RallyNieuws

Top 10 buiten bereik voor Erik van Loon

Het leek voor Erik van Loon in de tweede etappe van de Dakar 2014 net zo te gaan als de eerste: uitstekend. Totdat in de beruchte Grijze Duinen van Nihuil de multiriem van de HRX Ford eraf liep. Doordat de reparatie dik drie uur in beslag nam, overschreed Van Loon de maximale tijd die er staat voor de etappe. Daarvoor kreeg hij nog eens twee uur straftijd. “De top 10 is definitief buiten bereik.”

Na de eerste dag prijkte Van Loon nog stralend op de tiende plaats in het klassement. Door de technische malheur op de tweede dag duikelde hij buiten de top 50 en bedraagt zijn achterstand op klassementsleider Stéphane Peterhansel al meer dan vijf uur. “Dat komt niet meer goed. We mogen hooguit hopen op een paar mooie dagresultaten.”

In het bivak van San Rafael was Van Loon uiterst kritisch over zijn auto. “Hij is mooi, hij is snel, maar absoluut niet betrouwbaar. Ook twee andere auto’s van ons (Huzink en Ten Brinke) staan met panne. Eerlijk gezegd: ik geloof niet dat die auto het nog twaalf dagen volhoudt. Dat lijkt mij sterk.”

Aan het gevoel met het rijden lag het zeker niet, gaf Van Loon aan. “Het liep echt perfect. Na 100 kilometer in de special haalden we Poulter tegen, de Zuid-Afrikaan in die voor ons was gestart. Dat hadden we niet verwacht. Maar even verderop vloog ik ineens rechtdoor: de achterrem deed niks meer, de voorrem nog maar een beetje. Met pompend remmen was het nog wel te doen, maar op die snelle paden, waar je met 190, 195 kilometer overheen jakkert, is dat toch wel spannend. We hadden de remmen wel kunnen repareren, maar dat zou minstens een uur hebben gekost, dus besloten we door te rijden. Nog niemand had ons ingehaald, dus die gok durfde ik wel te nemen.”

Zonder remmen bleken de duinen een lastig verhaal. Al bij de eerste bult zat Van Loon vast. “Ik durfde er niet te hard tegenop, omdat ik niet aan de andere kant af wil donderen. Er liggen er al genoeg met de wielen omhoog; daar had ik geen zin in.”

Vijf duinen verder ging uiteindelijk definitief mis en liep de multiriem (V-snaar) eraf. “Dan heb je niks meer: dynamo weg, stuurbekrachtiging weg, druk weg. Maar middenin de duinen, schroeiend heet,  met beperkt gereedschap is het nog knap lastig repareren.” Via de telefoon praatten de monteurs van het X Dakar-team en Wevers Sport Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar door de reparatie heen, maar die nam alles bij elkaar drie uur in beslag. Toen Van Loon uiteindelijk over de finish reed, bleek dat hij welgeteld drie minuten langer over de etappe had gedaan dan de toegestane zeven uur. Dat leverde hem nog eens twee uur straftijd op. “Met die drie uur kan ik leven. Dat is Dakar. Maar die twee uur straftijd vanwege drie minuutjes, die doen pijn. Daar ben ik goed ziek van.”

Morgen
Etappe 3: San Rafael – San Juan
Verbinding: 295 km
Special: 301 km
De auto’s beginnen om 10.48 uur (14.48 uur Nederlandse tijd) aan de derde proef. Na 263 kilometer special scheiden de wegen van de motoren en de auto’s. De motorrijders klimmen vervolgens naar 4300 meter hoogte en dalen af naar hun eigen bivak. Voor hen is het de eerste helft van de eerste marathonetappe, waarin ze geen assistentie of reserve-onderdelen tot hun beschikking hebben. De auto’s en trucks gaan de andere kant op, over een route met veel stenen die naar verwachting veel vergt van het materiaal.

Bron: Van Loon Racing

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com