RallyNieuws
Opel Corsa-e
Opel Corsa-e

Timo van der Marel van start in uniek kampioenschap

Na een jaar stil te hebben gestaan, zal Timo van der Marel weer van start gaan. Na eerst succesvol te zijn geweest in de Opel Adam R2, zal hij dit seizoen deel gaan uitmaken van een unieke competitie. De ‘brand ambassador’ van Opel Nederland zal deel gaan nemen aan de ADAC Opel e-Rally Cup in een elektrisch aangedreven Opel Corsa.

Opel Corsa-e front
Opel Corsa-e front

“We hadden voor het afgelopen seizoen leuke plannen, samen met de KNAF. Door Corona staan die echter in de ijskast. Voor komend seizoen staan weer nieuwe uitdagingen op het programma,” vertelt Timo aan RallyNieuws. “Ik kan nu deel gaan nemen aan de eerste competitie ter wereld met uitsluitend elektrische rallyauto’s. Er is door Opel veel getest met de auto en ook ik heb er reeds mee gereden.

Aanpassen

“Het rijden van een elektrische rallyauto is niet alleen een kwestie van een elektromotor en een accu. De rijstijl moet aangepast worden om optimaal van de capaciteit van de accu gebruik te kunnen maken,” legt Timo uit. Je wilt tenslotte na een boucle wel weer de service kunnen halen en niet met een lege accu komen te staan. Daarom moeten we, vooral tijdens de verbindingen, proberen zoveel mogelijk stroom weer op te wekken.” De lengte van de klassementsproeven en de verbindingen worden dus erg belangrijk.”

Opel Corsa-e cockpit
Opel Corsa-e cockpit

Niet alleen voor rijders en organisatoren verandert er veel met de komst van een elektrische rallyauto. Ook voor het publiek verandert er veel. Daar waar roffelende boxermotoren en jankende motoren van een s1600 de rallyharten sneller doen kloppen, daar is het met de komst van elektromotor ernstig stil geworden. Zo stil zelfs dat met extra luidsprekers wordt getracht om toch nog iets van die beleving te kunnen behouden. “Dat is inherent aan het elektrisch rijden,” verklaart Timo. “Ook de beleving in de auto is totaal anders. Het is echter een ontwikkeling die niet meer te stoppen is.” Over een paar jaar zullen er nauwelijks nog auto’s worden verkocht met een motor op fossiele brandstof en de rallysport gaat met die ontwikkeling mee.”

Beleving

“Los van het geluid, liever gezegd het gebrek eraan, is het natuurlijk erg gaaf om weer te kunnen rijden,” gaat Timo verder. “We hebben nu een jaar stil gezeten en dat we weer kunnen rijden is natuurlijk fantastisch. Ook ben ik blij met de voortdurende steun van Opel Nederland. Met de Opel Adam R2 hebben we succes gehad en nu met de Corsa-e gaan we proberen opnieuw goede resultaten te behalen in dit unieke kampioenschap. “Ik ben erg blij ambassadeur voor Opel Nederland te mogen zijn en dat ze me ook dit jaar ondersteunen. We staan aan de vooravond van een uniek en voor iedereen nieuw kampioenschap. Ik kijk er naar uit om over een week eindelijk weer van start te kunnen gaan.”

Op dit moment wordt de auto voorzien van de nieuwe livery, zodat deze volgende week naar het Duitse Lübbecke gebracht kan worden. Daar zal Timo, samen met zijn navigator Erwin Berkhoff, deel gaan nemen aan de ADAC Rallye Stemwederberg. De seizoensopener van het Duitse rallykampioenschap heeft met de komst van deze nieuwe cup de wereldprimeur.

Tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com