RallyNieuws
officials

To official or not to official

Iedere keer staan ze er weer, de dames en heren officials. Ze zijn er steeds maar weer om de rijders en navigatoren een leuke wedstrijd te laten hebben. Een wedstrijd die, ondanks dat het een hobby is, serieus benadert wordt en waarin serieus of om een kampioenschap wordt gestreden of waarin gewoon voor de lol wordt gereden. Niet te vergeten staan ze er omdat ze het spelletje zo leuk vinden. Het spektakel, het driften, het geluid, de geur van schroeiend rubber en de wijze waarop een aantal rijders een bocht weten te nemen alsof die er helemaal nooit is geweest.

Voor deze kanjers zullen er nooit genoeg bedankjes zijn want zonder hen was de rallysport en de autosport in het algemeen, nooit mogelijk geweest. Eén keer per jaar worden de rally officials bedankt door de rijders door ze een onvergetelijke ervaring te laten beleven in de wagens waar ze normaliter weer en wind voor trotseren. Ook de KNAF en Rally Club Holland laten met de ‘dag van de official’ blijken het werk van de vele onbezoldigde vrijwilligers te waarderen.

Vaak wordt het één grote familie genoemd, een warme deken waarbij men elkaar steunt op treurige momenten maar waarbij men ook samen feest viert. Een familie die, net als in het echte leven, scheurtjes en zelfs zwarte schapen kent. Verhalen te over waarom de ene wel met die ander maar niet met díe ander samen op een post wil staan, wat men wel niet van elkaar vindt, waarom official clubs uit elkaar vallen, wie het beter weet, wie er nooit tijd hebben, wie alleen komen als het niet te koud is en natuurlijk wie er áltijd zijn……

Vaak wordt organisaties verweten geen uitdagende proeven aan de deelnemende equipes te presenteren en dat ze blijven varen op proeven die de rijders inmiddels uit hun hoofd kennen. Het is voor organisatoren vaak erg moeilijk om lokale overheden te overreden één of meerdere klassementsproeven op hun grondgebied toe te staan. Als het dan toch eindelijk alle seinen op groen staan en een nieuwe proef is uitgezet, moet de proef, waar door velen hard aan gewerkt is, vaak worden ingekort of in het ergste geval zelfs helemaal worden geschrapt.

Reden? Soms het onvoorziene slechte weer waardoor het onverhard onbegaanbaar blijkt te zijn geworden. Echter, maar al te vaak blijkt dat de warme familie van officials niet voldoende familieleden gemotiveerd kan krijgen om te helpen bij het spelletje waar ze zo van zeggen te houden, waarvoor ze nota bene een opleiding hebben gekregen!

Volgens mensen die zeggen het te weten, kent de Nederlandse rallysport rond de duizend gelicenseerde officials. Toch blijkt het voor nagenoeg alle organisaties nagenoeg onmogelijk om voldoende officials gemotiveerd te krijgen en moet men daarom een beroep doen op officials uit het buitenland om alle proeven volledig bemand te krijgen, met alle extra kosten van dien. Om de Circuit Short Rally door te kunnen laten gaan heeft men een flink aantal officials van het Circuit Park Zandvoort de opleiding tot rally official laten volgen. Vers op het netvlies staat nog de Vechtdalrally die een nieuwe proef had uitgezet op een industrieterrein. Door gebrek aan leden uit de official familie moest de organisatie deze nieuwe proef sneller schrappen dan dat deze getekend was.

Vaak is het verweer dat ‘men’ geen absoluut tijd heeft, dat ‘men’ moet werken, dat ‘men’ erg druk is. Dan vindt ‘men’ het toch gek als die familieleden die er wél altijd zijn de wenkbrauwen vragend optrekken als ‘men’ in het publiek gespot wordt. “Een zaterdag vergist…” is dan de verontschuldigende reactie. Of was het toch het omgeslagen weer waardoor de voorspelde regen veranderde in een aangenaam zonnetje?

Als dan eindelijk, na veel mailen, bellen en welles nietes over en weer, tóch alle posten uit het veiligheidsboek afgedekt zijn, slaakt de organisatie een zucht van verlichting. Tijdens de wedstrijd lijkt alles op rolletjes te lopen en na afloop heerst er een beheerste jubelstemming want de wedstrijd is zonder noemenswaardige incidenten verlopen en zijn de winnaars tijdens de podiumceremonie enthousiast geëerd.

Toch blijft voor een aantal organisaties achteraf een kater. Schades die niet gerapporteerd worden en spullen zoals hesjes, borden, vlaggen, brandblussers en zelfs communicatiemiddelen die na afloop niet meer terugkomen. Dit soort voorvallen levert soms flinke financiële aderlatingen op voor een organisatie want uiteindelijk zal het toch vergoed moeten worden. Zonder schaderapport kan een organisatie het namelijk niet op de veroorzaker verhalen. Ook kan het ervoor zorgen dat een sponsor, die zaken ter beschikking heeft gesteld, voor de komende jaren afhaakt.

Gemeentes kijken bij de beoordeling van de vergunning naar het verleden. Wat is er gebeurt en wie is er voor verantwoordelijk? Was het een incident dat in de toekomst vermeden kan worden door eventuele aanvullende eisen of is het een structureel probleem? Zijn sinds de laatste evaluatie problemen opgelost, worden zaken anders aangepakt? Zijn er klachten van aanwonenden, bijvoorbeeld over hoe ze door officials bejegend zijn?

Organisaties moeten zich in allerlei bochten wringen om ook in de opvolgende jaren weer een wedstrijd te kunnen en te mógen organiseren. Een wedstrijd waar rijders graag naar toe willen. Met uitdagende proeven, voldoende wedstrijdkilometers en een gezellige sfeer. Daarvoor is en blijft men niet alleen afhankelijk van sponsoren maar vooral ook van vrijwilligers, heel veel vrijwilligers.

Liefhebbers die geheel belangeloos, in weer en wind, willen helpen de wedstrijd in goede banen te leiden. Daarbij genietend van het spektakel, het contact met het publiek en het weerzien met deelnemers en collega vrijwilligers. Liefhebbers die met een eenvoudig maar welgemeend ‘dank-je-wel’ na afloop tevreden en met mooie verhalen huiswaarts gaan.

Plaats reactie

1 reactie

  • ik ben het geheel met je verhaal eens, alle officials zijn vrijwilligers.
    Het is voor de vrijwilligers soms wel eens financieel moeilijk om bij alle rally’s aanwezig te zijn.
    Daarom wordt er vaak een selectie gemaakt welke wel en welke niet.
    Het zijn meestal vele kilometers die er gereden moet worden en met elke maand een rally loopt dit flink in de onkosten.
    buitenlandse rally’s niet eens mee gerekend.
    Dat doet soms wel pijn in het Rallyhart.

    m.v.g.
    Hans Sanders

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com