ADAC Opel e-Rally Cup is ‘s werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s. In het eerste seizoen van deze elektrische rallycompetitie deden teams mee uit Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk én Nederland. Het Nederlandse team, dat namens Opel Nederland aan de start verscheen, wordt geleid door Timo van der Marel die tevens de rol van coureur op zich neemt. Het Nederlandse team levert hiermee een prikkelende impuls aan elektrisch rijden, op én buiten het parcours.

Over de Corsa-e Rally

De Opel Corsa-e Rally is gebaseerd op de succesvolle Opel Corsa-e en beschikt over een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De Corsa-e Rally is uitgerust met dezelfde 50 kWh lithium-ion batterij als de Corsa-e productieauto. Uiteraard voldoet de auto volledig aan de FIA-reglementen dankzij een geïntegreerde rolkooi, brandblusser en veiligheidsharnassen. De aanschafprijs voor een Opel Corsa-e Rally bedraagt € 49.900, exclusief BTW.

bron: Opel Nederland

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com